• 1
  • 2
2020-04-11, 09:37
Medlem
Jag har för 6 månader sedan börjat jobba som inhyrt ekonomiassistent och fått lön 28000. Det är nu dags att bli överrekryterad till företaget. Företaget i frågan betalar just nu 2,5 ggr mer i timme än vad jag får (jag har räknat bort kostnaden för sociala avgifter osv). Jag vill därför be om 36000 kr i månaden. Dock vet jag inte om det är rimligt då jag blev examinerad för 6 månader sen, marknadslönen för ekonomiassistent ligger som högst 34000, och det finns andra som har jobbat på företaget längre med ungefär samma lön (inte samma avdelning). Mina arbetsuppgifter är lätta men ifall ekonomichefen är sjuk, kan jag slutföra större delen av hennes uppgifter även om hon inte är tillgänglig. Vad tycker ni är rimligt att be i lön?
Senast redigerad av carpedeim 2020-04-11 kl. 10:06.
Citera
2020-04-11, 09:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpedeim
Företaget i frågan betalar just nu 2,5 ggr mer i timme än vad jag får. J

Visst, men just nu betalar de dessutom:

0 kr när du är sjuk
0 kr när du har semester
0 kr i pension
0 kr i övriga utgifter (rehab, terminalglasögon, friskvård bidrag)
0 kr i sociala avgifter

Dessutom kan de sannolikt avsluta en inhyrd resurs precis när som helst.

Så, att jämföra med 2,5 gånger är väldigt, väldigt fel.
Citera
2020-04-11, 09:45
Medlem
Vansterpartiets avatar
Är 28000 din individuella lönesättning eller får du lön via snittet för det företag du arbetar på? Finns inte en chans att en ekonomiassistent kan få 38 lök i månaden. Tycker t.o.m. att 28k är för mycket för något så simpelt.
Citera
2020-04-11, 09:56
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Visst, men just nu betalar de dessutom:

0 kr när du är sjuk
0 kr när du har semester
0 kr i pension
0 kr i övriga utgifter (rehab, terminalglasögon, friskvård bidrag)
0 kr i sociala avgifter

Dessutom kan de sannolikt avsluta en inhyrd resurs precis när som helst.

Så, att jämföra med 2,5 gånger är väldigt, väldigt fel.

Helt riktigt, och med tanke på att TS ska vara ekonom och ändå inte funderat över detta väcker ytterligare betänkligheter.
Citera
2020-04-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Helt riktigt, och med tanke på att TS ska vara ekonom och ändå inte funderat över detta väcker ytterligare betänkligheter.
Jo, fast det har TS tänkt på. Det är 2,5 ggr mer efter alla sociala avgifter och liknande. Friskvårdsidrag får vi dock hos företaget i fråga.
Citera
2020-04-11, 10:19
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Varför tror du att du skulle få högre lön för att du byter arbetsgivare?
Har läget på arbetsmarknaden radikalt förbättrats, eller är det någon annan orsak?
Citera
2020-04-11, 10:23
Medlem
36k för en okvalificerad tjänst? Haha, vilken drömmare du är! Att knappa in fakturor och kunna läsa ocr-nummer genererar inga 36k!
Citera
2020-04-11, 10:24
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Jo, fast det har TS tänkt på. Det är 2,5 ggr mer efter alla sociala avgifter och liknande. Friskvårdsidrag får vi dock hos företaget i fråga.

Det tyngsta lasset är ansvaret och den nästintill totala förlusten av möjligheter till förändring man som arbetsgivare får med en fast anställd.

För övrigt betalar man inte vad man har råd att betala, man betalar vad personen är värd. Anser du dig värd mer än mer erfarna kollegor är du kanske det, vad vet jag. Precis som alltid brukar marknaden balansera sig så marknadslönen bör vara rimlig och därmed innebära att du begär för mycket. Hur din arbetsgivare ställer sig vet jag ju inte, men personligen skulle jag med rådande ekonomiska situation och okända framtid inte binda upp mig till en dyr kostnad för en oprövad yngling som inte har mer än ett halvår under bältet. Du kommer bara bli dyrare med tiden. Personligen skulle jag fått dåliga vibbar av ditt resonemang eftersom du anser att din lön ska baseras på vad du maximalt kan få och inte på vad du bidrar med. Du bör inte låta argumenten för vad du ska ha i lön vila på något annat än din egen prestation (alltså vad andra har, vad företaget har råd med etc. etc.). Fokusera på dig och din uppgift och gör dig nyttig för företaget så kommer lönen följa med.
Citera
2020-04-11, 10:42
Medlem
lfhs avatar
Citat:

Du skrev ju specifikt att du räknat bort kostnaden för sociala avgifter, men du menade alltså att du hade räknat med den?

Citat:
...Företaget i frågan betalar just nu 2,5 ggr mer i timme än vad jag får (jag har räknat bort kostnaden för sociala avgifter osv)...

Om marknadslönerna är 34k så är det nog bara att fråga om 36k, värsta som kan hända är att dom säger en annan siffra. Om något är det nog bra att börja lite för högt i en förhandling.

Men om även 34k är en drömsumma för en nyexaminerad som egentligen är vad man kan räkna med efter några års erfarenhet så kan 36k kanske vara så högt ifrån vad som är rimligt att det blir skrattretande.

Är 34k för en nyexaminerad ekonom rimligt? Inte vet jag, men det låter högt i mina öron. Om du med i fack så betalar du ju faktiskt för äran att få ringa dom i sådana här situationer.
Citera
2020-04-11, 11:01
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
När jag jobbade som ingenjörskonsult tog min arbetsgivare 4-5 gånger mer än min lönekostnad, det säger rätt lite.

Svara istället på den högst relevanta frågan hur din lön sätts i nuläget, så slipper du skämma ut dig på löneförhandlingen. Ett tips är även att fråga en person på företaget med liknande erfarenhet, det kan ju vara så att din lön i dagsläget är hög. Man brukar få mer betalt som konsult jämfört med fast på företaget.
Citera
2020-04-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
36k för en okvalificerad tjänst? Haha, vilken drömmare du är! Att knappa in fakturor och kunna läsa ocr-nummer genererar inga 36k!
att
Jag kan förstå att det anses skrattretande men en hel del ekonomer som knappar lite hit och dit har det.
För övrigt så behöver lönerna gå upp anser jag. Din tid som människa är värd mer.
Oavsett om det är knapp dit och knapp hit så är det fortfarande 8 timmar per dag.
Passar det inte för arbetsgivaren så kan de väl automatisera processen för några hundra tkr.
Citera
2020-04-11, 11:29
Medlem
hydrols avatar
Din drömlön på 36000 kostar arbetsgivaren strax under 50000. Kanske mer, men det var den siffran jag fick fram här
https://www.verksamt.se/alla-e-tjans...alaryAge.xhtml

TS, öva på att argumentera för höjd lön grundat på kostnaderna ovan. Det hade nog varit enklare om du genererat pengar till företaget i en säljande position men varför inte sikta högt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in