2020-04-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Men dom är likartade, dvs samma sannolikhet för överlevnad.

Givetvis är triage-beslut inte medicinska. Dessa beslut är i sin grund moraliska med medicinsk infallsvinkel.

Hahaha.... du har inte träffat många läkare va? Brun umgängeskrets much?
Citera
2020-04-12, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Hahaha.... du har inte träffat många läkare va? Brun umgängeskrets much?
Jag har överläkare i släkten men jag förstår inte vad det har med frågeställningen att göra... fokus tack.
Citera
2020-04-12, 13:48
Medlem
Citat:
Jag har överläkare i släkten men jag förstår inte vad det har med frågeställningen att göra... fokus tack.

De läkare jag har förmånen att känna (är bla sambo med en kirurg) har ett otroligt etiskt synsätt på sitt jobb. Känslor kan inte vara en del av beslutsprocessen då det skulle äta upp dom inifrån. Man är slavisk i sin syn på triage.

Det jag vill säga är att det bajsbruna slagträt missar allt i denna tråden då era argument baserar sig på känslor och det finns inget känslomässigt inblandat i triage - bara medicinska bedömningar baserat på den vetskap om patienten man har framför sig.
Citera
2020-04-12, 13:52
Medlem
Citat:
De läkare jag har förmånen att känna (är bla sambo med en kirurg) har ett otroligt etiskt synsätt på sitt jobb. Känslor kan inte vara en del av beslutsprocessen då det skulle äta upp dom inifrån. Man är slavisk i sin syn på triage.

Det jag vill säga är att det bajsbruna slagträt missar allt i denna tråden då era argument baserar sig på känslor och det finns inget känslomässigt inblandat i triage - bara medicinska bedömningar baserat på den vetskap om patienten man har framför sig.
Ok bra längd på din internet-kuk. Låt oss återgå till diskussionen.

Fast det är mest du som verkar ha en känslomässig aspekt på det hela då du helt missar diskussionen om moraliska principer.

Det är inte nödvändigtvis så att moral har med känslor att göra. Men visst har det med värderingar att göra.

Låt oss utgå från ditt exempel; hur värderar man mellan Lisa och Muhammed? Well, jag värderar en våldtäktsman lågt. Dvs våld är lidande och handlingar som ger lidande är fel. Således borde Lisa få vård framför Muhammed.
Citera
2020-04-12, 13:56
Medlem
Citat:
Ok bra längd på din internet-kuk. Låt oss återgå till diskussionen.

Fast det är mest du som verkar ha en känslomässig aspekt på det hela då du helt missar diskussionen om moraliska principer.

Det är inte nödvändigtvis så att moral har med känslor att göra. Men visst har det med värderingar att göra.

Låt oss utgå från ditt exempel; hur värderar man mellan Lisa och Muhammed? Well, jag värderar en våldtäktsman lågt. Således borde Lisa få vård framför Muhammed.

Lisa kanske är en huding-älskande mouth-slut som falskeligen anmält Muhammed för våldtäkt 8ggr för att pressa honom på pengar, det kan omöjligen sjukvårdspersonalen veta ELLER lägga några värderingar i, värderingen av vårdbehovet ligger till grund i triage, inget annat.
Jag har oerhört svårt att tro att någon inom sjukvården skulle vara med på "det bruna moral-tåget" om det skulle bli lagstadgat.

Din åsikt baserar sig på DIN moral om att Muhammed är mer värd än Lisa, för att du är en rasist.
Citera
2020-04-12, 14:01
Medlem
Citat:
Lisa kanske är en huding-älskande mouth-slut som falskeligen anmält Muhammed för våldtäkt 8ggr för att pressa honom på pengar, det kan omöjligen sjukvårdspersonalen veta ELLER lägga några värderingar i, värderingen av vårdbehovet ligger till grund i triage, inget annat.
Jag har oerhört svårt att tro att någon inom sjukvården skulle vara med på "det bruna moral-tåget" om det skulle bli lagstadgat.
Men i exemplet så måste man ju ta ett beslut vem man ska välja med bakgrund i att man har likartat medicinskt tillstånd. Det finns en respirator och två sjuka.

Är det mer rätt att i det läget singla slant? Varför kan man inte välja utifrån andra kriterier?

Citat:
Din åsikt baserar sig på DIN moral om att Muhammed är mer värd än Lisa, för att du är en rasist.
Det finns ingen logik i det där uttalandet. Sluta hetsa upp dig och fokusera.
Citera
2020-04-12, 14:05
Medlem
Man hade väl låtit Lisa få respiratorn eftersom kvinnor har större chans att överleva väl? Bättre exempel då om det var 2 killar en svensk och en invandrare.

