• 6
  • 7
2020-10-29, 22:10
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Äter Leksands till all husmanskost, har testat med hembakt men det blir mer nischbaserat. Med en stor klick smör utan tillsatser på den håliga sidan dessutom.
Brer du på bortasidan även när du är hemma??
Citera
2020-10-29, 22:14
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Brer du på bortasidan även när du är hemma??
Hur tänker du där?
Jag brer alltid på sidan där det finns största hålen och inte på brödets undersida.
Om man gillar smörsmaken, helst från hemgjort smör så duger det inte med att smeta ut på undersidan.

Men om man inte förstår att baka bröd själv så är det möjligt att det uppstår egna begrepp angående vad som är upp och ner i brödbakandets värld?
Citera
2020-10-29, 22:19
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Hur tänker du där?
Jag brer alltid på sidan där det finns största hålen och inte på brödets undersida.
Om man gillar smörsmaken, helst från hemgjort smör så duger det inte med att smeta ut på undersidan.

Men om man inte förstår att baka bröd själv så är det möjligt att det uppstår egna begrepp angående vad som är upp och ner i brödbakandets värld?

Gropiga sidan = bortasidan, den brer man på när man är borta, dvs hos vänner eller på restaurang.
Flata sidan = hemmasidan, den brer man på när man är hemma. Det går åt mindre smör då.
Citera
2020-10-29, 22:22
Bannlyst
Nej, meningslöst och trycka i sig bröd när jag har riktig mat framför mig.

Kan förekomma vid soppa, lite gott och doppa en fin baguetteskiva i såsen, annars får det vara.
Citera
2020-10-29, 22:27
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Gropiga sidan = bortasidan, den brer man på när man är borta, dvs hos vänner eller på restaurang.
Flata sidan = hemmasidan, den brer man på när man är hemma. Det går åt mindre smör då.

Då förstår jag dig.
Har aldrig haft sådan vana när jag varit hemma eller på annan plats.
Gillar smör och pålägg på mina smörgåsar så sådant snikeri har inte ens funnits för mig.
Citera
2020-10-29, 23:45
Bannlyst
Nej. Aldrig. Det handlar väl om tradition, och att vi inom familjen inte velat äta bröd tillsammans med den lagade maten.
Citera
2020-10-30, 10:36
Medlem
Bara till svensk husmanskost som är mjuk och bara knäckebröd i så fall.
Citera
2020-10-30, 15:06
Medlem
hazard simpsons avatar
Knäckebröd till fisk och pyttipanna
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto