Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-07, 14:53
  #1
Medlem
Mongoprofetens avatar
Hoppas att detta är postat i rätt forumdel, jag är ute efter att ompröva en varning som jag inte är helt säker på skulle kunna vara off-topic.

Vill påpeka att detta är inte något personligen mot moderatorn evilhoney, syftet med den här tråden är att få en omprövning av varningen eftersom det inte upplevs som om att mina frågor var för mycket off topic.

Det gäller den här tråden:

https://www.flashback.org/t3135513

Det kursiva är moderatorns text i PM:

Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Nolltaxerad årsinkomst men stör pengar efter sig
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Är det en invandrare eller en svensk? I så fall finns det en risk att det är en kriminell invandrare. Dejtar han din kusin?

Innan du kan skriva nya inlägg på forumet måste mottagandet av varningen bekräftas. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit varningen: Länk


Varför är det trams och off-topic? Det var en genuin fråga till TS, baserat på informationen i tråden.

Personens etnicitet eller om han dejtar kusinen hör inte till ämnet allt. Notera att tråden ligger i ekonomi.

Etnicitet kan spela en roll i diskussionen, om det exempelvis är en invandrare så kan inkomsten komma från olagliga/kriminella verksamheter. TS skrev i trådstarten att han inte ville att hans kusin skulle umgås (råka illa ut) genom att umgås med en skum person. Eller något åt det hållet. Så jag ställde helt enkelt frågor baserat på informationen i trådstarten, som beroende på svaren skulle kunna ge en tydligare bild av situationen.
Däremot är det inte så mycket off topic att det befogar en varning.

Med all respekt för ditt omdöme så jag vilja få den här varningen prövad, och undersökt av dina kollegor.

Var vänder jag mig för att ta detta vidare?
… [ Visa mindre ]

Nej, etnicitet är inte intressant för frågan. Det är inte bara invandrare som är kriminella så det är helt oviktigt. Inte heller om personen dejtar kusinen. Det är inte relationsforumet eller I&I.

All off topic är befogat för en varning enligt reglerna; antingen är man inom topic eller inte. Sen får vi välja att inte ge en varning men det är upp till vårt eget omdöme.

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator.

Det enda jag gjorde var att fråga mer kring personen i trådstarten. Hur är det off topic?
Även om ämnet var ekonomi, så kan man väl ändå dra en slutsats kring inkomsten om man får reda på mer om den här personen? Går det att få den här varningen omprövad?
Citera
2020-04-07, 15:05
  #2
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Ja, vi har har haft en diskussion i PM. Och sista responsen var den länken. Det går att se i citatet i den här trådstarten.
__________________
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-04-07 kl. 15:08.
Citera
2020-04-07, 15:10
  #3
Medlem
Semikolonns avatar
Jag kan inte heller se hur etnicitet skulle vara relevant.
Citera
2020-04-07, 15:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Ja, vi har har haft en diskussion i PM. Och sista responsen var den länken. Det går att se i citatet i den här trådstarten.

TS ville ha svar på om pengar kan komma utomlands ifrån. Och TS vill inte att den kära kusinen ska umgås med kriminella. Vad spelar det för roll om det är en invandrare eller inte?
Citera
2020-04-07, 15:22
  #5
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semikolonn
Jag kan inte heller se hur etnicitet skulle vara relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av temadag
TS ville ha svar på om pengar kan komma utomlands ifrån. Och TS vill inte att den kära kusinen ska umgås med kriminella. Vad spelar det för roll om det är en invandrare eller inte?

Det jag reagerade på var följande i den trådstarten :

Citat:
Hej.
Någon som har personlig erfarenhet eller kan förklara detta?
En nykomling i släkten är noll taxerad men kör hyfsat dyr bil, strör pengar omkring sig.
Han verkar vara enskild firma men kan inte hitta någon årsredovisning eller inkomst hos skatteverket.
Kan det röra sig om inkomster från utlandet, hur kollar man upp det?
Vill inte att min kära kusin umgås med någon som är kriminell.

https://www.flashback.org/t3135513

Utifrån mina frågor så hade man fått en klarare bild av situationen. Om det var en etnisk svensk, så behövde inte TS oroa sig för att kusinen kommer att råka illa ut. Då det förmodligen skulle handla om en sutureplanstyp som sysslar med skatteflykt i Liechtenstein (eller liknande). Jämfört med om det hade handlat om en arab, somalier etc som kanske smugglade knark och sysslade med grovt kriminella skumheter. (Inte för att skatteflykt i Liechtenstein, inte är allvarligt. Dock ej lika allvarligt/farligt som en knark/vapen smuggare samt gängkriminell).
__________________
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-04-07 kl. 15:29.
Citera
2020-04-07, 15:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det jag reagerade på var följande i den trådstarten :



https://www.flashback.org/t3135513

Utifrån mina frågor så hade man fått en klarare bild av situationen. Om det var en etnisk svensk, så behövde inte TS oroa sig för att kusinen kommer att råka illa ut. Då det förmodligen skulle handla om en sutureplanstyp som sysslar med skatteflykt i Liechtenstein (eller liknande). Jämfört med om det hade handlat om en arab, somalier etc som kanske smugglade knark och sysslade med grovt kriminella skumheter. (Inte för att skatteflykt i Liechtenstein, inte är allvarligt. Dock ej lika allvarligt/farligt som en knark/vapen smuggare samt gängkriminell).

