• 2
  • 3
2020-04-05, 22:01
Jag hittar inte mer info om denna sjukhusanställde, ej update heller tyvärr... Det får duga med info som vi redan fått...
Citera
2020-04-05, 22:14
Medlem
Magnusperfektankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Håller med dig att ssk och undersköterskor missbrukar mer jämfört med läkare då det finns mycket mer av dessa. Sen så skrivs det ju inte om alla fallen utan ett axplock och detta var ett av dom.

Är det kört när man torskar som ssk eller kan man fortsätta inom vården?

Går det rätt till blir du av med din legitimation förhoppningsvis.

Det var väl inte allt för länge sen det var en artikel om en ssk som satt påtänd på sin arbetsplats med en infart i armvecket på toan avtuppad? ( kommer ej ihåg historien helt) Så när jag tänker efter så kanske det lyfts i media ändå.

Uppdatering : googlade sjuksköterska påverkad - finns en hel del artiklar ändå...
herregud man blir ju mörkrädd
Senast redigerad av Magnusperfektanka 2020-04-05 kl. 22:17.
Citera
2020-04-05, 22:28
Medlem
Rompers avatar
Den åtalade kvinnan ska vid 20 tillfällen ha skrivit ut receptbelagd morfin till fiktiva och inneliggande patienter som hon sedan stulit.

Det var en kollega på sjukhuset som först anade oråd när hen märkte att en patient fått narkotika utskrivet utan att kollegan informerats om detta. När sjukhuset sedan kontrollerade händelsen visade det sig att patienten aldrig fått morfin.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...ersoner-atalas
Citera
2020-04-05, 22:49
Medlem
Magnusperfektankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Den åtalade kvinnan ska vid 20 tillfällen ha skrivit ut receptbelagd morfin till fiktiva och inneliggande patienter som hon sedan stulit.

Det var en kollega på sjukhuset som först anade oråd när hen märkte att en patient fått narkotika utskrivet utan att kollegan informerats om detta. När sjukhuset sedan kontrollerade händelsen visade det sig att patienten aldrig fått morfin.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...ersoner-atalas

Ungefär som min teori med Leif då....
En uppmärksam kollega.
Citera
2020-04-05, 22:52
Medlem
Citat:
Håller med dig att ssk och undersköterskor missbrukar mer jämfört med läkare då det finns mycket mer av dessa. Sen så skrivs det ju inte om alla fallen utan ett axplock och detta var ett av dom.

Är det kört när man torskar som ssk eller kan man fortsätta inom vården?

Tror man kan fortsätta i vissa fall. Man måste då såklart genomgå behandling och visa upp dokumenterad drogfrihet.
Citera
2020-04-05, 22:57
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Tror man kan fortsätta i vissa fall. Man måste då såklart genomgå behandling och visa upp dokumenterad drogfrihet.

Ja det hör väl till att arbetsgivaren får iväg en på behandling om man har missbruksproblem?
Citera
2020-04-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ja det hör väl till att arbetsgivaren får iväg en på behandling om man har missbruksproblem?

Här fick hon ju sparken. Då upphör väl också rehabiliteringsansvaret?
Citera
2020-04-05, 23:05
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Här fick hon ju sparken. Då upphör väl också rehabiliteringsansvaret?

Ja tydligen, är inte så bevandrad i ämnet, därför jag frågade.
Citera
2020-04-05, 23:48
Medlem
Molton99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusperfektanka
Ja men frågan är om det inte skulle kommit fram? Speciellt när det finns vårdadministratörer/ sekretare som
skriver deras dikteringar.

Idag görs det kontroller på läkarna hur mkt narkotika de skrivit ut..

Tror det är mkt vanligare att ssk missbrukar än läkare på patientens läkemedel ( läkarna har möjlighet att skriva recept men svårare med tillgång till läkemedelsrummet, har aldrig varit med om att en läkare befunnit sig där trots att jag arbetat/arbetar inom akutverksamhet).

Sen säger jag inte att läkarna inte missbrukar men de kan nog inte få tag i läkemedel från sjukhuset lika lätt.

Vad jag har fått lära mig så har läkarna inte ens tillgång till läkemedelsrummen (de kommer alltså inte in där med sina passerkort) utan det är bara ssk och apotekare som har behörighet dit. Anledningen ska visst vara att läkarna inte lär sig att hantera medicin i sin utbildning på det sättet som sskorna (blanda antibiotika osv).
Citera
2020-04-05, 23:55
Medlem
Sjukhusanställd-icke läkare - kanske har förfalskat läkares namn - kunskaper o blanketter lär ju'
finnas på arbetsplatsen
Citera
2020-04-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusperfektanka
Missbruk helt klart till sig själv eller en anhörig om hon är medberoende .

( Skulle inte tro det är värt summan morfinet är värt på marknaden utan det är ett aktivt missbruk ).

arbetat i 7 år och på alla arbetsplatser har det alltid funnits några missbrukare... tabletter som försvinner med mera.

Som anställd i kommunen var det värst, där fanns ingen kontroll ( ex. Patienter dog kastade man alla deras läkemedel ( kunde vara massvis, anhöriga har en förmåga att ta med alla mediciner patienten hade hemma, äldre har ofta smärtstillande i form av narkotika). Fanns ingen kontroll vart dessa tog vägen.

Gav du en patient morfin injektion då kastade du resterande i ampullen ( vi fick inte spara, ingen visste vart den tog vägen)..

Men jag är mest funderad vart hon arbetat, tror som sagt inte hon skrivit ”ut” utan hon har skrivit ut ur narkotikalistan, känns som en avdelning. På ett boende finns möjlighet att stjäla för missbrukare...

Många av dessa ssk som är missbrukare hoppar runt på arbetsplatser också.

Obs mina egna personliga erfarenheter från kollegor så vill inte generalisera ssk
Som missbrukare. ( men som sagt utbildad ssk själv och sett hur det kan gå till med missbrukade kollegor).

Du verkar ha koll. Hur vanligt tror du det är att gamla agda ska ha 4ggr 10mg morfin och så får hon en eller två tabletter och 2 eller 3 åker ner i fickan? Det kan man väl inte kolla och om agda är 104år bråkar ju inte hon!?
Citera
2020-04-06, 00:34
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du verkar ha koll. Hur vanligt tror du det är att gamla agda ska ha 4ggr 10mg morfin och så får hon en eller två tabletter och 2 eller 3 åker ner i fickan? Det kan man väl inte kolla och om agda är 104år bråkar ju inte hon!?

Med en missbrukare i personalen så lär detta vara vanligt, omöjligt att bevisa dessutom då Agda knappast vet om hon fått 8 eller 2 tabletter under dagen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in