Citat:
Ursprungligen postat av
AugustusEvola
Det är uppenbart så att man i praktiken väljer utefter biologisk ålder och underliggande sjukdomar. Men varför är det rätt?
Man kan ju likagärna gå utefter betalningsvilja, eller faktiska betalningar. En äldre person kanske har betalat mångt mycket mer försäkringspremier. Varför ska man inte få något som man betalat för?
Sen kan man oxå fundera på triage i ett läge där man måste välja mellan personer som har samma biologiska ålder och ingen övrig sjukdom. Hur ska man välja där? Först till kvarn?
Triage leder till att den med mest AKUT vårdbehov går först.
Om du vill att triage skall utförs utifrån vem som betalar/betalt mest råder jag dig att flytta till USA.
Vi har fortsatt kapacitet i systemet och antalet IVA platser ökar stadigt mha utbildningsinsatser och inköp av utrustning.
Dom som dör just nu i covid-19 dör för att dom inte går att rädda.
Jag vet att sjukvården kämpar och allt är inte perfekt, men jag har fullt förtroende för att man klarar ut situationen på ett bra sätt.
Plumpen i protokollet för Sverige måste vara spridningen på ålderdomshems som beror på flertalet underliggande orsaker såsom, mycket timvikarier pga dålig lön och arbetsförhållanden samt att det inte användas skyddsutrustning. Bägge dessa två underliggande orsaker är ett direkt resultat av den generella och utbredda inkompetensen inom svenska kommuner.