2020-04-09, 18:49
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag hade samma problem som du! Beslutade mig för att behålla aktiena på VP-kontot, tänkte såhär:

Aktier för 100k ger cirka 4k om året i utdelning vilket ger 2800 kr netto i handen.

Säljer jag dessa aktier så blir det 76k in på ISK vilket, om vi räknar med 4% utdelning ger 3040 kr i utdelning minus skatten på ISK så blir det netto 2755 kr.

Så har man en aktie för utdelningarna som måste skattas med 24% om den flyttas till ISK så är det inte alltid en lönsam affär!

Och stiger statslåneräntan så blir det ännu dyrare med ISK.

ISK är bra för rena nyinvesteringar men är det aktier man redan äger så är det inte alltid bättre! Vad är det för aktier det handlar om?

Du har en bra poäng! Det är Ericsson(gissar att dom köptes 2002)

Jag har lyckats luska fram att dom är köpta för 19kr/st vilket är mer än vad jag trodde! Nu missade jag ju att sälja dom i denna dippen som va men blir det en längre nedgång nu så kan det ju bli ett bra läge där jag kanske kommer undan med 15k i skatt!

Ericsson gjorde en omvänd split 1:5 2008, är det positivt eller negativt för min del skattemässigt?
Citera
2020-04-09, 18:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe

Jag har lyckats luska fram att dom är köpta för 19kr/st vilket är mer än vad jag trodde! Nu missade jag ju att sälja dom i denna dippen som va men blir det en längre nedgång nu så kan det ju bli ett bra läge där jag kanske kommer undan med 15k i skatt!

Ericsson gjorde en omvänd split 1:5 2008, är det positivt eller negativt för min del skattemässigt?

Det måste väl ge ett omräknat gav på 95 kr?
Om det är positivt eller negativt beror på vilken beskattningsmetod du tänkte använda! Med tanke på den omvända splitten så är det anskaffningsvärdet 95 kr (19 x 5) du ska använda OCH GRATTIS, DÅ BLIR DET JU INGEN VINST ATT SKATTA eftersom aktien står i typ 80 kr nu!

Jag tar 10% för att jag hjäper dig!
Senast redigerad av Ringhals3 2020-04-09 kl. 18:59.
Citera
2020-04-09, 19:20
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det måste väl ge ett omräknat gav på 95 kr?
Om det är positivt eller negativt beror på vilken beskattningsmetod du tänkte använda! Med tanke på den omvända splitten så är det anskaffningsvärdet 95 kr (19 x 5) du ska använda OCH GRATTIS, DÅ BLIR DET JU INGEN VINST ATT SKATTA eftersom aktien står i typ 80 kr nu!

Jag tar 10% för att jag hjäper dig!
Det hade ju varit helt fantastiskt! Det hänger dock på att dom är köpta 2002 annars blir det en annan femma

Taget! 10% är ju rena kapet jämfört med 25k😁
Citera
2020-04-09, 19:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det hade ju varit helt fantastiskt! Det hänger dock på att dom är köpta 2002 annars blir det en annan femma

Taget! 10% är ju rena kapet jämfört med 25k😁

Sannolikt köptes de av någon som försökte fynda efter IT-krashen! Så att dra till med ett gav på 95 kr är inget märkligt!
Citera
2020-04-09, 20:45
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Skattemässigt påverkar inte splitten alls. Ericsson bottnade på 2,97 2002. Vid split räknas även historiska kurser om så den bottenkursen är idag 14,85.
Citera
2020-04-09, 20:51
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Skattemässigt påverkar inte splitten alls. Ericsson bottnade på 2,97 2002. Vid split räknas även historiska kurser om så den bottenkursen är idag 14,85.
Förstår inte riktigt hur du menar? Kan du utveckla?

Menar du att jag inte kan höja mitt anskaffningsvärdevärde x5 för den omvända spliten?
Senast redigerad av Woooqe 2020-04-09 kl. 20:53. Anledning: .
Citera
2020-04-09, 20:56
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Förstår inte riktigt hur du menar? Kan du utveckla?

Menar du att jag inte kan höja mitt anskaffningsvärdevärde x5 för den omvända spliten?
Det anskaffningsvärde du luskade fram är efter splitten ja. Du kan inte ta den x5.
Citera
2020-04-09, 21:06
Medlem
Citat:
Jag vet en del av anskaffningsvärde på aktierna och det är mer fördelaktigt att använda schablonmetoden, dock är det ändå segt att betala så mycket skatt

Nähä. Tycker inte alla att det är segt att betala mycket skatt?

Vem gjorde bouppteckningen?
Citera
2020-04-09, 21:07
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det anskaffningsvärde du luskade fram är efter splitten ja. Du kan inte ta den x5.
Fan också! Jag ska gå till banken och se om dom har nån historik om det va 2002 han köpte aktierna men vad är det som gör att du ser att det är efter spliten den kursen är?
Citera
2020-04-09, 21:09
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Nähä. Tycker inte alla att det är segt att betala mycket skatt?

Vem gjorde bouppteckningen?
Vilket företag som gjorde den?
Senast redigerad av Woooqe 2020-04-09 kl. 21:18. Anledning: .
Citera
2020-04-09, 21:21
Medlem
Citat:
Vilket företag menar du?

Kontakta dem och hör om de har papper kvar där anskaffningsvärdet framgår eller datum för köpet.
Om bouppteckningen gjorts efter 2001(?) så kan du få ut en kopia från skatteverket.
Även om du inte får fram anskaffningsvärdet så kanske det framgår vilken bank eller mäklare som köpet gjordes genom. Du kan då prova att kontakta dem och höra om de kan hjälpa dig.
Annars är det schablonmetoden som gäller.
Citera
2020-04-09, 21:30
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Fan också! Jag ska gå till banken och se om dom har nån historik om det va 2002 han köpte aktierna men vad är det som gör att du ser att det är efter spliten den kursen är?
Det är normalt förfarande vid splittar. Allt räknas om, historiska kurser, anskaffningsvärden, allt. Det gör att man inte behöver bekymra sig för om någon aktie haft split eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in