Jag frågade detta i en annan tråd och då sa någon ”först till kvarn”. Att om du har 2 stycken personer med precis samma förutsättningar att överleva medicinskt sätt, så ska den som kom först till sjukhuset vara den som får respiratorn.

Då kan man ju dock säga, ”vad händer om dom kommer till sjukhuset samtidigt”.

Muhammed och Sven kommer in till akuten exakt samtidigt. Det är en bred dörr så dom kliver in i princip så snabbt att sköterskan inte kan avgöra vem som var först. Bägge av dom håller på att kippa efter andan. Det finns bara 1 respirator. Tiden är knapp och de blir bara blåare och blåare i ansiktet.

Om Muhammed får respiratorn, ska man tolka det som att invandrare är värda mer än svenskar, och vice versa?

Såna här etiska problem är ju fullt sannolika, om vi ser en riktig ökning i kurvan och det börjar trilla in många många patienter. Så det är ju ingen ”rasistisk” fråga.
Senast redigerad av fr0g 2020-04-12 kl. 14:07.
Citera
2020-04-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Man hade väl låtit Lisa få respiratorn eftersom kvinnor har större chans att överleva väl? Bättre exempel då om det var 2 killar en svensk och en invandrare.

Jag frågade detta i en annan tråd och då sa någon ”först till kvarn”. Att om du har 2 stycken personer med precis samma förutsättningar att överleva medicinskt sätt, så ska den som kom först till sjukhuset vara den som får respiratorn.

Då kan man ju dock säga, ”vad händer om dom kommer till sjukhuset samtidigt”.

Muhammed och Sven kommer in till akuten exakt samtidigt. Det är en bred dörr så dom kliver in i princip så snabbt att sköterskan inte kan avgöra vem som var först. Bägge av dom håller på att kippa efter andan. Det finns bara 1 respirator.

Om Muhammed får respiratorn, ska man tolka det som att invandrare är värda mer än svenskar, och vice versa?

Förutsättningar, det finns EN IVA-plats/respirator kvar i hela Sverige.

Scenario ett, Sven kommer in 10 sekunder innan Muhammed, bägge två har EXAKT samma chans bedöms på triage, men Sven kommer få respiratorn på IVA den för att han kom först.

Scenario två, Sven och Muhammed kommer in EXAKT samtidigt och den av dem som bedöms att ha samma chans till överlevnad får IVA-platsen och överlever.

Det tredje scenariot, som om dom två innan inte var osannolika nog, ber nog dom flesta läkare till högre makter om att slippa, dvs Sven och Muhammed kommer in exakt samtidigt och bedöms ha exakt samma vårdbehov/chans att överleva och det finns exakt EN IVA-plats kvar i Sverige.
Citera
2020-04-12, 14:10
Citat:
News-flash:
Triage görs ALLTID, det är en första assesment av patienter för att göra en rangordning om turordning av patienterna och vårdresurser.

I dagsläget har vi FORTFARANDE en överkapacitet i landet gällande IVA-platser och respiratorer och ingen har "valts bort" till förmån för någon annan. Värt att notera är också att man inte lägger en patient med hög biologisk ålder eller patient med vissa underliggande diagnoser i respirator då den patienten kommer få ligga sövd i respirator resten av sitt liv. Gamla sjuka människor tar sig inte ur respiratorn, så då ger man istället palliativ vård.

Palliativ vård var det va? Läs det här först.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-do-pa-aldreb

Citat:
Min mamma kvävdes till döds utan att få diagnos.
Citera
2020-04-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Palliativ vård var det va? Läs det här först.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-do-pa-aldreb

Triage görs inte på äldreboenden. HÄR har vi en skandal, det håller jag med om.

Som jag sagt tidigare så är SKANDALEN det som hänt på äldreboenden, men så går det när inavlade hobby-politiker försöker leka regering och riksdag.

Skolan och äldrevården tillbaka till statligt-styre/kontroll så kan kommunerna göra sånt dom är kapabla till - se till att sopning och underhålla av våra kommuner fungerar.
Citera
2020-04-12, 14:39
Medlem
Citat:
Det finns inga värderingar utan känslor. Utan känslor finns det inget bra eller dåligt, inget mer eller mindre eftersträvansvärt.
Citera
2020-04-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Eller så kan man arbeta politiskt för att Sverige ska bli mer som USA i det hänséendet. Självklart bör en skattebetalande svensk få förtur framför en parasitMuhammed som landat här nyligen och enbart levt på bidrag.

Det går sådär i USA nu...

Samtidigt som initiala siffror säger att 80% av de som intensivvårdsbehandlas i region Stockholm överlever.
Senast redigerad av anon666 2020-04-12 kl. 15:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in