• 1
  • 2
2020-04-13, 20:09
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuvhedern
Nja, mitt befintliga bolån understiger 1,6 milj.

Den ekonomiska kalkylen har jag koll på.

Ja, men det vore intressant att veta om de verkligen kollar antal barn.

Att bankerna gör en kreditupplysning o då ser taxerad inkomst, antal beviljade/nyttjade krediter, om man är gift eller skild etc är självklart. Men där framgår ej antal barn.

På mitt jobb kan jag söka i folkbokföringen på vem som helst och få upp antal barn, vad nån vuxens föräldrar heter, osv, men det är ju inte säkert att bankerna har tillgång till samma system.

Dom kollar inte att du har barn men när du fyller i uppgifter om lånet så ska du även fylla i antal barn i hushållet eller om man betalar underhåll för barnen. Du skriver under på att uppgifterna du lämnat är sanna. Sen vet jag inte vad banken gör om dom får reda på att man lämnat osanna uppgifter.
Citera
2020-04-14, 07:58
Medlem
Citat:
Nja, mitt befintliga bolån understiger 1,6 milj.

Den ekonomiska kalkylen har jag koll på.

Ja, men det vore intressant att veta om de verkligen kollar antal barn.

Att bankerna gör en kreditupplysning o då ser taxerad inkomst, antal beviljade/nyttjade krediter, om man är gift eller skild etc är självklart. Men där framgår ej antal barn.

På mitt jobb kan jag söka i folkbokföringen på vem som helst och få upp antal barn, vad nån vuxens föräldrar heter, osv, men det är ju inte säkert att bankerna har tillgång till samma system.
Bankerna har tillgång till infotorg, där dom kan kolla upp. Det är dock inte samma sak som att dom faktiskt gör det. Kort sagt, vid ett "vanligt" bolåneärende utan några större konstigheter tas en uc, där framgår inte antal barn eller csn-skulder. Vid mer avancerade ärenden eller någon misstanke, infotorg. Stämmer givetvis inte överallt, beror lite på rådgivaren, men så har det varit där jag jobbat.

Hur gamla är ni, och hur gamla är barnen? Är ni runt 35-45 och bor i villa tex, kan banken nog göra en slagning om du säger 0 barn. Börjar någon av barnen närma sig 18 kanske man kan "ljuga upp" åldern en smula om istället, så att dom hamnar utanför kalkylen? Blir rådgivaren misstänksam kommer den givetvis att kolla upp på infotorg. Men om ni har två barn i bankens kalkyl, hade det funkat för dig då?

Givetvis kan du inte ha barnbidrag eller underhållsstöd för 4 ungar in på kontot om det ska fungera!
Citera
2020-04-14, 10:31
Medlem
Ja självklart
Citera
2020-04-14, 11:26
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Mja, både och. Banken har ju också ett intresse av att låna ut pengar. Så länge man sköter sina betalningar så finns inget incitament för dem att säga upp ett lån till omedelbar avbetalning bara för att nån detalj avviker.

Då tror jag mer på det som nån annan skrev här, att söka etablera en personlig kontakt med nån banktjänsteman som kan se till hela bilden vid låneansökan. Dvs att man har en välskött ekonomi och betydligt lägre levnadskostnader än det stora flertalet.

Hade du haft tillräcklig ekonomi(enligt bankens normer) för att få lånet hade du inte behövt ljuga eller hur?
Citera
2020-04-14, 15:48
För 2 år sen köpte min bror köpa hus. Dom bodde i BRF med belåning på runt 60%. Han var inne och pratade med banken, Han och hans fru fick samma lånelöfte som med/utan barn. Dom har 2 ungar och tjänar väl runt 40 var.
Citera
2020-04-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puff the dragon
För 2 år sen köpte min bror köpa hus. Dom bodde i BRF med belåning på runt 60%. Han var inne och pratade med banken, Han och hans fru fick samma lånelöfte som med/utan barn. Dom har 2 ungar och tjänar väl runt 40 var.
Barn kostar 3400 kr styck enligt bankens schablon. Sedan har man en intäkt per barn på 1200 kr (eller vad nu barnbidraget är nu för tiden). Så har alla banker jag jobbat på räknat iaf.