Etniciteten säger ju inget. Stureplanstyper är också ickevita. Och de vita kan ju vara på Stureplan och vara ekonomiska kriminella med våldsinslag i sina liv.

Då det går ju inte utifrån etniciteten att säga något sådant.
Citera
2020-04-07, 15:48
  #7
Medlem
Jofs avatar
Kan tänka mig modsen är trötta på att etniciteten ska tas upp i var och varannan tråd eller inlägg.
Ömprövning?
Överprövning kanske du menar. Eller prövning av ömmande skäl. Nej, nu såg det är OMprövning du menar.
__________________
Senast redigerad av Jof 2020-04-07 kl. 15:57.
Citera
2020-04-07, 15:49
  #8
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det enda jag gjorde var att fråga mer kring personen i trådstarten. Hur är det off topic?
Även om ämnet var ekonomi, så kan man väl ändå dra en slutsats kring inkomsten om man får reda på mer om den här personen? Går det att få den här varningen omprövad?

Ts undrade hur man kollar upp inkomster från utlandet i Privatekonomi.

Du svarar:
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Är det en invandrare eller en svensk? I så fall finns det en risk att det är en kriminell invandrare. Dejtar han din kusin?

På vilket sätt menar du detta skulle vara On topic? Du svara inte alls på TS frågeställning och ställer dessutom en helt orelaterad fråga tillbaka. Du förklarar inte heller i ditt svar varför det nu skulle vara viktigt att veta huruvida han var Svensk eller invandrare för att kunna kolla upp inkomster från utlandet.

Du hade även fått en varning av mig om jag hunnit före evilhoney och jag är också moderator i privatekonomi.
Citera
2020-04-07, 15:58
  #9
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semikolonn
Jag kan inte heller se hur etnicitet skulle vara relevant.

Bara för att du (och andra) inte kan se det så betyder det inte att du (och andra) har rätt. Om man studerar tråden och ser svaren som står kvar (som inte svarar på topic) och det som mongo här får varning för så är det ganska tydligt att det är ett selektivt urval baserat på åsikter och tyckanden.

Jag anser nog att mongo inte var off topic. Det kan jag inte göra fören jag har ifrågasatt det och inte fått gehör där godtagbara belägg för tankarna förs fram. Jag skulle nog också kunna tänka mig att föra fram åsikten att jag tycker det ser genomskinligt ut för att måla upp invandrare i dålig dager just eftersom belägg saknas ihop med påståendet.

Men om inlägg skulle raderas här på Flashback som inte har högre kvalitet än mongos inlägg så skulle nog 75% av inläggen i databasen raderas. Så därför med den kravnivå Flashback ligger på så måste man anse att mongo var on topic tills man ifrågasatt och mongo inte kan svara på eller redogöra för tankarna i sina teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av temadag
TS ville ha svar på om pengar kan komma utomlands ifrån. Och TS vill inte att den kära kusinen ska umgås med kriminella. Vad spelar det för roll om det är en invandrare eller inte?

Tja, i topic från den tråden går det också att läsa:

Någon som har personlig erfarenhet eller kan förklara detta?

Kan ju vara så att mongo har personlig erfarenhet eller menar på att hen kan förklara detta genom det resonemang som mongo har men inte redovisar i sitt inlägg och jag hade hackat på genast för att utröna om det var off topic eller om det kanske finns någon personlig erfarenhet bakom. Kommer det ett sånt inlägg och jag inte håller med så blir jag väl tvungen att diskutera och idiotförklara eller vad jag vill.

Men vem är jag att ogiltigförklara andras personliga erfarenhet?


Citat:
Ursprungligen postat av temadag
Etniciteten säger ju inget. Stureplanstyper är också ickevita. Och de vita kan ju vara på Stureplan och vara ekonomiska kriminella med våldsinslag i sina liv.

Då det går ju inte utifrån etniciteten att säga något sådant.

Möjligt att du har rätt, men nu fick ju mongo aldrig ens chansen att försvara sig. Så vi vet inte om det var off topic eller inte. Vad min personliga tro säger om saken är helt ointressant fören jag vet mer än det som skrevs.
Citera
2020-04-07, 16:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar


Möjligt att du har rätt, men nu fick ju mongo aldrig ens chansen att försvara sig. Så vi vet inte om det var off topic eller inte. Vad min personliga tro säger om saken är helt ointressant fören jag vet mer än det som skrevs.

Men tråden handlar ju inte om etniciteter på Stureplan eller kriminella invandrare. Så att förklara det är ju inte heller OnT kan man tycka. mongo tar upp mer en fråga om statistik kring Stureplanstyper och kriminella invandrare. Inget i statistiken ger TS svar på sina frågor.

Grunden för tråden var väl ändå ekonomin för en person som man inte kan se var pengarna kommer ifrån.
Citera
2020-04-07, 16:13
  #11
Medlem
Håller med Mongo, verkar vara en hyfsat relevant fråga för att få lite mer bakgrund kring frågeställningen. Löjligt strikt att inte bara radera utan dessutom varna för en fråga som helt klart handlar om TS frågeställning, även om den inte direkt är ett svar på denna.

Dålig varning.
Citera
2020-04-07, 16:16
  #12
Medlem
Helt rätt varning eftersom ofoget att tala om etnicitet i varenda jävla ämne så bör man se till så det försvinner. Det är nämligen så att det är ointressant att se den typen av inlägg överallt. Det var väl ekonomi det handlade om? Håll er i I&I och sluta med invandringen i varenda ämne.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback