• 1
  • 2
2020-04-07, 19:02
Medlem
Har nu suttit lite med Avanza och försökt lära mig lite om hur aktier fungerar. Men vill lära mig lite mer om hur marknaden fungerar och hur man ska tänka gällande aktier. Har ni några tips på hur man ska tänka och vad man kan lära sig för att förbättra sitt tänk gällande investeringar.

Finns det någon sida ni läser för nyheter eller hur gör ni?

Har gjort några investeringar på teknik företag då jag är intresserad i teknik och jag vet lite om hur framtiden ser ut hos de.
Citera
2020-04-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apollobeached
Har nu suttit lite med Avanza och försökt lära mig lite om hur aktier fungerar. Men vill lära mig lite mer om hur marknaden fungerar och hur man ska tänka gällande aktier. Har ni några tips på hur man ska tänka och vad man kan lära sig för att förbättra sitt tänk gällande investeringar.

Finns det någon sida ni läser för nyheter eller hur gör ni?

Har gjort några investeringar på teknik företag då jag är intresserad i teknik och jag vet lite om hur framtiden ser ut hos de.

Aktiespararna är att bra tips. Lär dig om de olika nyckeltalen och olika begrepp i redovisningar.

Titta på vinstutveckling, PE-tal, läs analyser med mera...

Det tar lite tid att lära sig.

Det finns många olika sätt att tänka, och det är olika hur man vill investera. Sök din egen väg.
Citera
2020-04-07, 19:35
Medlem
goin-xxxls avatar
Buy on rumors, sell on news.
Börsen överreagerar oftast åt båda hållen.
Citera
2020-04-07, 20:02
Medlem
Vi kan göra det ganska enkelt..
Aktier = Enskilda bolag
Ju mindre bolag = högre risk, mindre avkastning! M.m

Fonder är aktiebolag samlade i en påse oftast inriktade på bransch eller världsdel, = mindre risker. Mer långsiktigt investering

Ränte fonder = Ännu mindre risk ännu längre långsiktigt!

Att spara på börsen är inget man gör kortsiktigt! Tiden är din vän och vill du göra det där stora klippet är nog chansen på lotto större
Men samtidigt om du har tålamod och har en plan så lönar det sig nästan alltid om du nu inte försöker göra det där stora klippet!

Det är efter 5-10 år sparande som du får ränta på ränta och det är väl egentligen först då du kan börja plocka frukten!

Visst kan du köpa lite aktier för att leka med, men grunden bör vara i någon fond för långsiktigt sparande! Sen kan du dela upp det lite vad du tror kommer gå bra framtiden....exempelvis har ju ICA stått ganska högt eller står högt, Jag anser att aktiern är värderad för högt....det folk handlat idag kommer folk inte handla imorgon enda sättet för att ICA ska bli större är att sverige ska befolkningsmässigt bli fler! Alternativt att de ska bli ensamma aktörer på marknaden, och nu med Carona viruset som dödar en del blir vi ju inte fler iaf.
Alltså tycker jag den är övervärderad...!

Detta var ett exempel men du förstår kanske tankegången?

Men som sagt kör på någon fond läget har gjort i de flesta fall att du "vunnit" några år! Då även fonder gått back på senaste tiden! Avanza zero har inga avgifter och riktar in sig på stora svenska företag! Tror de ligger +268% på 5 år.

Oj det blev längre än vad jag tänkt..sorry!
Citera
2020-04-07, 20:04
Medlem
Läs One up on wallstreet av Peter Lynch
Citera
2020-04-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Vi kan göra det ganska enkelt..
Aktier = Enskilda bolag
Ju mindre bolag = högre risk, mindre avkastning! M.m

Fonder är aktiebolag samlade i en påse oftast inriktade på bransch eller världsdel, = mindre risker. Mer långsiktigt investering

Ränte fonder = Ännu mindre risk ännu längre långsiktigt!

Att spara på börsen är inget man gör kortsiktigt! Tiden är din vän och vill du göra det där stora klippet är nog chansen på lotto större
Men samtidigt om du har tålamod och har en plan så lönar det sig nästan alltid om du nu inte försöker göra det där stora klippet!

