Citat:
Ursprungligen postat av
graFFe
Vårat kontor är stängt och alla är beordrade att jobba hemma. Varit så i 2-3 veckor och lär ju fortsätta.
Samma med min sambo som är gravid i 7e månaden.
Sambon har ”kontoret” här hemma med datorbord, datorstol och dubbla monitorer.
Själv sitter jag med en laptop vid köksbordet på en matbordstol. Har endast en mus, men inget ordentligt tangentbord och ingen extraskärm. Och en upprättlutande stol utan armstöd som verkligen inte är gjord för 40h i veckan.
Har nu kroniskt ont i handleder, axlar och rygg.
Har inte arbetsgivaren något ansvar här? Kan man kräva att de ska buda hit kontorsstol, monitor och tangentbord?
Om ni nu båda jobbar hemma och "bara" har en set-up som är vettig kan det ju bli lite svårt. Men jag skulle tala med arbetsgivaren och höra om jag kan ta hem en dockningsstation, två skärmar och ett tangentbord och mus. En vettig arbetsgivare hade inte knorrat om den saken. Säg att du kan åka in och hämta det och att du ser till att det kommer tillbaka när det är så dags. Du kan säkert också ta hem din kontorsstol under coronatiden.
(att jobba med en skärm är skit, har själv en bra set-up hemma, som jag fått av arbetsgivaren, docka, dubbla skärmar, tangentbord, mus)