Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Du har väldigt aggressivt sätt att kommentera. Som om allt skuld och ondska i världen måste projiceras på andra...så att du själv kan gå fri dvs vara felfri och utan skuld o skam. Inte så bra personlighetstyp. Liknar faktiskt den kategorin av undersköterskor som är helt övertygade om sin egen förträfflighet och på fullaste allvar ifrågasätter läkarnas och sjuksköterskornas bedömningar. Dessa borderline/ narcissistiska människor är verklig plåga på många avdelningar och enligt min erfarenhet så finns det ett par sådana förstörare på varje avdelning. Människor med stort behov av uppmärksamhet och beröm, manipulativa i sin kommunikation och opålitliga i sin yrkesutövning.
Du länkar till barnintensiven när du vill diskutera förprogrammerade pumpar ? Det säger allt om dina kunskaper i ämnet dvs att den är obefintlig och kryllar missförståelser.

Har inte lust att mata ditt trollande mera men ger dig ett råd: försök hitta bättre innehåll och mening med ditt liv, tiden, åren försvinner nämligen i rasande fart och snart är de bästa åren i ditt liv bara ett blek minne. Gör något vettigt med den gåvan du har fått, ditt liv och tiden du har, innan det är försent.
Självrannsakan är inte din melodi. Du far med felaktigheter. Då måste jag rätta dig. Du far med faktafel och då måste jag rätta dig. Du påstår att jag är uska när jag i själva verket är ssk. Du säger att jag debatterar aggressivt samtidigt som du rabblar upp flera olika diagnoser på mig.
Det finns ingen yrkesgrupp som är så livrädda för att få kritik som ssk. Bara för att någon öppnar en tråd här om att utbildningen är ett skämt så får några av er totalpanik och beskriver er själva på ett löjligt sätt. Beskriver er själva ungefär som att ni har ansvar över allt som händer på sjukhuset. Vilken annan yrkesgrupp gör så???
Citera
2020-04-15, 10:27
Medlem
Hur skulle automatisering kunna ersätta sjuksköterskor och deras arbetsuppgifter? Det är ju bl.a. sjuksköterskor som kör ambulans m.m. Jag tror definitivt att sjuksköterskor kommer att behövas under lång tid framöver. Varför skulle det inte?
Citera
2020-04-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkunt
Hela tiden får man läsa i media om hur sjuksköterskor hatar sina arbetsvillkor och vill lämna yrket. Varför? Vad förväntade dom sig? 0,2 i hp och 13 i merit för ssk linjen i Luleå. Skämtar du? Kan vilken idiot som helst bli ssk nu eller? Har ssk ingen respekt längre? Vad har hänt? Oftast ser man ssk gå runt på vårdcentral och sjukhus med huvudet högt och stolta blickar. Har alltid haft för mig att ssk var en svår linje att komma in på. 25 år och ekonom men kunde aldrig kalkylera hur enkelt det är att komma in på ssk linjen.

och kom inte med ”det är få som söker därför är poängen låga”. I Luleå var det 1000 som sökte varav 40 blev antagna. Det jag vill diskutera är varför och hur hände detta? Ssk är våran framtid och vi bör diskutera detta fenomen mer allvar.

Diskutera.

Inte lätt att läsa till sjuksköterska
Citera
2020-04-15, 10:33
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
https://allastudier.se/jobb-o-lön/114-grundutbildad-sjuksköterska

Medellön strax under 40k. Är det lågbetalt?

Den där ska du ta med en nypa salt. Medellönen på min avdelning är typ 29-30 000 för folk som jobbat 3-5 år. Detta är på ett av sjukhusen i Stockholm. Däremot är lönerna inom kommun t.ex. Demensboende eller annan typ av äldreboende +3-5 000 kr.

Sen håller jag med om att kunskapen är väldigt låg på vissa studenter och svenska språkkunskaperna är ett skämt. Sen skiljer det sig väldigt mycket från skola till skola. Har läst på 2 olika skolor och det var enorm skillnad på hur ingående dem var i patofysiologin (sjukdomslära) och läkemedelsverkan i kroppen, Vid första skolan jag l läste så försvann 30-40% efter andra terminen av olika anledningar men många av dem klarade inte anatomin som var en spärr tenta. Tappen fortsatte under kommande terminer också och sist jag kollade var det typ 12 personer kvar av 40..
Senast redigerad av dovAkin 2020-04-15 kl. 10:40.
Citera
2020-04-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Hur skulle automatisering kunna ersätta sjuksköterskor och deras arbetsuppgifter? Det är ju bl.a. sjuksköterskor som kör ambulans m.m. Jag tror definitivt att sjuksköterskor kommer att behövas under lång tid framöver. Varför skulle det inte?

Det tror jag inte kommer hända inom vår livsstil. Just vad gäller att köra ambulans så är det nog det mest enkla att ersätta med robotar. Folk har en övertro till robotar, likväl står folk och gör mackor än idag för hand
Citera
2020-04-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Inte lätt att läsa till sjuksköterska
Inte för dig kanske, men för 97 procent av befolkningen
Citera
2020-04-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Den där ska du ta med en nypa salt. Medellönen på min avdelning är typ 29-30 000 för folk som jobbat 3-5 år. Detta är på ett av sjukhusen i Stockholm. Däremot är lönerna inom kommun t.ex. Demensboende eller annan typ av äldreboende +3-5 000 kr.

Medellönen har länge legat lite under industrin och byggarbetare och ligger där fortfarande. Nu när utbudet ökar mycket drastiskt så kommer lönerna att möjligen tappa ngt mot dessa grupper. Om du är ute efter att tjäna pengar är sjuksköterska inget att satsa på
Citera
2020-04-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Inte för dig kanske, men för 97 procent av befolkningen
Och därmed miste du all trovärdighet!
Citera
2020-04-15, 10:42
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Medellönen har länge legat lite under industrin och byggarbetare och ligger där fortfarande. Nu när utbudet ökar mycket drastiskt så kommer lönerna att möjligen tappa ngt mot dessa grupper. Om du är ute efter att tjäna pengar är sjuksköterska inget att satsa på

För engångskull håller jag med dig. Inte därför jag läser det dock
Citera
2020-04-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Och därmed miste du all trovärdighet!
Ursäkta? Det jag säger är att för normalbegåvade så är sjuksköterskeprogrsmmet enkelt vilket flera sjuksköterskor själva har skrivit här.
Citera
2020-04-15, 10:48
Medlem
Citat:
Det tror jag inte kommer hända inom vår livsstil. Just vad gäller att köra ambulans så är det nog det mest enkla att ersätta med robotar. Folk har en övertro till robotar, likväl står folk och gör mackor än idag för hand
Det är nog några årtionden kvar innan robotar kör ambulanser i Sverige tror jag iaf. Sen skulle ju sjuksköterskor kunna utbildas till robotsköterskor som tar hand om robotarna och ser till att inställningarna är korrekta osv. Haha! Nej men ni som intresserar er för AI etc, hur nära inpå kommer vi att ersätta människor med robotar i hög utsträckning?
Citera
2020-04-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursäkta? Det jag säger är att för normalbegåvade så är sjuksköterskeprogrsmmet enkelt vilket flera sjuksköterskor själva har skrivit här.
Du tror att 97% av befolkningen är "normalbegåvad",
som sagt du är genuint okunnig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in