2020-04-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Inget som helst fel om 2 stycken gör upp en affär sinsemellan. Om du nu också ville köpa, ja då skulle du varit snabbare..
Om mäklaren får lite extra för att sköta en affär snabbt och smidigt "här och nu", why not?

Ringer du på gamla bilannonser och gråter för att du inte fick chansen att komma och titta innan försäljning?

Du kan inte jämföra det med nån sketen bilannons på blocket....Dom är väl förihelvete inte med i mäklarsamfundet?

Hur jädra efterblivna är folk här, försvara en mäklare som kanske tar svarta pengar?
Citera
2020-04-11, 19:34
Medlem
Isnatts avatar
Har letat hus ett tag nu och har fått se intressanta objekt försvinna så där.
Nu mejlar jag mäklaren när jag ser ett intressant objekt att denne ska höra av sig om han får några förhandsbud.
Jag själv skulle kunna tänka mig att sälja på förhand om jag får ett erbjudande, jag vet ungefär vad min bostad är värd och att då slippa visning är ok.

Har även själv fått gå på förhandsvisning och budat (om jag velat) innan officiell visning men det har mest känns som mäklaren försökt hypa objekt.
Citera
2020-04-11, 19:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Dom har väl knappast nåt att förlora på en visning till säljarens fördel?

Det är säljaren som avgör om denne vill ta budet, inte mäklaren.
Citera
2020-04-11, 19:41
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Mäklare är ju så jävla kåta på sina förbannade budgivningar i vanliga fall så vad kan få dom att avstå det om det inte är svarta pengar involverade?

För att säljaren accepterar budet, vad i helvete är det du inte förstår?!
Citera
2020-04-11, 19:42
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Det har jag försökt men fått nobben varje gång, men jag har aldrig erbjudigt svarta pengar då iofs. borde finnas lagar som förbjuder försäljning utan visning då det blir orättvist...vänder man sig till mäklare så visning enligt utsatt tid eller så får folk gå till blocket.
Jag har haft högsta bud men det blev sålt till en annan som bjöd lika mycket, hade dom frågat om jag ville höja så hade jag lätt gjort det.
Men huset som jag tillslut fick köpa, jag var på visning och bjöd direkt efter visningen vad jag tyckte huset var värt, det var något under utgångspriset. Visningen var en onsdag och en ny visning var planerad till nästa onsdag men på fredagen så ringde mäklaren och sa att säljaren hade accepterat budet. Blev rätt förvånad och jävligt glad.

Jag vet hur frustrerande det kan vara med husköp. Men att muta mäklaren tror jag inte hjälper.
Det är ju säljaren som bestämmer vem den vill sälja till så ska du muta någon så är det säljaren.
Citera
2020-04-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Jag har haft högsta bud men det blev sålt till en annan som bjöd lika mycket, hade dom frågat om jag ville höja så hade jag lätt gjort det.
Men huset som jag tillslut fick köpa, jag var på visning och bjöd direkt efter visningen vad jag tyckte huset var värt, det var något under utgångspriset. Visningen var en onsdag och en ny visning var planerad till nästa onsdag men på fredagen så ringde mäklaren och sa att säljaren hade accepterat budet. Blev rätt förvånad och jävligt glad.

Jag vet hur frustrerande det kan vara med husköp. Men att muta mäklaren tror jag inte hjälper.
Det är ju säljaren som bestämmer vem den vill sälja till så ska du muta någon så är det säljaren.

Jo men då var det visning det är en helt annan sak, jag hittar fasiken inget hus att köpa om dom tar bort dom utan visning...Blir så frustrerad på detta jädra skojeriet.
Citera
2020-04-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
För att säljaren accepterar budet, vad i helvete är det du inte förstår?!

Jag vill veta om mutor förekommer om ingen visning
Citera
2020-04-11, 19:49
Medlem
Snowsmiles avatar
En vanlig anledning ar att köparen hellre betalar lite i överkant och kanske
erbjuder tillträde omgående, eller efter 1253 dagar vilket kan vara optimalt för säljaren som då tar
budet.

Mörka stålar tror jag är ovanligt, alldeles för krångligt och spårbart, ska det betalas med en väska deg eller?

Mäklaren vill ha en snabb affär snarare än att maxa provisionen, vilket inte uppgår till samma värde som mer nedlagd tid....
Citera
2020-04-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
En vanlig anledning ar att köparen hellre betalar lite i överkant och kanske
erbjuder tillträde omgående, eller efter 1253 dagar vilket kan vara optimalt för säljaren som då tar
budet.

Mörka stålar tror jag är ovanligt, alldeles för krångligt och spårbart, ska det betalas med en väska deg eller?

Ja säg att dom ger mäklaren 100k under bordet, skulle det vara så jävla konstigt om huset skulle kunna vara värt det dubbla utsatt pris?

Eller har du nån annan ide att huset blev sålt innan visning till underpris?

Det finns invandrare som har den kulturen, inget konstigt alls i deras länder
Senast redigerad av Torshammarn 2020-04-11 kl. 19:54.
Citera
2020-04-11, 19:53
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ja säg att dom ger mäklaren 100k under bordet, skulle det vara så jävla konstigt om huset skulle kunna vara värt det dubbla utsatt pris?

Visst kan det förekomma men drar en gissning ur röven:
Citera
2020-04-11, 19:54
Medlem
frdks avatar
Citat:
Det har jag försökt men fått nobben varje gång, men jag har aldrig erbjudigt svarta pengar då iofs. borde finnas lagar som förbjuder försäljning utan visning då det blir orättvist...vänder man sig till mäklare så visning enligt utsatt tid eller så får folk gå till blocket.

Mäklare är ju så jävla kåta på sina förbannade budgivningar i vanliga fall så vad kan få dom att avstå det om det inte är svarta pengar involverade?

Mäklare har en licens att vårda där mutor och orättvisa uppläg prickas, avtal skrivs alltid med belopp, skriva lägre belopp vore idiotiskt av köparen då denne tar skatten på sin sida ist vid en framtida försäljning.

Det här var nog en klassisk: tänk-om-ingen-kommer-på-visningen-och-vi-står-utan-bud. Säljaren är nöjd med break even med flytt o mäklarkostnader betalt och det får man på den nivån mäklaren vill bara ha sitt arvode och allt skrivs på dagen efter för att slippa en långkörare.

Gjorde själv en sån försäljning förra veckan, fick ett sockrat bud över vår högsta förhoppning, så var en no-brainer att ta den, allt var klart dan därefter med möte o kontraktsskrivning.
Inget under bordet allt dokumenterat och ytterst professionellt. Visning hade kunnat ge mer men mest troligt mindre, behövde minst 5 bud och överbud för att kunna komma dit.. osäkert i dessa tider.
Citera
2020-04-11, 19:56
Medlem
Mäklarna har inget att göra med vem huset säljs till. Det är alltid säljaren som bestämmer. En granne till oss vann inte ens budgivningen på deras hus och fick huset ändå. Säljaren tyckte inte att de som vann budgivningen kändes pålitliga och valde därför inte att sälja till dem.

Har folk här aldrig köpt fastigheter förut? Vad skulle det hjälpa att muta en mäklare för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in