Citat:
Ursprungligen postat av
ZebastianDouglas
Jag tycker att lagstiftaren ständigt hotar mig med att ta min ipad och dator. Jag känner ett konstant olaga hot att polisen ska tränga sig in i mina elektroniska prylar. Antingen genom att beslagta eller dataavläsa dem. En cykel är inget känsligt, så det går inte jämföra.
Att du "tycker" att lagstiftaren och hotar dig och att polisen gör att du upplever ett "konstant olaga hot" är ju tråkigt. Är det verkligt eller bara fantasier?
Själva cykelstölden är mer påtaglig och olaglig, men du undrar om den är omoralisk. Ja det beror ju på utefter vilka etiska principer man anser sig vilja leva.
Man kan fråga sig hur en sådan princip skulle se ut som gör det moraliskt rätt att stjäla en cykel.
Några olika alternativ:
Det är moraliskt rätt att överta (stjäla)
1. cyklar men inget annat
2. andras egendom fritt upp till ett maxbelopp på 10.000 kr (i 2020 års basprisindex)
3. andras egendom om man tror (man behöver inte veta) att ägaren har mindre behov av stöldgodset än tjyven.
4. andras egendom om man tror att ägaren har råd med det
5. andras egendom utan takbelopp om man har behov av egendomen
Hur skulle det samhället fungera egentligen?
Nä det funkar inte. Du får nog acceptera att du uppfattas som ett svin och att om folk får tag i dig kommer de att doppa dig i kokande asfalt och befjädra dig.