Citat:
Ursprungligen postat av
Strongmanx2
Märkligt att jag som själv använder SEB med aktiverat "Trygga köp på internet" måste alltid godkänna alla köp via internet med mobilt bank-id.
Kan du nämna några exempel där man som kund hos SEB kan kringgå detta?
Var skrev jag att du som kund kunde välja att undvika det?
En köpman (de du handlar av) eller deras PSP (betalväxel, payment service provider) kan sätta upp regelverk för detta. Detta görs ganska ofta, och regelverken är komplexa. Jag har sett regelverk med hundratals conditionals när jag integrerat sådan lösningar mot kunders SAP-system.
Du som kund kan inte påverka det ett skit.
Ett vanligt flöde är.
Köp genomförs.
PSP kör en 3DS-fråga.
Inget svar på 3DS inom utsatt tid på grund av kö till betalväxel.
Aktivera undantagshantering.
Kontrollera Köphistorik hos payee
Avviker köpet från historiskt mönster? : nej
Kommer kundens anrop från en känd proxy/vpn/tor? : nej
Är beloppet lägre än acceptabel churn uppsatt av vendor? : ja.
Acceptera köpet utan 3DS, vendor accepterar risken.
Skulle svaren istället varit tvärt om på någon punkt så nekar man köpet.
Ett annat mönster som är vanligt är att om man accepterar ett köp utan 3DS och payee direkt gör ett nytt köp som är markant mindre än det första så godkänner man det (fan, jag glömde nåt). Men om det är större så nekar man (åh fan, det gick igenom, då kör jag igen!)
Ett tredje är (särskilt inom resebranschen) att om en kund lägger på varor/tjänster på en redan gjord bokning så accepterar man att köra utan 3DS.
En köpman kan också välja att helt strunta i 3DS, vilket också sker i vissa branscher. Då är det ofta väldigt små belopp eller branscher där folk inte är så benägna att hålla på med reklamationer.
Däremot skrev du att man alltid måste bekräfta köp. Det är inte sant. Köp kan gå igenom även om du har 3DS aktiverat utan att 3DS genomförs, ansvaret ligger då hos vendor.