2020-04-08, 20:16
Medlem
Tjippmunks avatar
du är en dålig människa och en tjuv!
hur vida ägaren är fattig eller rik har inte med saken att göra. om ägaren har försäkring får har förmodligen betala självrisk och det är långt ifrån säkert att han ens får ut så mycket pengar att han kan köpa en likvärdig cykel.
drabbar ingen säger du? tänk ett varv till. det drabbar försäkringsbolaget och deras övriga kunder som nu får dyrare försäkringar enbart pga att du inte kan hålla händerna i styr och låt bli saker som inte är dina.
vill du göra rätt för dig letar du upp ägaren, ber om ursäkt och ersätter honom för låset du förstörde. det kommer du förstås inte att göra då du inte ens verkar förstå att det du gör är fel.
men som svar på din fråga eftersom du är intresserad av den filosofiska biten: "gjorde jag moraliskt fel och i så fall varför"?
svar: ja.
varför: se ovan.
Senast redigerad av Tjippmunk 2020-04-08 kl. 20:16. Anledning: edit: rättelse
Citera
2020-04-08, 20:42
Medlem
verificantes avatar
Det var min cykel du tog! Och jag såg när du gjorde det.
Jag hade ställt den där eftersom jag visste att du skulle komma och ta den, för att sedan kunna berätta om det här i hopp om att få vägledning i livet.
Det tänker jag inte ge dig. Men om jag kunde ge dig något skulle jag ge dig livslång inkontinens. På så sätt blir det en win-win situation: Du får något av mig och jag får min hämnd.
Cykeln kan du behålla, den har pyspunka på båda hjulen.
Citera
2020-04-08, 20:43
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebastianDouglas
Jag vill inte säga exakt när och var men för några veckor sedan stal jag en till synes nästan ny herrcykel. Den stod låst och fastkedjad med ett riktigt grovt lås runt en gatlampa. Jag stannade bilen och klippte upp kedjan med en enorm bultsax. Det tog emot lite men när jag hoppade på den gick låset av.
Ny kostar cykeln 5999 kr. En sån här: http://www.xxl.se/filespin/165fa9692...bgcolor=efefef

Jag behövde verkligen en cykel så jag känner mig nöjd och glad för den. Jag har slipat bort vissa märken och målat om den i grönt.
En fattig person köper inte en sån dyr cykel och han eller hon har dessutom troligen försäkring så det drabbar liksom ingen.
Jag behövde sannolikt cykeln mer än han som hade den först. Jag förstörde inget mer än låsen, så det var bara ett värdeföremål som bytte ägare. Så frågan är, gjorde jag moraliskt fel och i så fall varför?

Om det inte är en trolltråd så gjorde du jävligt fel. Blir nästan förbannad för en polare hade en så gott som ny Crescent 7-växlad som någon tjyv snodde. "Drabbar ingen fattig..." Tror du att man får tillbaka hela köpesumman av försäkringsbolaget? Han fick under hälften tillbaka.
Citera
2020-04-08, 21:11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Var det min cykel och jag fick tag i dig skulle jag inte se det omoraliska i att sticka ut dina ögon med en väl använd, glödgad hultafors hantverkarkniv.

Tillfredställelse i att jag hade fått min hämnd för oförrätten är gott och väl värd smärtan i dina ögonhålor, i alla fall från mitt perspektiv.
Citera
2020-04-08, 21:49
Medlem
Citat:
Jag tycker att lagstiftaren ständigt hotar mig med att ta min ipad och dator. Jag känner ett konstant olaga hot att polisen ska tränga sig in i mina elektroniska prylar. Antingen genom att beslagta eller dataavläsa dem. En cykel är inget känsligt, så det går inte jämföra.

Min glädje av att äga en riktigt lättrullad fin cykel överstiger nästan helt säkert hans besvikenhet att behöva få ut en ny via försäkringen. Självrisken är såklart tråkig för honom men det är ungefär det jag betalar genom risken att åka fast, kan man säga. Moraliskt fel skulle jag påstå att det vore att slå sönder den. Det hade inte gett mervärde.
Att du känner ett konstant olaga hot behöver inte ha med verkligheten att göra.
Att någons cykel inte är något känsligt är irrelevant, samt inget du avgör.
Att försäkring eventuellt täcker är också irrelevant. Det är ju ägaren som måste sköta all byråkrati, inte du.
Citera
2020-04-08, 22:02
Medlem
ZebastianDouglass avatar
Jag tycker man måste skilja på om man vill en ägare illa eller bara slippa casha en egen cykel som i det här fallet. Jag hade inget uppsåt alls att på något sätt skada ägaren, vem det nu än var.
Sen undrar jag varför han hade en så pass modern cykel. Vem ville han impa på .. Var det kanske en pollinerare .. En fittjuv ?

