• 9
  • 10
2020-05-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serpenttongue
Nu råkar jag känna till en person som genomförde denna briljanta ide för ca 15 år sen.

Han fick med sig 2.3 mille + några 100k i smycken och rent guld.
Han drog till Venezuela och levde i en liten skitby utan lokal polisstation.

Allt var frid och fröjd i 8 år, då började han slappna av.
Träffade en tjej och fick barn, dom flyttade till en större stad (ca 200 000 inv)
Barnet blev sjukt och behövde in på sjukan, väl på sjukan så var dom tvungna att kolla bägge föräldrarnas sjukdomshistorik (samt släkt) för att utesluta vissa sjukdomar, då barnen höll på att avlida av åkomman.

På något vis så flaggades det hos någon myndighet i Sverige (det är lite oklart hur det gick till, då det är en bekant jag talar om) att sjukhuset gjort en sökning på hans person.
3 dagar senare blev han hämtad av Venezuelansk polis på sjukhuset.

Något senare satt han i svensk domstol och blev dömd för urkundsförfalskning, grovt bedrägeri samt något annat skit jag inte minns.

Han är ute nu, efter en 4-års volta, med skulder upp till öronen, en dotter och fru han aldrig mer kommer träffa, inga framtidsutsikter eller jobb på g, då han har ett 12 år hål i sitt CV.
Höll på att glömma, han har NOLL kronor kvar från bedrägerierna, då det gick åt en hel del cash för att hålla sig gömd, skaffa nya pass och säkert lite mutor här och där.

Nu säger jag inte att alla möter detta öde, men jag tror det här är en ganska bra representation av vad som förmodligen händer när man försöker lura bankjuden på deras heliga guld...

Väldigt dum idé att låna och fly landet. Man ska göra rätt för sig tycker jag och uppmuntrar inte alls att folk ska ta lån av denna anledning.

Men vafan, detta låter sjukt dock. Är Sverige så besatt av pengar? Folk kan göra alla möjliga grova brott, men så fort det handlar om pengar då jävlar sätts alla resurser in.

Det kostade säkert lika mycket att sätta dit honom som denna lånen han tog. 😂
Citera
2020-05-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Då har du nog ringt fröken ur. Sluta trolla idiot.
Du verkar vara lika slö i huvudet som ts men lika barn leka bäst.

Har en vän på ekobrott som berättat hur de har fått folk utlämnade från andra länder för ekonomisk brottslighet som detta helt klart är.
Uppsåt finns, pengarna och person går att spåra, prat om falsk identitet fungerar kanske i något u-land men där sticker en spenslig liten svennebanan ut som ett stoppljus och kommer bli kollad stup i ett.

Nä ni pojkar, varför inte testa om jag har fel, jag ger er 1 år sedan sitter ni i häktet i sverige igen med skulder upp över öronen.

Blancolån utan säkerhet dom får skylla sig själva som lånar ut sa hon på 11414 bostadslån som inte betalas tillbaka säljer banken bostaden. Bedrägeri bara om du tar och lånar i nån annans namn dvs inget brott att inte betala tillbaka ring själv o fråga för fan.
Citera
2020-05-28, 19:24
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Detdär är inte "försiktig"

Vad menar du?
Citera
2020-05-28, 19:28
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är väl självklart att borgenärer kan kräva pengar från gäldenären även om han flyttar? Finns gäldenären inom Europa är det busenkelt, finns han inom ett civiliserat land utanför är det också enkelt, men ofta dyrare, men görs ändå regelmässigt om det rör sig om några belopp att tala om. Finns han i någon bananrepublik kan man förstås stöta på betydande svårigheter, men oftast går det att ordna.

Det kommer att kosta mer än det smakar om man lägger ner resurser på att jaga varenda en som är skuldsatt. Fokus blir på symbolhandlingar för att avskräcka folk från att begå samma grej och åtgärder för att försvåra att sånt händer igen. Annat är slöseri med skattemedel.
Citera
2020-05-28, 19:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Vad menar du?

Att banken inte är försiktiga utan paranoida!
Citera
2020-05-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Har faktiskt suttit i några rättegångar och tro det eller ej men i ingen av dom så har någon kommunistdommare/åklagare kunnat dömma mig efter eget huvud utan att min advokat haft ett och annat instick, hur är det själv med erfarenheterna?

Jo jag har definitivt blivit dömd mot mitt nekande där jag påtalat en sak som sedan inte motbevisats med annat än deras personliga åsikter.
Citera
2020-05-29, 15:00
Medlem
Citat:
självklart ska man ha nån jävla förtidspension som ingen kan röra också ja, bra input!

Jag tror till skillnad från många andra i denna tråd att OM du lyckas få lån så är det långsökt du blir utlämnad mm om du tar dig till ett annat land. Att bevisa du tagit lånen på ett bedrägligt sätt är nog jättesvårt. Sen att polisen skulle bry sig om några miljoner i uteblivna lån knappast. Flytta bara inte inom EU och speciellt inte inom norden.

Det jag skulle vara rädd för är att bli utmätt i andra länder som Sverige/EU har avtal med.
Citera
2020-05-29, 16:21
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
kan byta namn lagligen i Sverige innan jag sticker och ett nytt personnummer får man om man blir medborgare i ett nytt land.
Är du verkligen säker på det här? Kan du dra något exempel? Jag själv har bott många år i olika länder och det man kan få som utlänning där är ett slags id nummer som gäller i landet där jag befinner mig. Något nytt jävla personnummer som skulle gälla för Sverige går inte att ordna.
Så nu vill jag gärna att du berättar för mig i vilka länder i världen kan du skaffa ett nytt Svenskt personnummer. Tack
Citera
2020-05-29, 18:28
Medlem
Om man har kronofogden och noll i inkomst, men sen sätter din 50k på kontot med kontanter, skulle man kunna ta lån då ?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in