Tex, är du ensam med ett barn, har 30 tkr i lön och ska köpa bostadsrätt:
+30000 inkomst
+1200 barnbidrag
-8500 schablon för en vuxen i ensamhushåll
-3400 schablon barn
- kalkylränta 7% på nya bolånet (ca 5800 kr per miljon)
- amortering, minst kravet, vid lägre än 50% belåningsgrad kan vissa banker ändå räkna 1% i kalkylen
- avgift till förening
- ev påslag på avgiften om föreningens ekonomi inte är extremt bra

Säkert någon post jag glömt, men det är ungefär så. Är totalen på sista raden positiv med marginal får du ok på lånelöftet. Är den tight men över noll, blir det en diskussion mellan bank och kund igen, är den negativ blir det avslag.
Citera
2020-04-15, 17:29
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Hade du haft tillräcklig ekonomi(enligt bankens normer) för att få lånet hade du inte behövt ljuga eller hur?

Absolut. Men sen är det ju den individuella skillnaden att vi som familj har oerhört mycket lägre omkostnader än bankernas schablon-familj (där man alltid räknar i överkant) och även jämfört med medelfamiljen ute i samhället.
Citera
2020-04-15, 17:37
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Bankerna har tillgång till infotorg, där dom kan kolla upp. Det är dock inte samma sak som att dom faktiskt gör det. Kort sagt, vid ett "vanligt" bolåneärende utan några större konstigheter tas en uc, där framgår inte antal barn eller csn-skulder. Vid mer avancerade ärenden eller någon misstanke, infotorg. Stämmer givetvis inte överallt, beror lite på rådgivaren, men så har det varit där jag jobbat.

Hur gamla är ni, och hur gamla är barnen? Är ni runt 35-45 och bor i villa tex, kan banken nog göra en slagning om du säger 0 barn. Börjar någon av barnen närma sig 18 kanske man kan "ljuga upp" åldern en smula om istället, så att dom hamnar utanför kalkylen? Blir rådgivaren misstänksam kommer den givetvis att kolla upp på infotorg. Men om ni har två barn i bankens kalkyl, hade det funkat för dig då?

Givetvis kan du inte ha barnbidrag eller underhållsstöd för 4 ungar in på kontot om det ska fungera!

Stort tack för svar! Äntligen nån som vet vad den pratar om

Kanske kan folkbokföra de två äldsta hos sin andra förälder (mitt ex) som en sorts undanmanöver..?

Inte alla betalar heller underhåll till den andra föräldern om denne ej ansökt om det. (Vi har barnen 50/50, så underhåll har aldrig varit på tapeten).

Vi bor i lgh och jag är runt 40, sambon runt 30.

Min pappa ville koppla ihop med sin bankkontakt, enda dumma är att det är samma bankkedja som jag har inkommande barnbidrag hos 🤪
Citera
2020-04-15, 18:21
Medlem
Citat:
Stort tack för svar! Äntligen nån som vet vad den pratar om

Kanske kan folkbokföra de två äldsta hos sin andra förälder (mitt ex) som en sorts undanmanöver..?

Inte alla betalar heller underhåll till den andra föräldern om denne ej ansökt om det. (Vi har barnen 50/50, så underhåll har aldrig varit på tapeten).

Vi bor i lgh och jag är runt 40, sambon runt 30.

Min pappa ville koppla ihop med sin bankkontakt, enda dumma är att det är samma bankkedja som jag har inkommande barnbidrag hos 🤪
Att folkbokföra dom hos den andra föräldern hjälper inte, syns fortfarande om dom nu kollar. Däremot blir två ungar på halvtid bara en unge i kalkylen. Kanske inte hjälper dock.

I ditt fall skulle jag nog kolla med annan bank än huvudbanken, ljugit om dom två äldsta och säga att det bara är två barn i hushållet, och förklara läget med hur billigt ni lever, samt ena föräldern är student. Förhoppningsvis ser dom framtida potentialen och gör ett undantag. Banker med lokal anknytning (tex lokal sparbank eller LF, ev handelsbanken) kan i regel göra lite fler undantag än toppstyrda från sthlm (tex SEB).

Alternativ kanske skulle vara om din partner skaffar ett heltidsjobb tillfälligt? Så länge han har anställningsavtal brukar det gå att lösa. Sedan kan han kanske jobba någon månad och sedan gå tillbaka till studierna på heltid?

Hoppas det löser sig för er hur ni än väljer att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in