Det är efter 5-10 år sparande som du får ränta på ränta och det är väl egentligen först då du kan börja plocka frukten!

Visst kan du köpa lite aktier för att leka med, men grunden bör vara i någon fond för långsiktigt sparande! Sen kan du dela upp det lite vad du tror kommer gå bra framtiden....exempelvis har ju ICA stått ganska högt eller står högt, Jag anser att aktiern är värderad för högt....det folk handlat idag kommer folk inte handla imorgon enda sättet för att ICA ska bli större är att sverige ska befolkningsmässigt bli fler! Alternativt att de ska bli ensamma aktörer på marknaden, och nu med Carona viruset som dödar en del blir vi ju inte fler iaf.
Alltså tycker jag den är övervärderad...!

Detta var ett exempel men du förstår kanske tankegången?

Men som sagt kör på någon fond läget har gjort i de flesta fall att du "vunnit" några år! Då även fonder gått back på senaste tiden! Avanza zero har inga avgifter och riktar in sig på stora svenska företag! Tror de ligger +268% på 5 år.

Oj det blev längre än vad jag tänkt..sorry!

Inte ett enda rätt :S snälla, låt bli att svara om ni inte har en susning om vad ni snackar om.
Citera
2020-04-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Inte ett enda rätt :S snälla, låt bli att svara om ni inte har en susning om vad ni snackar om.

Haha okey stor fräsaren vad var det som vad så fel?
Citera
2020-04-07, 20:37
Medlem
Paddan1000s avatar
Du behöver egentligen bara veta några få saker:

1) Sprid riskerna över över olika branscher och regioner. Fördela pengarna på minst 5 fonder och/eller 10 aktier men gärna fler.

2) Köp kontinuerligt i både uppgång och nedgång. Behåll investeringarna i både uppgång och nedgång. Sälj aldrig om du inte behöver pengarna. Sälj inte aktier som går dåligt eftersom du då förlorar de pengar du investerat. Sälj inte aktier som går bra för att hämta hem vinsten, för då går du miste om den fortsatta uppgången. Majoriteten av alla aktier går sämre än index. Din bästa aktie kommer därför ensamt täcka underprestationen gentemot index från flera av dina sämsta aktier. Säljer du vinnaraktierna i tron att de inte har mer att ge kommer du därför alltid prestera sämre än index eftersom förloraraktierna alltid är fler. Eftersom du inte vet i förväg vilka aktier som kommer bli vinnaraktier ska du aldrig sälja.

3) Investera aldrig i förhoppningsbolag då majoriteten av dessa aldrig gör vinst, utan bara stora och stabila bolag på de stora aktielistorna. Välj fonder efter vilka som har lägst förvaltningsavgift och inget annat.

4) Lita inte på din magkänsla och tro inte att du kan något eller kan förutsäga marknaden. Lyssna inte heller på råd eller aktietips. Frångå aldrig punkterna 1-3 hur frestande det än är. Lyckas du bättre än genomsnittet är det bara ren tur och du kommer förr eller senare begå ett misstag som kostar dig alla dina pengar. Lyckas du sämre än genomsnittet är det bara ren otur och fortsätter du bara följa punkterna 1-3 kommer du lyckas på sikt.
Citera
2020-04-07, 21:41
Medlem
Blyatifuls avatar
om du vill lära dig om marknaden så kanske du kan kan gå kurs om den? som i en på högskolan..

om ditt mål e o tjäna pengar på trading tror ja de bästa e att studera framgångsrika traders!! asså typ läs böcker dom skrivit eller något liknand.

ta de lugnt tips som folk skriver på internet. trading e typ som o slåss, alla tror de bra på de men inte många är
Citera
2020-04-07, 22:04
Medlem
Bulkninjas avatar
Vill du lära dig tekniskt hur börsen fungerar, alltså vad en aktie, termin, option, kreditderivat är.
Eller vill du lära dig hur man värderar ett bolag ?