Ställer man en cykel utomhus över natten så bevisar det lite att man inte är särskilt rädd om den och därmed lätt kan pröjsa en ny. Eller så tillhörde cykeln en spoling och då jobbar han lätt ihop till en ny under sommarlovet.

Otäckt att det finns ny-fascister här i tråden som önskar att jag ska hamna i fängelse.
Vad skulle det tjäna till? Då hade jag ju bara blivit blivit än mer försiktig nästa gång och istället för bara en tagit två.
Citera
2020-04-08, 22:14
Medlem
sverjevenns avatar
Jävla Såssebeteende!
Ska försöka förklara så att även en klåfingrig lågpannad såsse kan uppfatta innebörden;
För många människor i svetsarns Sverige så är 6000:- en mindre förmögenhet, den rättmätige ägaren kan ha jobbat och sparat som ett as för att kunna köpa en vettig cykel.
Att den var ordentligt låst tyder ju på att den hade stort värde för vederbörande.
Tjuvar är smuts.
Smuts ska man göra sig av med.
Citera
2020-04-09, 01:24
Medlem
Antingen en trolltråd eller brist på IQ. Mest troligt onödigt att svara i vilket fall antar jag, men låt oss försöka ta det till en filosofisk diskussion. Vi kan undersöka vilka principer det hela vilar på.

Baserat på vad du skriver verkar din princip vara att det är subjektivt värderat alltihopa. Ok. Då värderar jag dig subjektivt till att du ska sitta i belgiskt fängelse resten av livet. Då är jag ändå snäll eftersom jag subjektivt kan bestämma mig för precis vad jag vill. Jag kanske är på dåligt humör imorgon och dödar dig eftersom jag inser att cykelstöld är det maximalt värsta man kan syssla med, och du kan förstås göra det ena och det andra men du kan åtminstone inte klaga eftersom jag följer de principer du själv förespråkar.

Äganderätt är principen som bryts vid stöld och den innefattar den egna kroppen. Den som bryter mot principen ger alltså frivilligt upp rätten till sitt eget liv och alla ägodelar och så vidare. Givetvis funkar det inte så i praktiken. Där är det might is right som gäller, vilket är varför våra styrande entiteter har våldsmonopol.
Citera
2020-04-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Likasinnade. TS kanske anser att en låneekonomi vore bra där man ständigt kunde låna saker av varandra utan att fråga ibland?
Kan rekommendera novellen "A Ticket to Tranai" av Robert Sheckley. En parodi på utopias där bl a stöld är helt tillåtet och ses som en normal inkomstutjämningsmetod. Eftersom det inte kan finnas brott i ett utopia så kan ju inte stöld vara olagligt.

De har en intressant metod att utse ledare också: vem som helst kan anmäla sig frivilligt, ämbetssymbolen är ett tungt halsband, sen kan alla när som helst lägga en röst på att de inte har förtroende för ledaren. Om mer än 50% gör det exploderar halsbandet...
Citera
2020-04-11, 11:40
Bannlyst
Undrar hur många snillen här som kallar TS idiot som samtidigt tycker att det är helt rätt att betala skatt, att staten kan expropriera egendom och att man inte får äga vissa saker alls eller bara med tillstånd...
Citera
2020-04-12, 00:49
Medlem
Citat:
Så frågan är, gjorde jag moraliskt fel och i så fall varför?

Ja det klart att du inte skulle ha målat cykeln grön, är du bög eller?
Citera
2020-04-12, 00:58
Medlem
Peyotedudes avatar
Har annars hört en intressantare variant på detta ett par gånger. Någon snodde min cykel så därför snor jag någon annans, helst en dyr cykel med billigt 50kr lås & som därför nog är stulen i förvägen.

Själv tycker jag det borde vara utvisning på cykeltjuvar, oansett om man är svensk eller utlänning. Det hindrar ens mobilitet och frihet. Folk undviker och köpa dyra cyklar till 20.000.
Senast redigerad av Peyotedude 2020-04-12 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in