2020-04-07, 23:05
Medlem
Lånar tråden lite. Jag sparar i aktier och fonder, har väl rätt bra koll tycker jag själv. Men skulle vilja lära mig om warranter, turbowarranter, minifutures, certifikat m.m. Bästa sidan att läsa om sånt?
Citera
2020-04-08, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Vi kan göra det ganska enkelt..
Aktier = Enskilda bolag
Ju mindre bolag = högre risk, mindre avkastning! M.m

Fonder är aktiebolag samlade i en påse oftast inriktade på bransch eller världsdel, = mindre risker. Mer långsiktigt investering

Ränte fonder = Ännu mindre risk ännu längre långsiktigt!

Att spara på börsen är inget man gör kortsiktigt! Tiden är din vän och vill du göra det där stora klippet är nog chansen på lotto större
Men samtidigt om du har tålamod och har en plan så lönar det sig nästan alltid om du nu inte försöker göra det där stora klippet!

Det är efter 5-10 år sparande som du får ränta på ränta och det är väl egentligen först då du kan börja plocka frukten!

Visst kan du köpa lite aktier för att leka med, men grunden bör vara i någon fond för långsiktigt sparande! Sen kan du dela upp det lite vad du tror kommer gå bra framtiden....exempelvis har ju ICA stått ganska högt eller står högt, Jag anser att aktiern är värderad för högt....det folk handlat idag kommer folk inte handla imorgon enda sättet för att ICA ska bli större är att sverige ska befolkningsmässigt bli fler! Alternativt att de ska bli ensamma aktörer på marknaden, och nu med Carona viruset som dödar en del blir vi ju inte fler iaf.
Alltså tycker jag den är övervärderad...!

Detta var ett exempel men du förstår kanske tankegången?

Men som sagt kör på någon fond läget har gjort i de flesta fall att du "vunnit" några år! Då även fonder gått back på senaste tiden! Avanza zero har inga avgifter och riktar in sig på stora svenska företag! Tror de ligger +268% på 5 år.

Oj det blev längre än vad jag tänkt..sorry!

Avanza Zero har gått +6,5% på 5 år inte +268%, så lite skillnad
Citera
2020-04-08, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Vi kan göra det ganska enkelt..
Aktier = Enskilda bolag
Ju mindre bolag = högre risk, mindre avkastning! M.m

Fonder är aktiebolag samlade i en påse oftast inriktade på bransch eller världsdel, = mindre risker. Mer långsiktigt investering

Ränte fonder = Ännu mindre risk ännu längre långsiktigt!

Att spara på börsen är inget man gör kortsiktigt! Tiden är din vän och vill du göra det där stora klippet är nog chansen på lotto större
Men samtidigt om du har tålamod och har en plan så lönar det sig nästan alltid om du nu inte försöker göra det där stora klippet!

Det är efter 5-10 år sparande som du får ränta på ränta och det är väl egentligen först då du kan börja plocka frukten!

Visst kan du köpa lite aktier för att leka med, men grunden bör vara i någon fond för långsiktigt sparande! Sen kan du dela upp det lite vad du tror kommer gå bra framtiden....exempelvis har ju ICA stått ganska högt eller står högt, Jag anser att aktiern är värderad för högt....det folk handlat idag kommer folk inte handla imorgon enda sättet för att ICA ska bli större är att sverige ska befolkningsmässigt bli fler! Alternativt att de ska bli ensamma aktörer på marknaden, och nu med Carona viruset som dödar en del blir vi ju inte fler iaf.
Alltså tycker jag den är övervärderad...!

Detta var ett exempel men du förstår kanske tankegången?

Men som sagt kör på någon fond läget har gjort i de flesta fall att du "vunnit" några år! Då även fonder gått back på senaste tiden! Avanza zero har inga avgifter och riktar in sig på stora svenska företag! Tror de ligger +268% på 5 år.

Oj det blev längre än vad jag tänkt..sorry!

Fonder är faktiskt något jag har tänkt på att lägga pengarna på långsiktigt faktiskt. Men just nu är inte kapitalet tillräckligt stort för en investering i det men har många vänner att säga att det alltid är bra att lägga pengarna i fonder.

Definitivt något jag kommer att göra då jag har fått tillräckligt stor peng.
Citera
2020-04-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Du behöver egentligen bara veta några få saker:

1) Sprid riskerna över över olika branscher och regioner. Fördela pengarna på minst 5 fonder och/eller 10 aktier men gärna fler.

2) Köp kontinuerligt i både uppgång och nedgång. Behåll investeringarna i både uppgång och nedgång. Sälj aldrig om du inte behöver pengarna. Sälj inte aktier som går dåligt eftersom du då förlorar de pengar du investerat. Sälj inte aktier som går bra för att hämta hem vinsten, för då går du miste om den fortsatta uppgången. Majoriteten av alla aktier går sämre än index. Din bästa aktie kommer därför ensamt täcka underprestationen gentemot index från flera av dina sämsta aktier. Säljer du vinnaraktierna i tron att de inte har mer att ge kommer du därför alltid prestera sämre än index eftersom förloraraktierna alltid är fler. Eftersom du inte vet i förväg vilka aktier som kommer bli vinnaraktier ska du aldrig sälja.

3) Investera aldrig i förhoppningsbolag då majoriteten av dessa aldrig gör vinst, utan bara stora och stabila bolag på de stora aktielistorna. Välj fonder efter vilka som har lägst förvaltningsavgift och inget annat.

