2020-05-28, 11:28
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
När jag var 59,5 *typ* så tänkte jag att jag skulle ta ett litet bolån på 50000! för att ha som framtida buffert om ngt i min BETALDA bostadsrätt skulle gå sönder i framtiden när jag blir pensionär. Liksom vitvarorna kan ju "paja"! Jag tänkte att min betalda BR (som då och fortfarande skulle rendera MINST 700000 vid en försäljning) skulle räcka som garanti. Men icke sa nicke. Trots att jag inte har andra skulder och aldrig haft en enda betalningsanmärkning så krävde Handelsbanken att jag skulle ha en borgenär!!! Mitt ex (god ekonomi) ställde upp men ÄNDÅ satt det hårt åt. Låna och rymma? Nja inte på Handelsbanken om du inte redan har pengar men då lånar man väl inte?

Handelsbanken är kända för att vara försiktiga vid utlåning. Du hade fått lån vid en annan bank.
Citera
2020-05-28, 12:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Antar att du flyttade till något land som inte har utlämningsavtal med Sverige?

En annan sak jag undrar är hur CSN t ex. kunnat kräva pengar från svenskar i utlandet? Det skulle kunna sätta käppar i hjulen även här. Bankerna skulle väl kunna göra liknande grej?

Edit.
https://www.csn.se/om-csn/lag-och-ra...-utlandet.html

Tydligen så kan CSN driva en rättslig process mot den skuldsatte i det land som hon befinner sig i. Men det kommer att kosta för dem, och jag tvivlar på att man har möjlighet att göra det i alla länder och mot alla låntagare. Vanliga banker är nog mer benägna att släppa det.

Det är väl självklart att borgenärer kan kräva pengar från gäldenären även om han flyttar? Finns gäldenären inom Europa är det busenkelt, finns han inom ett civiliserat land utanför är det också enkelt, men ofta dyrare, men görs ändå regelmässigt om det rör sig om några belopp att tala om. Finns han i någon bananrepublik kan man förstås stöta på betydande svårigheter, men oftast går det att ordna.
Citera
2020-05-28, 13:22
Medlem
NativeVLANs avatar
Hur mycket tror du egentligen att de kommer låta dig låna? En miljon? Den kommer du inte särskilt långt på...
Citera
2020-05-28, 13:25
Nu råkar jag känna till en person som genomförde denna briljanta ide för ca 15 år sen.

Han fick med sig 2.3 mille + några 100k i smycken och rent guld.
Han drog till Venezuela och levde i en liten skitby utan lokal polisstation.

Allt var frid och fröjd i 8 år, då började han slappna av.
Träffade en tjej och fick barn, dom flyttade till en större stad (ca 200 000 inv)
Barnet blev sjukt och behövde in på sjukan, väl på sjukan så var dom tvungna att kolla bägge föräldrarnas sjukdomshistorik (samt släkt) för att utesluta vissa sjukdomar, då barnen höll på att avlida av åkomman.

På något vis så flaggades det hos någon myndighet i Sverige (det är lite oklart hur det gick till, då det är en bekant jag talar om) att sjukhuset gjort en sökning på hans person.
3 dagar senare blev han hämtad av Venezuelansk polis på sjukhuset.

Något senare satt han i svensk domstol och blev dömd för urkundsförfalskning, grovt bedrägeri samt något annat skit jag inte minns.

Han är ute nu, efter en 4-års volta, med skulder upp till öronen, en dotter och fru han aldrig mer kommer träffa, inga framtidsutsikter eller jobb på g, då han har ett 12 år hål i sitt CV.
Höll på att glömma, han har NOLL kronor kvar från bedrägerierna, då det gick åt en hel del cash för att hålla sig gömd, skaffa nya pass och säkert lite mutor här och där.

Nu säger jag inte att alla möter detta öde, men jag tror det här är en ganska bra representation av vad som förmodligen händer när man försöker lura bankjuden på deras heliga guld...
Citera
2020-05-28, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Mm absolut men att bevisa mitt motiv blir omöjligt så där sprack det.

Du har aldrig suttit i en rättegång va? Alla uppgifter läggs upp och sedan är det någon som sitter och tycker om du har haft uppsåt eller inte efter de uppgifter som finns. Låt mig klargöra. Individer sitter i slutskedet och avgör själva om du har haft uppsåt eller inte. Ingen maskin som svarar ja eller nej utan en tänkande och tyckande människa.
Citera
2020-05-28, 13:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Handelsbanken är kända för att vara försiktiga vid utlåning. Du hade fått lån vid en annan bank.

Detdär är inte "försiktig"
Citera
2020-05-28, 15:13
Medlem
Rysk-Bots avatar
Jag har ett förslag.

Om du inte har betalningsanmärkningar och goda inkomster kan du alltid ta billån på flera olika banker.
Samma dag tar du 5 olika billån på 5 olika banker. Bilen kostar säg 1 miljon var för sig. 5 miljoner totalt.
Enda grejern med det konceptet är att du behöver insats. 20% oftast. Så om du har 1 miljon på banken nu kan du göra detta. Då går du plus 4 miljoner.

