2020-04-05, 09:05
Medlem
graFFes avatar
Vårat kontor är stängt och alla är beordrade att jobba hemma. Varit så i 2-3 veckor och lär ju fortsätta.

Samma med min sambo som är gravid i 7e månaden.

Sambon har ”kontoret” här hemma med datorbord, datorstol och dubbla monitorer.

Själv sitter jag med en laptop vid köksbordet på en matbordstol. Har endast en mus, men inget ordentligt tangentbord och ingen extraskärm. Och en upprättlutande stol utan armstöd som verkligen inte är gjord för 40h i veckan.

Har nu kroniskt ont i handleder, axlar och rygg.

Har inte arbetsgivaren något ansvar här? Kan man kräva att de ska buda hit kontorsstol, monitor och tangentbord?
Citera
2020-04-05, 09:08
Medlem
MrMadoffs avatar
Det tycker jag, prata med facket.
Citera
2020-04-05, 09:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det tycker jag, prata med facket.

Du har rätt i att de har ansvar, men varför börja med facket? En normal människa börjar ju att prata med arbetsgivaren.
Citera
2020-04-05, 09:43
Medlem
Triplefaces avatar
Min chef erbjöd sig att hjälpa till med det. Har fått en ordentlig kontorsplats här hemma med skrivbord, kontorsstol, skärm och datortillbehör. Struntade i extraskärm eftersom det skulle kräva ett större bord vilket hade gjort att det blivit trångt.

Det är nog värt I längden för företaget att lägga de tusenlapparna nu när det förmodligen handlar om flera månaders jobb hemifrån. Både för trivseln och för produktiviteten.
Citera
2020-04-05, 10:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Vårat kontor är stängt och alla är beordrade att jobba hemma. Varit så i 2-3 veckor och lär ju fortsätta.

Samma med min sambo som är gravid i 7e månaden.

Sambon har ”kontoret” här hemma med datorbord, datorstol och dubbla monitorer.

Själv sitter jag med en laptop vid köksbordet på en matbordstol. Har endast en mus, men inget ordentligt tangentbord och ingen extraskärm. Och en upprättlutande stol utan armstöd som verkligen inte är gjord för 40h i veckan.

Har nu kroniskt ont i handleder, axlar och rygg.

Har inte arbetsgivaren något ansvar här? Kan man kräva att de ska buda hit kontorsstol, monitor och tangentbord?
Om ni nu båda jobbar hemma och "bara" har en set-up som är vettig kan det ju bli lite svårt. Men jag skulle tala med arbetsgivaren och höra om jag kan ta hem en dockningsstation, två skärmar och ett tangentbord och mus. En vettig arbetsgivare hade inte knorrat om den saken. Säg att du kan åka in och hämta det och att du ser till att det kommer tillbaka när det är så dags. Du kan säkert också ta hem din kontorsstol under coronatiden.

(att jobba med en skärm är skit, har själv en bra set-up hemma, som jag fått av arbetsgivaren, docka, dubbla skärmar, tangentbord, mus)
Citera
2020-04-05, 11:06
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Min chef erbjöd sig att hjälpa till med det. Har fått en ordentlig kontorsplats här hemma med skrivbord, kontorsstol, skärm och datortillbehör. Struntade i extraskärm eftersom det skulle kräva ett större bord vilket hade gjort att det blivit trångt.

Det är nog värt I längden för företaget att lägga de tusenlapparna nu när det förmodligen handlar om flera månaders jobb hemifrån. Både för trivseln och för produktiviteten.
Ja, de flesta arbetsgivare bistår med detta, i alla fall skärmar och dockningsplatser. Kontorsstol kan man säkert få låna med, det har skett där jag jobbar, körde hem en åt en kollega.

Om nu inte arbetsgivaren litar på att utrustningen kommer tillbaka så får de väl skriva ett utlåningskvitto på prylarna i så fall. Sen som arbetstagare tycker jag att man kan köra hem grejerna själv och skippa budkostnader, i alla fall om man har bil.
Citera
2020-04-05, 11:17
Medlem
IRMEs avatar
Min arbetsgivare erbjuder att ta hem skärmar, dockningsstation, och allt man kan, vissa har tagit hem stol, även sagts att om det blir beordrat att jobba hemma (nu är det mer bara sagt att man uppmuntras om det funkar), så ska man som arbetsgivare ta ansvar för att arbetssituationen är god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in