2020-04-14, 07:03
Medlem
Agphyss avatar
God dagens

Nu är det som så att jag varit sjuk och mått dåligt en längre tid och förbrukat alla mina betalda sjuk dagar, dock så mår jag fortfarande inte bättre. Under rådande omständigheter så är det väldigt svårt att boka tid hos vårdcentralen i Stockholm så jag har inte lyckats förlänga mitt sjukintyg. Undrar därför om man kan stanna hemma utan något sjukintyg under ramen att man är sjuk. Någon lön vill jag inte ha under tiden jag inte har något läkarintyg men jag vill bara inte gå till jobbet. Kan arbetsgivaren krävs intyg för de dagar jag stannat hemma? Ligger jag i riskzonen för arbetsvägran osv
Senast redigerad av Agphys 2020-04-14 kl. 07:11.
Citera
2020-04-14, 07:05
Medlem
kristofferGs avatar
Ansök om sjukpenning. Försäkringskassan!
Citera
2020-04-14, 07:08
Medlem
Agphyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Ansök om sjukpenning. Försäkringskassan!

Har inget intyg från läkaren. Någon sjukpenning vill jag inte ha, vill bara inte gå till jobbet. Går det att vara hemma som vanligt förutsatt att man är sjuk? Dock utan lön såklart.
Senast redigerad av Agphys 2020-04-14 kl. 07:13.
Citera
2020-04-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agphys
God dagens

Nu är det som så att jag varit sjuk och mått dåligt en längre tid och förbrukat alla mina betalda sjuk dagar, dock så mår jag fortfarande inte bättre. Under rådande omständigheter så är det väldigt svårt att boka tid hos vårdcentralen i Stockholm så jag har inte lyckats förlänga mitt sjukintyg. Undrar därför om man kan stanna hemma utan något sjukintyg under ramen att man är sjuk. Någon lön vill jag inte ha under tiden jag inte har något läkarintyg men jag vill bara inte gå till jobbet. Kan arbetsgivaren krävs intyg för de dagar jag stannat hemma? Ligger jag i riskzonen för arbetsvägran osv
Ja vid långvarig och/eller återkommande frånvaro har de rätt att kräva läkarintyg från första dagen.
Du bör ringa vårdcentralen även om du inte går dit fysiskt.
Sen är det frågan om vad det är för sjukdom när du skriver att du bara inte vill gå till jobbet. Så känner jag ofta. Men jobbet är en friskfaktor. Vänd på resonemanget ett ögonblick - nu har du varit hemma väldigt länge, om det inte har hjälpt, är det självklart att du ska fortsätta vara hemma?
Du skulle nog behöva arbetsträna, kila iväg till jobbet några timmar om dagen den första tiden.
Senast redigerad av SirDuke 2020-04-14 kl. 09:23.
Citera
2020-04-14, 09:38
Medlem
Vanstertrollets avatar
Säg bara att du har luftvägssymptom och stannar hemma av "säkerhetsskäl" så är det lugnt så som läget är nu.
Citera
2020-04-14, 10:31
Medlem
Citat:
God dagens

Doktor.se och liknande appar kan hjälpa med läkarintyg.
Citera
2020-04-14, 11:04
Medlem
Citat:
God dagens

Arbetsgivaren har rätt att kräva sjukintyg från 8e dagen (kan vara tillfälligt förlängt med tanke på läget), så det hela är en fråga om hur pass paragrafryttare din arbetsgivare vill vara.

Ett tips vore att diskutera frågan med din arbetsgivare, oavsett vilket så lär du behöva det om du vill vara hemma från jobbet oavsett orsak om du vill ha jobbet kvar.
Citera
2020-04-14, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Säg bara att du har luftvägssymptom och stannar hemma av "säkerhetsskäl" så är det lugnt så som läget är nu.

Jag gissar att det bara fungerar i den mån arbetsgivaren accepterar det. Liksom att acceptera sjukfrånvaro (betald eller obetald) utan sjukintyg.
Citera
2020-04-14, 11:14
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag gissar att det bara fungerar i den mån arbetsgivaren accepterar det. Liksom att acceptera sjukfrånvaro (betald eller obetald) utan sjukintyg.

Om man hänvisar till Folkhälsomyndighetens rekommendationer så kan inte arbetsgivaren göra så mycket annat än att acceptera det. Det kan i värsta fall vara straffbart om arbetsgivaren tvingar dig i arbete och du smittar ner folk. Dom vill knappast ta den risken.
Citera
2020-04-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Om man hänvisar till Folkhälsomyndighetens rekommendationer så kan inte arbetsgivaren göra så mycket annat än att acceptera det. Det kan i värsta fall vara straffbart om arbetsgivaren tvingar dig i arbete och du smittar ner folk. Dom vill knappast ta den risken.

Som jag förstått det så är folkhälsomyndighetens rekommendationer just bara det. Vill du göra gällande att de är juridiskt förpliktande för arbetsgivaren så får du nog leta upp en lag som säger att dessa rekommendationer är "lag".

Hur pass straffbart det är att smitta någon kan diskuteras. Det lär krävas uppsåt och dessutom att man faktiskt smittar någon. Det är långt ifrån säkert att detta kommer hända, isht om personen i fråga inte har covid, eller ens luftvägssymtom på riktigt.

Huruvida arbetsgivaren tar risken däremot är kanske rätt beroende på vilken arbetsgivare det är. De flesta är nog rätt medgörliga i detta läget, men om TS' arbetsgivare inte är det så är den inte det.

Det är ganska meningslöst att sitta här och spekulera vad TS' arbetsgivare säger, TS har ju inte ens berättat vem arbetsgivaren är. Det enda rimliga för TS är att diskutera frågan med sin arbetsgivare istället för att tro att vi andra skall veta mer om TS' arbetsgivare än TS själv (isht när vi inte vet vem arbetsgivaren är).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in