Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-04-12, 18:49
Medlem
Tjuvhederns avatar
Jag har fyra barn, bor med sambo i relativt lågt belånad bostadsrätt i Sthlm (lån på ca 48 procent av marknadsvärdet) och drömmer om att köpa en sommarstuga.

När man fyller i diverse fritidshuskalkyler hos storbankerna på nätet så känns det som att man kan hälsa hem till fritidshusdrömmen direkt. Att ha ett barn sänkte det lån som kunde vara tänkbart med 130 000 kr hos swedbank.

Fyra barn skulle då sänka lånesumman med mer än 500 000 kr.

Nån som vet exakt vad bankerna kollar vid bolåneansökan?

OBS nu menar jag inte vad de kollar kring taxerad inkomst, osv, utan OM de går in i tex Infotorg och kollar folkbokföringsuppgifter, antal barn i hushållet, etc?

Nån som ljugit om hur många barn ni har vid låneansökan?

Mer om min situation:

Suktar efter en stuga som har utgångspris 650 000 kr.

Jag tjänar ca 42’ - 45,5’ per månad före skatt, vilket ändå är en okej lön.

Både jag o sambon är väldigt sparsamma och vi klarar oss sedan två år lätt på en inkomst, som dessutom utgörs av föräldrapenning (dvs lägre än lön). Alltså för att illustrera: vi är sex pers som lever på 26 000 kr efter skatt (barnbidrag inräknat) och då sparar vi ca 9000 kr/ månad av dessa pengar.

Vi har ingen bil och inga andra lån än bostadslån.

Min sambo pluggar utan studielån så han kan ej tillföra nåt på pappret vid en låneansökan.

Jag har en rätt så strålande löneutveckling framför mig och kan inom två år mycket väl komma att landa ett jobb med lön på 55’-60’ kr/månad.

Med det sagt, jag/vi har levnadskostnader som ganska mycket understiger vad bankerna räknar med att en stor familj ska kosta per månad.
Citera
2020-04-12, 20:21
Medlem
Så, hur mycket får man låna på sin inkomst?
Vi tar tre exempel! (Och för enkelhets skull blandar vi inte in gamla lån och liknande.)

Du är ensamstående med en inkomst på 28 400 kr/månad.
Med en sådan inkomst kan du få ett bolån på 1,5 miljoner kronor. Tänk på att du ofta behöver kunna lägga en peng i kontantinsats.
Ni är ett par med två barn och en gemensam inkomst på 56 400kr/månad.
Med en sådan inkomst kan ni få ett bolån på 2 miljoner kronor. Tänk på att man ofta behöver kunna lägga en peng i kontantinsats.
Du är ensamstående och har två barn och en inkomst på 40 000kr/månad
Med en sådan inkomst kan du få ett bolån på 2 miljoner kronor. Tänk på att man ofta behöver kunna lägga en peng i kontantinsats.
Citera
2020-04-12, 21:03
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman
Så, hur mycket får man låna på sin inkomst?
Vi tar tre exempel! (Och för enkelhets skull blandar vi inte in gamla lån och liknande.)

Du är ensamstående med en inkomst på 28 400 kr/månad.
Med en sådan inkomst kan du få ett bolån på 1,5 miljoner kronor. Tänk på att du ofta behöver kunna lägga en peng i kontantinsats.
Ni är ett par med två barn och en gemensam inkomst på 56 400kr/månad.
Med en sådan inkomst kan ni få ett bolån på 2 miljoner kronor. Tänk på att man ofta behöver kunna lägga en peng i kontantinsats.
Du är ensamstående och har två barn och en inkomst på 40 000kr/månad
Med en sådan inkomst kan du få ett bolån på 2 miljoner kronor. Tänk på att man ofta behöver kunna lägga en peng i kontantinsats.

Tack för svar, dock är detta inte vad jag undrar över i trådstarten. Jag skulle kanske ha varit mer tydlig.

