• 1
  • 2
2020-04-09, 08:25
Medlem
Woooqes avatar
Hej, har ett gäng aktier jag har ärvt som ligger och skräpar på ett vp-konto som jag vill flytta in på ett ISK. Jag kommer behöva betala ca 25k i skatt på dessa eftersom jag saknar anskaffningsvärde på dom.

Hade givetvis velat slippa detta och funderar på om jag när jag deklarerar försäljningen sen skriver in ett högre anskaffningsvärde och således slipper denna skatt. Är detta nåt att överväga eller är det för riskabelt enligt er?
Citera
2020-04-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Hej, har ett gäng aktier jag har ärvt som ligger och skräpar på ett vp-konto som jag vill flytta in på ett ISK. Jag kommer behöva betala ca 25k i skatt på dessa eftersom jag saknar anskaffningsvärde på dom.

Hade givetvis velat slippa detta och funderar på om jag när jag deklarerar försäljningen sen skriver in ett högre anskaffningsvärde och således slipper denna skatt. Är detta nåt att överväga eller är det för riskabelt enligt er?

Jag skulle gissa att det framgår av ditt VP-konto vilket anskaffningsvärde du har och de kommer rapportera in detta till skatteverket.

Att ange något felaktigt värde i deklarationen när SKV har blivit meddelade anskaffningsvärdet tycker iaf jag låter som en dålig ide. Det låter som något som det är stor risk att SKV kollar upp.
Citera
2020-04-09, 11:35
Medlem
tnems avatar
Citat:

Vet du när aktierna köptes så kan du ta reda på ungefärligt anskaffningsvärdet.
Citera
2020-04-09, 11:36
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag skulle gissa att det framgår av ditt VP-konto vilket anskaffningsvärde du har och de kommer rapportera in detta till skatteverket.

Att ange något felaktigt värde i deklarationen när SKV har blivit meddelade anskaffningsvärdet tycker iaf jag låter som en dålig ide. Det låter som något som det är stor risk att SKV kollar upp.

När jag hade vp-konto så rapporterades inget in vad jag vet, jag fick fylla i värdet själv.
Citera
2020-04-09, 12:40
Medlem
Vi räknade ut ett ungefärligt ingångsvärde på en gammal aktiepost utan inköpsvärde som vi sålde för ca två år sen. Tog givetvis i en aning, men hörde inget mer om det. Skulle tro att om det är inom rimlighetens gräns är det ingen som orkar kolla upp det närmare.
Citera
2020-04-09, 12:43
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Du schablonbeskattas om du inte nämner någon anskaffningskurs, det är bra för staten och sjukvården och baaarnen. Så punga du upp!

Om du istället hittar på en anskaffningskurs så kommer du att komma undan med det. Jag lämnar garantier.
Citera
2020-04-09, 16:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Det finns något som heter schablonmetoden som man kan använda om man inte känner till anskaffningsvärdet.

Då betalar man 24% skatt på försäljningbeloppet, detta kan löna sig även om man vet anskaffningsbeloppet men det är väldigt lågt.
Citera
2020-04-09, 17:18
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det finns något som heter schablonmetoden som man kan använda om man inte känner till anskaffningsvärdet.

Då betalar man 24% skatt på försäljningbeloppet, detta kan löna sig även om man vet anskaffningsbeloppet men det är väldigt lågt.

Jag vet en del av anskaffningsvärde på aktierna och det är mer fördelaktigt att använda schablonmetoden, dock är det ändå segt att betala så mycket skatt
Citera
2020-04-09, 17:20
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Vi räknade ut ett ungefärligt ingångsvärde på en gammal aktiepost utan inköpsvärde som vi sålde för ca två år sen. Tog givetvis i en aning, men hörde inget mer om det. Skulle tro att om det är inom rimlighetens gräns är det ingen som orkar kolla upp det närmare.

Det är lite det jag tänker men samtidigt är det ju segt om dom gör en kontroll eller hur det nu funkar för om jag inte är ute och cyklar kommer isåfall bevisbördan att ligga på mig var jag fått anskaffningsvärde ifrån!
Citera
2020-04-09, 17:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag vet en del av anskaffningsvärde på aktierna och det är mer fördelaktigt att använda schablonmetoden, dock är det ändå segt att betala så mycket skatt

Inga aktier / fonder att sälja med förlust och kvitta förlusten mot vinsten?
Citera
2020-04-09, 18:08
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Inga aktier / fonder att sälja med förlust och kvitta förlusten mot vinsten?
Nee tyvärr! Har CSN också så hade varit riktigt gött att slippa få denna klumpsumma som ”inkomst” med
Citera
2020-04-09, 18:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Nee tyvärr! Har CSN också så hade varit riktigt gött att slippa få denna klumpsumma som ”inkomst” med

Jag hade samma problem som du! Beslutade mig för att behålla aktiena på VP-kontot, tänkte såhär:

Aktier för 100k ger cirka 4k om året i utdelning vilket ger 2800 kr netto i handen.

Säljer jag dessa aktier så blir det 76k in på ISK vilket, om vi räknar med 4% utdelning ger 3040 kr i utdelning minus skatten på ISK så blir det netto 2755 kr.

Så har man en aktie för utdelningarna som måste skattas med 24% om den flyttas till ISK så är det inte alltid en lönsam affär!

Och stiger statslåneräntan så blir det ännu dyrare med ISK.

ISK är bra för rena nyinvesteringar men är det aktier man redan äger så är det inte alltid bättre! Vad är det för aktier det handlar om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in