• 2
  • 3
2020-04-09, 21:36
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är normalt förfarande vid splittar. Allt räknas om, historiska kurser, anskaffningsvärden, allt. Det gör att man inte behöver bekymra sig för om någon aktie haft split eller ej.
Ah okej, smidigt! men när jag kollade på skatteverkets hemsida förut stod det att man behövde ta hänsyn till splittar när man räknar ut omkostnadsbeloppet
Citera
2020-04-09, 21:40
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Kontakta dem och hör om de har papper kvar där anskaffningsvärdet framgår eller datum för köpet.
Om bouppteckningen gjorts efter 2001(?) så kan du få ut en kopia från skatteverket.
Även om du inte får fram anskaffningsvärdet så kanske det framgår vilken bank eller mäklare som köpet gjordes genom. Du kan då prova att kontakta dem och höra om de kan hjälpa dig.
Annars är det schablonmetoden som gäller.
Anskaffningsvärdet har jag men vill ta reda på vilket år dom köptes för att se om det ändrar hur jag ska räkna på omkostnadsbeloppet
Citera
2020-04-09, 21:40
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Ah okej, smidigt! men när jag kollade på skatteverkets hemsida förut stod det att man behövde ta hänsyn till splittar när man räknar ut omkostnadsbeloppet
Ja det gäller om man har kvar avräkningsnotan från aktieköpet. Priset där är före splitten. Där ska du ta x5.
Citera
2020-04-09, 21:48
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ja det gäller om man har kvar avräkningsnotan från aktieköpet. Priset där är före splitten. Där ska du ta x5.
Jag kanske verkar trög nu men om vi antar att han köpte aktierna 2002. Det som jag vet är att han köpte ca 5000 aktier för ca 100k på hos Nordea, när jag ärvde dom hade han sålt av en stor del av detta. Avräkningsnotan borde ju isf visa 19kr/aktie och då borde jag ta detta x5 eftersom spliten va 2008

Kan vara önsketänk mer än nåt annat från min sida med ☺️
Citera
2020-04-09, 22:54
Medlem
Att bluffa är väldigt dumt. Straffet för skattebrott är rätt högt. Finns därför en del saker som du kan göra för att hålla dig inom lagens råmärke.

1 Schablonbeskatta aktierna.

2. Om du vet helt säkert att aktierna exempelvis köptes 2003 så kan du ta reda på lägsta kurs detta år och sedan anger du det som omkostnadsbelopp. Smart då att skriva det som kommenterar i deklarationen.
Citera
2020-04-09, 23:40
Medlem
10% av ett prisbasbelopp kan du ju bara dra ner det med, ca 4500kr och blir det granskning blir det ingen extra påföljd utan du får göra en rättning.
Citera
2020-04-10, 10:43
Medlem
Citat:
Jag kanske verkar trög nu men om vi antar att han köpte aktierna 2002. Det som jag vet är att han köpte ca 5000 aktier för ca 100k på hos Nordea, när jag ärvde dom hade han sålt av en stor del av detta. Avräkningsnotan borde ju isf visa 19kr/aktie och då borde jag ta detta x5 eftersom spliten va 2008

Ja. Anskaffningsvärdet är då ca 20kr och du skall räkna med eventuella splittar. Skatteverket har bra info med aktiehistorik och räkneexempel på sin hemsida. Ex: https://www.skatteverket.se/privat/s...800010205.html

Skriv hur du räknat under övriga upplysningar.
Citera
2020-04-10, 10:54
Medlem
Citat:
Anskaffningsvärdet har jag men vill ta reda på vilket år dom köptes för att se om det ändrar hur jag ska räkna på omkostnadsbeloppet

Samma sak gäller för om du vill ta reda på när de köptes. Men du verkar veta ungefär vilket år det rör sig om redan eller gissar du bara?
Citera
2020-04-10, 11:02
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Samma sak gäller för om du vill ta reda på när de köptes. Men du verkar veta ungefär vilket år det rör sig om redan eller gissar du bara?
Bara en gissning när jag kollade på historiska kurser på Avanza men det kanske inte är aktuellt efter det jag läst i tråden
Citera
2021-02-15, 16:38
Medlem
elbels avatar
gammal tråd
Har ärvt aktier
om jag hittar en avräkningsnota där antalet aktier stämmer överens med dagens, kan jag använda det som gav?

Det kan ju finnas flera andra avräkningsnotor som ger ett annat gav?
då kan man ju aldrig vara 100% säker
jo jag känner till schablonmetoden
Citera
2021-02-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
gammal tråd
Har ärvt aktier
om jag hittar en avräkningsnota där antalet aktier stämmer överens med dagens, kan jag använda det som gav?

Det kan ju finnas flera andra avräkningsnotor som ger ett annat gav?
då kan man ju aldrig vara 100% säker
jo jag känner till schablonmetoden
Jag utgår från att du med rimligt visshet tror att den tidigare ägaren bara har gjort ett köp. I så fall ska det ju inte vara några problem. Förut var det inte så vanligt att privatpersoner sysslade med Trading då det krävdes ett besök hos lokala bankkontoret för att handla.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in