Glöm kontantinsats etc, det har jag.

Det jag undrar är helt enkelt hur mycket banken kollar upp ens familjeförhållanden/antal barn man är vårdnadshavare för vid ansökan om bolån?

Nån banktjänsteman här som vet vad som är brukligt?

Jag inser ju att om jag skulle söka bolån hos den bank dit mitt barnbidrag betalas ut så är det ju dömt att misslyckas. Då skulle jag väl få låna typ 3 kronor till en sommarstuga.
Citera
2020-04-12, 21:35
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuvhedern
Tack för svar, dock är detta inte vad jag undrar över i trådstarten. Jag skulle kanske ha varit mer tydlig.

Glöm kontantinsats etc, det har jag.

Det jag undrar är helt enkelt hur mycket banken kollar upp ens familjeförhållanden/antal barn man är vårdnadshavare för vid ansökan om bolån?

Nån banktjänsteman här som vet vad som är brukligt?

Jag inser ju att om jag skulle söka bolån hos den bank dit mitt barnbidrag betalas ut så är det ju dömt att misslyckas. Då skulle jag väl få låna typ 3 kronor till en sommarstuga.

Problemet är väl att om du ljuger på din ansökan och det kommer fram vid senare tillfälle?
Alltid bäst att vara ärlig när man pratar med banken, kan bli surt annars.
Citera
2020-04-12, 21:40
Bannlyst
Ja det gör de. De kollar civilstånd, antal barn, årsinkomsten för nåt/några år bakåt och nuvarande bostadskostnader samt andra aktuella lån.

Mitt tips är att upprätta en personlig kontakt och utgå därifrån. Större kontantinsats kan också hjälpa. Fick ett lån en gång för att kunna köpa en bostad och la då in drygt 50% kontant. Annars hade de inte accepterat lånet.
Senast redigerad av RagataChristie 2020-04-12 kl. 21:43.
Citera
2020-04-12, 22:17
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Att ett barn sänker det möjliga lånet med 130' innebär ju inte att barn 2, 3 & 4 sänker med lika mycket.

Sen tror jag dock inte att banken tar hänsyn till dina eventuella framtida löneförhöjningar...
Citera
2020-04-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuvhedern
Jag har fyra barn, bor med sambo i relativt lågt belånad bostadsrätt i Sthlm (lån på ca 48 procent av marknadsvärdet) och drömmer om att köpa en sommarstuga.

När man fyller i diverse fritidshuskalkyler hos storbankerna på nätet så känns det som att man kan hälsa hem till fritidshusdrömmen direkt. Att ha ett barn sänkte det lån som kunde vara tänkbart med 130 000 kr hos swedbank.

Fyra barn skulle då sänka lånesumman med mer än 500 000 kr.

Nån som vet exakt vad bankerna kollar vid bolåneansökan?

OBS nu menar jag inte vad de kollar kring taxerad inkomst, osv, utan OM de går in i tex Infotorg och kollar folkbokföringsuppgifter, antal barn i hushållet, etc?

Nån som ljugit om hur många barn ni har vid låneansökan?

Mer om min situation:

Suktar efter en stuga som har utgångspris 650 000 kr.

Jag tjänar ca 42’ - 45,5’ per månad före skatt, vilket ändå är en okej lön.

Både jag o sambon är väldigt sparsamma och vi klarar oss sedan två år lätt på en inkomst, som dessutom utgörs av föräldrapenning (dvs lägre än lön). Alltså för att illustrera: vi är sex pers som lever på 26 000 kr efter skatt (barnbidrag inräknat) och då sparar vi ca 9000 kr/ månad av dessa pengar.

Vi har ingen bil och inga andra lån än bostadslån.

Min sambo pluggar utan studielån så han kan ej tillföra nåt på pappret vid en låneansökan.

Jag har en rätt så strålande löneutveckling framför mig och kan inom två år mycket väl komma att landa ett jobb med lön på 55’-60’ kr/månad.

Med det sagt, jag/vi har levnadskostnader som ganska mycket understiger vad bankerna räknar med att en stor familj ska kosta per månad.

Om du nu har en så strålande ekonomisk situation som du beskriver, kontantinsats, bra balansräkning, bra lön osv. Så är det väl inget problem att gå in och presentera den informationen helt ärligt och öppet till valfri bank så får du veta hur mycket du får låna av dom..

Här på flashback kan vi bara gissa.

Jag gissar på 1 925 000 SEK.

Eftersom att du är här och frågar så har ni antagligen redan 4 miljoner i lån på ert boende. Men det ville du inte nämna... Då är det nog kört. Inte ens lönt att försöka. Amortera ner det först om ni vill låna mer. Alt. Spara och köp sommarhuset kontant.
Citera
2020-04-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Amortera ner det först om ni vill låna mer. Alt. Spara och köp sommarhuset kontant.

Eller åtminstone vänta med sommarhus tills bägge har jobb.
Citera
2020-04-13, 16:39
Medlem
glajarns avatar
Klart dom kollar antal barn vid sök av bolån. Det finns även dom som betalar underhåll till 3-4 barn vilket då blir en utgift. Du får fylla i antalet barn i hushållet eller om du betalar underhåll.
Citera
2020-04-13, 18:21
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Problemet är väl att om du ljuger på din ansökan och det kommer fram vid senare tillfälle?
Alltid bäst att vara ärlig när man pratar med banken, kan bli surt annars.

Mja, både och. Banken har ju också ett intresse av att låna ut pengar. Så länge man sköter sina betalningar så finns inget incitament för dem att säga upp ett lån till omedelbar avbetalning bara för att nån detalj avviker.

Då tror jag mer på det som nån annan skrev här, att söka etablera en personlig kontakt med nån banktjänsteman som kan se till hela bilden vid låneansökan. Dvs att man har en välskött ekonomi och betydligt lägre levnadskostnader än det stora flertalet.
Citera
2020-04-13, 18:26
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Om du nu har en så strålande ekonomisk situation som du beskriver, kontantinsats, bra balansräkning, bra lön osv. Så är det väl inget problem att gå in och presentera den informationen helt ärligt och öppet till valfri bank så får du veta hur mycket du får låna av dom..

Här på flashback kan vi bara gissa.

Jag gissar på 1 925 000 SEK.

Eftersom att du är här och frågar så har ni antagligen redan 4 miljoner i lån på ert boende. Men det ville du inte nämna... Då är det nog kört. Inte ens lönt att försöka. Amortera ner det först om ni vill låna mer. Alt. Spara och köp sommarhuset kontant.

Nja, mitt befintliga bolån understiger 1,6 milj.

Den ekonomiska kalkylen har jag koll på.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Klart dom kollar antal barn vid sök av bolån. Det finns även dom som betalar underhåll till 3-4 barn vilket då blir en utgift. Du får fylla i antalet barn i hushållet eller om du betalar underhåll.

Ja, men det vore intressant att veta om de verkligen kollar antal barn.

Att bankerna gör en kreditupplysning o då ser taxerad inkomst, antal beviljade/nyttjade krediter, om man är gift eller skild etc är självklart. Men där framgår ej antal barn.

På mitt jobb kan jag söka i folkbokföringen på vem som helst och få upp antal barn, vad nån vuxens föräldrar heter, osv, men det är ju inte säkert att bankerna har tillgång till samma system.
Senast redigerad av Tjuvhedern 2020-04-13 kl. 18:45.
Citera
2020-04-13, 18:28
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Eller åtminstone vänta med sommarhus tills bägge har jobb.

Ja, det är såklart det enklaste. Men så hittar man Drömhuset helt plötsligt...
Senast redigerad av Tjuvhedern 2020-04-13 kl. 18:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in