[quote=jonte400|71197606]
Citat:
Ursprungligen postat av
Frederica
Jo men du ljuger. Ytterst sällan någon åker för att de inte klarar tentorna. Det händer typ 1 procent till skillnad från andra program där den siffran kanske är x 15. Jo alla kommer i princip in. HP krav ligger på många ställen 0.3-0.4, det klarar ALLA. I stort sett alla som kommer i, kommer ut. Högskolorna själva säger ju att sjuksköterkedtudenter är för studiesvaga idag. Vill du ha källa på det???
Bemanningssyrror kan tjäna ca 50k. Det är ungefär vad en byggnadsarbetare har, eller ngt under om denne åker ut på jobb med traktamente. Dock så arbetar man tufft för att få bort bemanningssyrror från SKL. Vilket man håller på att lyckas med. Tack vare den nya massutbildningen kommer dessa jobb inte finnas kvar inom några år. Flera landsting hyr inte alls längre in syrror, några hur bara specislistssk. Och de andra får nu bara hyra upphandlade bolag med låga ersättningar. Exempelvis så låga ersättningar att VG regionen kan bara betala ca 10 k mer till bsmmningssk. Det är uruselt för att ligga ute på jobb. Dessutom sätts du i karantän för att få ta vanlig anställning. Så detta är snart borta lilla du. Satsa på att bli läkare om du vill tjäna pengar, här stryper man inte bemanning på samma sätt och de vägrar att öppna upp fler utbildningsplatser nu
Du får inse en sak Fredrika. Du är precis som vem som helst. En vanlig enkel människa med ett vanligt enkelt jobb. Ett av de vanligaste jobben i hela Sverige. Svider det, eller tror du att du är något alldeles speciellt för att du läst tre år utbildning om blöjor och stödstrumpor?
Håller med de andra att du trollar, kanske för att du är ensam, kanske för att du är bitter på sjuksköterskor...who knows..
Men åter massa strunt det du skriver.
Har jobbat som bemanningssyrra typ 6 år och min grundlön om jag jobbar heltid i Sverige är minimum 57 k, tillkommer ob och helgersättningar plus semersättning om jag jobbar som timkortare.
Så länge som jag kommer ihåg har man försökt sluta med hyrpersonal men det har inte gått och kommer inte att gå. Eftersom alla de nya som kommer ut i arbetslivet och får lite erfarenhet, de väljer snabbt bemanningsföretag, för bättre lön, för bättre arbetsmiljö. Som bemanningssyrra kan du dra när du vill, hamnar man på en riktigt kass avdelning med dålig eller frånvarande ledning, uskor som tagit över och vill bestämma mot sitt bättre vetande, läkare som är allmänt ointresserade eller otillgängliga, skriver fel ordinationer, märkliga journalanteckningar, pratar dålig svenska etc...ja, då är det bara att sluta när uppdraget är över, och de flesta hyrsyrror tar inte långa uppdrag om de inte är säkra på att det är någorlunda fungerande avdelning.
Du skrev också massa annat strunt men nu har jag inte längre lust att ge dig mera uppmärksamhet utan avslutar här.