Citat:
Ursprungligen postat av
ZebastianDouglas
Jag vill inte säga exakt när och var men för några veckor sedan stal jag en till synes nästan ny herrcykel. Den stod låst och fastkedjad med ett riktigt grovt lås runt en gatlampa. Jag stannade bilen och klippte upp kedjan med en enorm bultsax. Det tog emot lite men när jag hoppade på den gick låset av.
Ny kostar cykeln 5999 kr. En sån här:
http://www.xxl.se/filespin/165fa9692...bgcolor=efefef
Jag behövde verkligen en cykel så jag känner mig nöjd och glad för den. Jag har slipat bort vissa märken och målat om den i grönt.
En fattig person köper inte en sån dyr cykel och han eller hon har dessutom troligen försäkring så det drabbar liksom ingen.
Jag behövde sannolikt cykeln mer än han som hade den först. Jag förstörde inget mer än låsen, så det var bara ett värdeföremål som bytte ägare. Så frågan är, gjorde jag moraliskt fel och i så fall varför?
Du gjorde fel så klart. Personen du stal cykeln från kanske hade sparat i fyra år för att ha råd med den, men oavsett om han/hon var rik eller fattig ger det dig inte mer rätt att stjäla någons cykel än mig rätt att plocka av dig plånboken med en knallpåk riktad mot tinningen din. Det är bara en gradskillnad, och om vi inte respekterar den grundläggande principen är det där vi landar. Det fungerar endast för att vi respekterar det som kollektiv.
Om vi bortser från hur samhället realistiskt måste fungera skulle jag nog ändå säga att du inte gjorde fel för att du med våld
stal den. Det är ju bara ett mer avancerat sätt att plocka upp någonting man hittar på marken. Att du dock är
medveten om att den tillhör någon annan, men ingen aning om vad den representerar för den personen visar på stor hänsynslöshet och likgiltighet mot andra människor. Du utgår från att dina behov är viktigare än andras. Att det handlar om en cykel är alltså inte speciellt viktigt; nästa gång kan det lika gärna vara pengar från en bank.
Så ja, du saknar moralisk kompass, och de fragment av moral du besitter grundar sig på gissningar som bottnar i tankar om rik/fattig, behov osv.