• 1
  • 2
2020-04-08, 16:59
Medlem
carminaburanas avatar
Har ni några special recept? Kycklinglever är gott, billigt och nyttigt.
Citera
2020-04-08, 17:17
Moderator
Briasccas avatar
Istället för köttfärs när man gör spaghetti med köttfärssås, allt övrigt lika. Levergryta förstås. Och så mala den när den är stekt, tillsammans med lite stekt lök, konjak, salt och peppar. Bredes sedan på kex, med några cornichoner ovanpå och äts under vällustigt grymtande.
Senast redigerad av Briascca 2020-04-08 kl. 17:28.
Citera
2020-04-08, 17:23
Medlem
Annacondas avatar
Stek levern på lagom värme och krydda med timjan och lite salt (den ska inte hårdstekas). När den är färdig skopa i creme fraiche och 1-2 tsk fransk senap (per 2 portioner) och rör om i pannan. Ev. ta i lite vatten för att såsen inte ska bli alltför tjock.

Servera med kokt potatis(-mos eller pressad) som kan suga upp den goda såsen.
Senast redigerad av Annaconda 2020-04-08 kl. 17:27.
Citera
2020-04-08, 17:26
Medlem
Annacondas avatar
Hårdstekt till pasta. (+ svartpeppar + parmesan)
Citera
2020-04-08, 17:29
Medlem
2560ps avatar
Inget recept, och det är inte baserat på levern, men den är involverad så det kanske är intressant ändå.

När jag var liten (på 80-talet) gjorde min morfar ibland en kycklinggryta. På den tiden fick man med inälvorna i en påse som låg inuti den färska kycklingen. Han styckade upp fågeln, stekte den så den fick yta och sedan åkte den i grytan tillsammans med inälvorna (det var väl bara lever och hjärta om jag minns rätt, och halsen haha). Hur han kryddade vet jag inte, men han använde allroundkrydda i allting i princip så jag antar att den ingick. Sen kokade det länge, köttet blev otroligt mört och buljongen blev gudomlig. Serverades med Uncle Bens ris, som väl var det enda som fanns att få då.

Bästa kyckling jag någonsin ätit, och då har jag ätit otaliga kycklingrätter på 4 kontinenter. Inget har kommit i närheten.

Min mamma har försökt replikera receptet ett par gånger efter min morfars bortgång, men det har inte blivit i närheten. Men då tror jag inte hon kokat med lever och hjärta, det känns ju lite omständligt att köpa det "extra". Själv har jag aldrig försökt, men din trådstart inspirerade mig! Tackar för det
Citera
2020-04-08, 17:30
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Istället för köttfärs när man gör spaghetti med köttfärssås, allt övrigt lika. Levergryta förstås. Och så mala den när den är stekt, tillsammans med lite stekt lök, konjak, salt och peppar. Bredes sedan på kex, med några cornichoner ovanpå och äts under vällustigt grymtande.
Låter mums, det ska jag prova!
Citera
2020-04-08, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Stek levern på lagom värme och krydda med timjan och lite salt (den ska inte hårdstekas). När den är färdig skopa i creme fraiche och 1-2 tsk fransk senap (per 2 portioner) och rör om i pannan. Ev. ta i lite vatten för att såsen inte ska bli alltför tjock.

Servera med kokt potatis(-mos eller pressad) som kan suga upp den goda såsen.

Nejnej.
Kycklinglever ska du vara kaxig mot.
Hög värme, nästintill bränd yta, sen vila till 72-76 grader innertemp.
Sen på med kycklingfond, grädde, dijonsenap, lagerblad, backtimjan, snustorr chardonnay, äppelcidervinäger och vatten.
Citera
2020-04-08, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana

Jag gör ofta en snabb variant med kycklinglever, sidfläsk, dijonsenap, helgrädde, svartpeppar, timjan, lagerblad och kyckingfond.
Kör med gocchi, risoni eller gårdagens pasta.
Citera
2020-04-08, 17:44
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nejnej.
Kycklinglever ska du vara kaxig mot.
Hög värme, nästintill bränd yta, sen vila till 72-76 grader innertemp.
Sen på med kycklingfond, grädde, dijonsenap, lagerblad, backtimjan, snustorr chardonnay, äppelcidervinäger och vatten.

Enig. Även om morsan inte lyckades särskilt bra med att försöka replikera morfars skapelse, så gör hon världens godaste gräddstuvade lever. Även där vet jag egentligen inget om vad hon har i, men hon steker på den rejält och jag vet att åtminstone lagerblad, vinäger och grädde ingår
Citera
2020-04-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana

Hacka mycket gul lök och stek kycklinglever tillsammans med det.
Tillsätt allkrydda.
Servera med turkisk yoghurt vid sidan om och käka skiten med fransk bröd.
Citera
2020-04-08, 18:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hacka mycket gul lök och stek kycklinglever tillsammans med det.
Tillsätt allkrydda.
Servera med turkisk yoghurt vid sidan om och käka skiten med fransk bröd.

Det här ska jag testa. Gillar såna här recept generellt, behövs inte massa krusiduller och exotism för att det ska bli bra
Citera
2020-04-08, 18:26
Medlem
DaChiefs avatar
Detta är en spekulation på något som kan funka.

Tina, låt ligga i kallvatten i kylen 6 h för att laka ur oönskade saker.
Gör marinad med hackad vitlök, persilja, chili, matolja.
Trä dem på spett.
Grilla och pensla, eller ca 15 min på 175 i ugnen. Pensla och vänd lite då och då.
Om man kör ugn kan man bryna på dem i smör på slutet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in