I det ena faller läster du avanzas eller nordnets tutorial. I det andra fallet börjar du med att läsa till civilekonom eller civilingenjör i industriell ekonomi eller något likande

Jag skojar lite. Men jag tror man kan ha lite grundregler.
Tro inte att du ska slå Index. Försök inte göra klipp.
Och tro aldrig att du ska kunna förutspå marknaden före marknaden, eller att det finns heta aktier eller liknande.

Hemligheten med att tjäna pengar är så enkel som att man har mycket kapital. Jobba dig till kapitalet ,renovera lägenheter, ärv och sälj eller nått.
Investera genom att sprida och ha en portfölj som är balanserad med avseende på hur stor risk du är villig att ta.

Lyssna ALDRIG på vad som skrivs i tidningar eller i forum med avseende på köpråd eller liknande.

Köp aktier baserat på företagets bakomliggande strategi. Inte på svängningar på börsen.

Lyssna på ljudböcker och intervjuer med företagsledare som är duktiga och som inte pratar från egenintresse.
Mäklare tjänar pengar på att köpa och sälja aktier, Jämför med en husmäklare. Förenklat så skiter han fullständigt i vad huset är värt, om det stiger eller sjunker. Han tjänar pengar på att sälja och köpa inte på hur mycket det stiger i värde.
Citera
2020-04-07, 22:10
Medlem
JAG gör såhär , men det är lite mer kortsiktigt..
Följer en aktie noga och kollar graferna åtminstonde 1 månad tebaks, för att kolla topparna och stöden innan jag sätter in den stora stöten och handlar.
Rusar en aktie, så passar jag på att sälja..
Går den ner utan anledning så köper jag..
Det ser simpelt ut, men det är ungefär så jag tjänar mina småslantar, för jag är ingen storhaj direkt..
På smålistorna måste man passa sig för omsättningen, för är den liten så kan man fastna om man köper förmycket..
Därför kör jag mest på de större listorna.
Sen när det gäller courtagen så samkör nog AVA och NON sina priser.
Det är rent ut sagt ett jä...a sätt, som borde bestraffas av FI..
Sen idiotin med att ha samma pris oavsett om du köper mycket eller litet är ju rent åt hel..e..
EX, har jag 99kr-kontot och ska köpa 50 aktier till 3 kr /st så blir det DYRT och likadant
om jag byter till exvis 1kr-kontot och vill köpa för en halv mille , så blir det tokigt dyrt.
Jag har påtalat detta, men kan lika gärna slå skallen i väggen, för det vill dom inte ändra på.
Det bästa hade varit om man hade ett konto för småköp och ett för STÖRRE.
Tänk själva..
Om det dyker upp någon som bara vill bli av med ett fåtal aktier till ett billigt pris, då vill väl inte jag betala 99kr för det..
Men somsagt att få in detta i skallen på dom 2 ovan nämda, det är omöjligt..

Men jag har löst det ..
Skaffade ett konto på AVA och ett konto på NON, såklart..
Senast redigerad av makumba 2020-04-07 kl. 22:15.
Citera
2020-04-07, 22:19
Medlem
Följ Paddans inlägg så kommer det gå susen. Undvik enskilda aktier om du inte har tiden och kunskapen det krävs för att analysera ett bolag.

Efter 12 år på aktiemarknaden vill jag tipsa om fonder du kan månadsspara i. 10-40 års sparhorisont.

Placera aldrig pengar på börsen du behöver inom 5-7 år.

Ponera att du har 2500 att investera varje månad, lägg då:
500kr - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
240kr - SEB Sverige Indexfond
320kr - Avanza Global
540kr - Avanza Emerging Markets
400kr - Plus Småbolag Sverige Index
500kr - TIN Ny Teknik A

Tipsar om AvanzaPodden, Investerarens podcast och Sparpodden. Samtliga tre podcasts har en värdeinvesterares grundsyn.

Undviker själv alla daytrading-poddar på svenska då majoriteten är småsparare och inte överpresterar index.
Senast redigerad av Autodidis 2020-04-07 kl. 22:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in