2020-04-11, 18:15
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Har du nån bättre förklaring till att mäklaren tackar nej till ett högre arvode som ju baseras på försäljningspriset och sälja till underpris istället?

Det är ju hål i huvet om han inte tar mutor.

för att han ska få ut 250k efter skatt i arvode ska ju huspriset upp jääääävligt mycket.

Nu får han 250k svart +procent på 2.5miljoner

Det blir bra med pengar i pungen
Citera
2020-04-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
för att han ska få ut 250k efter skatt i arvode ska ju huspriset upp jääääävligt mycket.

Nu får han 250k svart +procent på 2.5miljoner

Det blir bra med pengar i pungen

Det är jävligt korrumpterad bostadsmarknad med dessa mäklare som tar mutor
Citera
2020-04-11, 18:22
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Objekten inte bara säljs, ibland händer det att folk vill sälja för att dom inte har råd att ha det kvar men det löser sig. Eller så går deras planerade bostadsköp sidledes så dom behåller sitt.
Citera
2020-04-11, 18:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Men är det rättvist att de får göra så, det borde ju vara olagligt egentligen om inte alla får samma chans ens att kolla på huset enligt utsatt tid....Kan det vara så att mäklarna blir mutade för att gå med på det?
Klart det är lagligt. Skulle ju bli väldigt konstigt annars.
Tänk om inte jag fick sälja till vem jag vill utan ALLA skall ha samma chans när jag säljer mitt hus.
Du skall skita i vem jag säljer till. Är du miljöpartist eller?
Citera
2020-04-11, 18:27
Medlem
hesons avatar
Mäklaren behöver inte mutas denne är jättenöjd över sina procent och slippa visning och budgivning tjafs med oseriösa budgivare etc.
Säljaren är också nöjd att slippa visning när alla grannarna kommer och kollar.

Analogi till det hela är att sälja bilen till firma eller på blocket, för flertalet är det värt väldigt mycket pengar att slippa strul och bök.
Citera
2020-04-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Klart det är lagligt. Skulle ju bli väldigt konstigt annars.
Tänk om inte jag fick sälja till vem jag vill utan ALLA skall ha samma chans när jag säljer mitt hus.
Du skall skita i vem jag säljer till. Är du miljöpartist eller?

Nej, det är långt ifrån lagligt om det förekommer svarta pengar under bordet.
Citera
2020-04-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Mäklaren behöver inte mutas denne är jättenöjd över sina procent och slippa visning och budgivning tjafs med oseriösa budgivare etc.
Säljaren är också nöjd att slippa visning när alla grannarna kommer och kollar.

Analogi till det hela är att sälja bilen till firma eller på blocket, för flertalet är det värt väldigt mycket pengar att slippa strul och bök.

Mäklare har ett ansvar att inte lura sin huvudman och sälja till underpris med, vilket han automatiskt gör om ingen visning.

Kanske gamla sköra annhöriga och mäklaren ser sin chans att bli en mutkolv likt en bank id bedragare tex

Det är ju faktiskt en mäklares jobb att visa sina objekt annars hade han ju inte behövts.

Hos seriösa mäklare kommer det inte på tal ens, och varför inte då kan man fråga sig....Dom är inte korrupta kanske...
Senast redigerad av Torshammarn 2020-04-11 kl. 18:45.
Citera
2020-04-11, 19:22
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Har du nån bättre förklaring till att mäklaren tackar nej till ett högre arvode som ju baseras på försäljningspriset och sälja till underpris istället?

Det är ju hål i huvet om han inte tar mutor.
Mäklaren kan inte acceptera ett bud. Mäklarens jobb är att förmedla buden till säljaren.
Dom två har redan pratat med varandra om vad säljaren förväntar sig att få för huset och vad mäklaren tror huset är värt.
Att dra ut på tiden för att förhoppningsvis få högre bud än det bud som säljaren redan är nöjd med kan mycket väl innebära att den första budgivaren drar sig ur och köper ett annat hus istället.
Ser du ett hus du gillar så kontakta mäklaren och be om en visning innan första officiella visningen.

Att köpa hus är ett helvete, det är till och med värre än att köpa en begagnad bil.
Citera
2020-04-11, 19:25
Medlem
Mäklarna har inget med det att göra. En säljare kan avsluta när som helst. Oftast är det någon rik person som verkligen vill ha objektet som betalar direkt utan krångel och budgivningar med ett pris över eller omkring förväntat marknadspris.
Citera
2020-04-11, 19:25
Medlem
Citat:
Det är ju faktiskt en mäklares jobb att visa sina objekt annars hade han ju inte behövts.

Mäklarens jobb är att sköta om försäljningen och hitta eventuella köpare, hur han gör det, så det är ju helt upp till honom

Ska du ha ut max av vad (du tror att) huset är värt, så är det stor risk att huset står osålt i flera år
Citera
2020-04-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Mäklaren kan inte acceptera ett bud. Mäklarens jobb är att förmedla buden till säljaren.
Dom två har redan pratat med varandra om vad säljaren förväntar sig att få för huset och vad mäklaren tror huset är värt.
Att dra ut på tiden för att förhoppningsvis få högre bud än det bud som säljaren redan är nöjd med kan mycket väl innebära att den första budgivaren drar sig ur och köper ett annat hus istället.
Ser du ett hus du gillar så kontakta mäklaren och be om en visning innan första officiella visningen.

Att köpa hus är ett helvete, det är till och med värre än att köpa en begagnad bil.

Det har jag försökt men fått nobben varje gång, men jag har aldrig erbjudigt svarta pengar då iofs. borde finnas lagar som förbjuder försäljning utan visning då det blir orättvist...vänder man sig till mäklare så visning enligt utsatt tid eller så får folk gå till blocket.

Mäklare är ju så jävla kåta på sina förbannade budgivningar i vanliga fall så vad kan få dom att avstå det om det inte är svarta pengar involverade?
Senast redigerad av Torshammarn 2020-04-11 kl. 19:30.
Citera
2020-04-11, 19:30
Medlem
Amazon-mannens avatar
Inget som helst fel om 2 stycken gör upp en affär sinsemellan. Om du nu också ville köpa, ja då skulle du varit snabbare..
Om mäklaren får lite extra för att sköta en affär snabbt och smidigt "här och nu", why not?

Ringer du på gamla bilannonser och gråter för att du inte fick chansen att komma och titta innan försäljning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in