4) Lita inte på din magkänsla och tro inte att du kan något eller kan förutsäga marknaden. Lyssna inte heller på råd eller aktietips. Frångå aldrig punkterna 1-3 hur frestande det än är. Lyckas du bättre än genomsnittet är det bara ren tur och du kommer förr eller senare begå ett misstag som kostar dig alla dina pengar. Lyckas du sämre än genomsnittet är det bara ren otur och fortsätter du bara följa punkterna 1-3 kommer du lyckas på sikt.

Tack för tipsen.

Hur tycker du när det kommer till att sälja en del av aktien när företaget toppar. Eller är det bättre att låta pengarna vara?
Citera
2020-04-08, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apollobeached
Fonder är faktiskt något jag har tänkt på att lägga pengarna på långsiktigt faktiskt. Men just nu är inte kapitalet tillräckligt stort för en investering i det men har många vänner att säga att det alltid är bra att lägga pengarna i fonder.

Definitivt något jag kommer att göra då jag har fått tillräckligt stor peng.

Man behöver inte lägga in massa pengar det går bra att småspara i fonder, typ månadsspara, Jag kan hålla med att det kan känns jobbigt att lägga in 3-400 i en fond men jämnfört med ett sparkonto på banken är det ändå bättre! Helst ska man väl fösöka dela upp pengarna i olika fonder som fler varit inne på men allt behöver inte ske över en natt! Risken är att det inte blir något sparande alls!

Det viktigaste att du inte kommer behöva pengarna inom en snar framtid, det är bättre att spara 500 som du vet kan leva utan än att spara 1000 och måste sälja för att det fattas 500:-
Senast redigerad av framtidsmannen 2020-04-08 kl. 11:54. Anledning: Ta bort citat
Citera
2020-04-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Avanza Zero har gått +6,5% på 5 år inte +268%, så lite skillnad

Stämmer! Hade någon annnan fond i huvudet.
Citera
2020-04-08, 17:13
Medlem
Skohornets avatar
Vad använder ni för verktyg, hemsidor, tidningar elle liknande för att få reda på vad bolag har för lån, likviditet osv?

Är uppenbarligen ny på det här men är ute efter att göra efterforskningar huruvida ett företag kommer att klara sig vid en eventuell lågkonjunktur, tillfälligt (eller längre) produktionsstopp osv.

Tack på förhand
Citera
2020-04-08, 17:42
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Tack för tipsen.

Hur tycker du när det kommer till att sälja en del av aktien när företaget toppar. Eller är det bättre att låta pengarna vara?

Sälj bara om du verkligen behöver pengarna. Bäst då att sälja dina sämsta aktier. Som sagt är det dina fåtal vinnaraktier som kommer att täcka förlusten för dina många förloraraktier. Marknaden ligger alltid steget före och dåliga aktier är billiga av en anledning. Säljer du rutinmässigt av vinnarna när uppgångarna bara börjat kommer din portfölj skiktas mot att bara innehålla dåliga aktier utan chans att man sitter på en blivande vinstlott.
Men det lättaste är att bara köpa fonder så behöver man inte fundera. Jag rekommenderar Avanza Global som en första fond som bas i portföljen.
Citera
2020-04-08, 17:45
Medlem
Paradisums avatar
Böcker, podcasts, bloggar, finanstwitter. Bara att googla så hittar du de bästa inom samtliga områden.
Citera
2020-04-08, 21:44
Medlem
Citat:
Har nu suttit lite med Avanza och försökt lära mig lite om hur aktier fungerar. Men vill lära mig lite mer om hur marknaden fungerar och hur man ska tänka gällande aktier. Har ni några tips på hur man ska tänka och vad man kan lära sig för att förbättra sitt tänk gällande investeringar.

Finns det någon sida ni läser för nyheter eller hur gör ni?

Har gjort några investeringar på teknik företag då jag är intresserad i teknik och jag vet lite om hur framtiden ser ut hos de.

Finns en hel del vettiga böcker och Youtube-kanaler. Beror såklart lite hur du tänker att ditt investerande ska se ut. Vill du trada någorlunda aktivt eller bara buy-and-hold starka bolag på några år?

Kan reka denna kanal som går på djupet om marknadspsykologi och ger en nyanserad bild av allt vad trading innebär. https://www.youtube.com/channel/UCba...2NmnEEw/videos
Citera
2020-04-08, 22:17
Medlem
Ovanstående håller jag med om , men vill man leka med lite aktiehandel så kan man börja lite smått..
Lättast att tjäna sig en mindre hacka , är att köpa när det går ner..
Sen väntar man tills det vänder och säljer sen när man är nöjd..
Det kan ta timmar eller dagar beroende på hur GNIDEN man är egentligen..
Är man VÄLDIG gniden så blir det tyvärr som ordspråket säger " den som gapar förmycket mister oftast hela stycket"
Ha detta i minnet bara så ska du se att även du kan fixa lite sekiner..
Citera
2020-04-09, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Vad använder ni för verktyg, hemsidor, tidningar elle liknande för att få reda på vad bolag har för lån, likviditet osv?

Är uppenbarligen ny på det här men är ute efter att göra efterforskningar huruvida ett företag kommer att klara sig vid en eventuell lågkonjunktur, tillfälligt (eller längre) produktionsstopp osv.

Tack på förhand

Aktiespararna har en del historiska data.

Annars har du nuläget på t ex Avanzas sida när du handlar.

Ett exempel:

https://www.aktiespararna.se/analysg...r/hm/nyckeltal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in