Citat:
Ursprungligen postat av
Yggdrasil12
Gamla mercedes w123 W124
Volvo 740 940
Toyota corolla
Toyota camry
Toyota avensis
Audi 100
Var dessa bilar bättre byggda ?
Eller gör tillverkarna idag så att delar samt grejer ska gå sönder med flit efter ett antal år ?
för min granne har en gammal toyota camry han byter bara olja på den bilen och han har inga problem alls med den funkar felfritt går igenom besiktningen år efter år utan anmärknings.
till skillnad från de andra grannarna som kör Audi och volkswagen och volvo som ständigt får nya fel och ombesiktningar. volvoägaren har ägt bilen 4 år. han som ägde vw touran hade köpt den ny år 2013. nu har den krånglat för honom tillräckligt mycket att han ska göra sig av med den.
nu mer till min fråga är biltillverkarna snåla när det gäller kvalité på delarna idag jämfört med förut ?
Delar som var "gjorda för att gå sönder" fanns förr också. Men idag verkar modernare bilar, tja i princip "allt man köper idag", inte enbart bilar, vara designade för att "gå isönder".
Har själv ett exempel på en löjlig plastbit (i SAAB99 kupéfläkt från 1976) som kostade typ 20 öre att tillverka, men över 3000:- för att köpa som reservdel. En löjligt liten plastdel mellan motorn samt fläkt-"propellern".
"Du måste byta ut hela kupéfläkten med alla tillhörande system!", sa SAAB..
-"fan heller", sa jag..
Tillverkade en liten "löjlig" del av plastic-padding som såg ut som den lilla delen som gått sönder, funkade klockrent!
Observera att "3000:-" ska inflationsjusteras till 2020 års nivå, så vi snackar om typ 10.000:- i dagens pengar.
Saker är idag "designade" för att gå sönder. Tillverkarna (i sina konspirationer) ser till att vitala delar "SKA" gå sönder, så konsumenten köper nytt.