Detta toppar du med högräntelån från diverse skitbanker. De kanske du kan få ihop 1 eller 2 miljoner på.

Så i bästa fall kan du då fly landet med 6 miljoner sek. Vilket du bör klara dig på i 20 år om du åker till något skitland som Thailand.

Det kan säkert funka. Men grejen är att du kommer lessna rejält på att bo i ett u-land. Du kommer att längta tillbaka till västerländsk civilisation.
Senast redigerad av Rysk-Bot 2020-05-28 kl. 15:24.
Citera
2020-05-28, 15:35
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunAnal
Glöm det inget brott dom som lånar ut får skylla sig själva ringde 11414 och frågade.

Då har du nog ringt fröken ur. Sluta trolla idiot.
Du verkar vara lika slö i huvudet som ts men lika barn leka bäst.

Har en vän på ekobrott som berättat hur de har fått folk utlämnade från andra länder för ekonomisk brottslighet som detta helt klart är.
Uppsåt finns, pengarna och person går att spåra, prat om falsk identitet fungerar kanske i något u-land men där sticker en spenslig liten svennebanan ut som ett stoppljus och kommer bli kollad stup i ett.

Nä ni pojkar, varför inte testa om jag har fel, jag ger er 1 år sedan sitter ni i häktet i sverige igen med skulder upp över öronen.
Citera
2020-05-28, 15:42
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serpenttongue
Nu råkar jag känna till en person som genomförde denna briljanta ide för ca 15 år sen.

Han fick med sig 2.3 mille + några 100k i smycken och rent guld.
Han drog till Venezuela och levde i en liten skitby utan lokal polisstation.

Allt var frid och fröjd i 8 år, då började han slappna av.
Träffade en tjej och fick barn, dom flyttade till en större stad (ca 200 000 inv)
Barnet blev sjukt och behövde in på sjukan, väl på sjukan så var dom tvungna att kolla bägge föräldrarnas sjukdomshistorik (samt släkt) för att utesluta vissa sjukdomar, då barnen höll på att avlida av åkomman.

På något vis så flaggades det hos någon myndighet i Sverige (det är lite oklart hur det gick till, då det är en bekant jag talar om) att sjukhuset gjort en sökning på hans person.
3 dagar senare blev han hämtad av Venezuelansk polis på sjukhuset.

Bra precis det jag i tidigare inlägg beskrev kunde hända, tack för konfirmationen.

Något senare satt han i svensk domstol och blev dömd för urkundsförfalskning, grovt bedrägeri samt något annat skit jag inte minns.

Han är ute nu, efter en 4-års volta, med skulder upp till öronen, en dotter och fru han aldrig mer kommer träffa, inga framtidsutsikter eller jobb på g, då han har ett 12 år hål i sitt CV.
Höll på att glömma, han har NOLL kronor kvar från bedrägerierna, då det gick åt en hel del cash för att hålla sig gömd, skaffa nya pass och säkert lite mutor här och där.

Nu säger jag inte att alla möter detta öde, men jag tror det här är en ganska bra representation av vad som förmodligen händer när man försöker lura bankjuden på deras heliga guld...

Precis det jag tidigare varnade för, tack för bekräftandet. TS verkar dock något störd.
Citera
2020-05-28, 15:46
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Precis det jag tidigare varnade för, tack för bekräftandet. TS verkar dock något störd.

Nej jusste där har vi beviset! jag träffar en brud får en dotter som får aids och sjukhuset ""flaggar mig för kronkalle" på något mystiskt sätt som aldrig kunde förklaras suck... sen är mitt liv kört... men det är väl vattentätt i en liten sossehjärna förstår jag.
Senast redigerad av brajzilla 2020-05-28 kl. 15:49.
Citera
2020-05-28, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Nej jusste där har vi beviset! jag träffar en brud får en dotter som får aids och sjukhuset ""flaggar mig för kronkalle" på något mystiskt sätt som aldrig kunde förklaras suck... sen är mitt liv kört... men det är väl vattentätt i en liten sossehjärna förstår jag.
eller hur vattentätt bevisning!
jag skulle gjort det, men nu är deet så att ja sitter redan i skiten så kan inte.
Annars är TS en vattentät idé
Citera
2020-05-28, 16:17
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elac
Du har aldrig suttit i en rättegång va? Alla uppgifter läggs upp och sedan är det någon som sitter och tycker om du har haft uppsåt eller inte efter de uppgifter som finns. Låt mig klargöra. Individer sitter i slutskedet och avgör själva om du har haft uppsåt eller inte. Ingen maskin som svarar ja eller nej utan en tänkande och tyckande människa.

Har faktiskt suttit i några rättegångar och tro det eller ej men i ingen av dom så har någon kommunistdommare/åklagare kunnat dömma mig efter eget huvud utan att min advokat haft ett och annat instick, hur är det själv med erfarenheterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in