• 1
  • 2
2020-04-05, 18:02
Aftonbladet:

Citat:
En kvinna som tidigare var anställd vid sjukhuset i Varberg åtalas för att ha stulit morfin från sjukhuset vid 20 tillfällen.
Kvinnan ska ha skrivit ut receptbelagd morfin till både fiktiva och inlagda patienten och sedan stulit narkotikan.
Stölden upptäcktes av en kollega, som lade märke till att en patient fått morfin utskrivet utan att kollegan kände till det.
Efter att händelserna upptäcktes har kvinnan fått lämna sin tjänst. Hon åtalas nu vid Varbergs tingsrätt för stöld och ringa narkotikabrott, det senare för att hon vid 17 tillfällen innehaft morfin.
Kvinnan har erkänt båda brotten men kan inte säga hur många stöldtillfällen det handlar om.

Ska vi snacka lite om detta? Det verkar vara helt vanligt med såna händelser i dagsläget. Varför? Är det ingen kontroll på sjukvården?
Senast redigerad av Zeusy 2020-04-05 kl. 18:16.
Citera
2020-04-05, 18:13
Medlem
FedupFlorences avatar
Varför "kvinnan" och inte befattningen?
Citera
2020-04-05, 18:16
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Jag hittade bara "Sjukhusanställd", ingen annan befattning...
Citera
2020-04-05, 18:18
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:

Menar du som "Läkaren"?
Citera
2020-04-05, 18:19
Man misstänker att det är sjuksköterska.
Citera
2020-04-05, 18:19
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Jag hittade bara "Sjukhusanställd", ingen annan befattning...

Har inte vården rätt strikta rutiner när det gäller narkotikaklassade läkemedel? Personen i fråga är ju inte den första som åkt fast.
Citera
2020-04-05, 18:20
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Menar du som "Läkaren"?

Det är ju oklart. Har inte heller sökt artikeln. Men det finns en tjuv och en förskrivare.
Citera
2020-04-05, 18:23
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Det är ju oklart. Har inte heller sökt artikeln. Men det finns en tjuv och en förskrivare.

Vad var det för fel med kvinnan då?
Citera
2020-04-05, 18:24
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Har inte vården rätt strikta rutiner när det gäller narkotikaklassade läkemedel? Personen i fråga är ju inte den första som åkt fast.

Jo det skrivs in i en pärm och räknas vid varje uttag+ du skriver till vilken patient du ger till
Citera
2020-04-05, 18:28
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Vad var det för fel med kvinnan då?

Det är ju inte det som är intressant. Man har sällan en läkemedelstjuv och en förskrivare i samma individ. Vad hade den här för tjänst?

Jag misstänker dålig journalistik eller fel citat.

Edit = det var rätt citerat.
Senast redigerad av FedupFlorence 2020-04-05 kl. 18:40.
Citera
2020-04-05, 18:32
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Det var oroväckande!

Morfinet behövs nu när det inte finns plats för vård och man behöver låta folk dö istället.

Det vore ju synd om vi får slut både på skyddsutrustning och morfin på sjukhusen!
Citera
2020-04-05, 18:34
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Det är ju inte det som är intressant. Man har sällan en läkemedelstjuv och en förskrivare i samma individ. Vad hade den här för tjänst?

Jag misstänker dålig journalistik eller fel citat.

Som jag minns så kan en sjuksköterska förnya ett recept en gång, tror jag. Så förmodligen handlar det om en läkare eller psykiatiker? Sålt tabletter eller missbrukat själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in