2020-04-05, 09:05
Medlem
graFFes avatar
Vrat kontor r stngt och alla r beordrade att jobba hemma. Varit s i 2-3 veckor och lr ju fortstta.

Samma med min sambo som r gravid i 7e mnaden.

Sambon har kontoret hr hemma med datorbord, datorstol och dubbla monitorer.

Sjlv sitter jag med en laptop vid kksbordet p en matbordstol. Har endast en mus, men inget ordentligt tangentbord och ingen extraskrm. Och en upprttlutande stol utan armstd som verkligen inte r gjord fr 40h i veckan.

Har nu kroniskt ont i handleder, axlar och rygg.

Har inte arbetsgivaren ngot ansvar hr? Kan man krva att de ska buda hit kontorsstol, monitor och tangentbord?
Citera
2020-04-05, 09:08
Medlem
MrMadoffs avatar
Det tycker jag, prata med facket.
Citera
2020-04-05, 09:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det tycker jag, prata med facket.

Du har rtt i att de har ansvar, men varfr brja med facket? En normal mnniska brjar ju att prata med arbetsgivaren.
Citera
2020-04-05, 09:43
Medlem
Triplefaces avatar
Min chef erbjd sig att hjlpa till med det. Har ftt en ordentlig kontorsplats hr hemma med skrivbord, kontorsstol, skrm och datortillbehr. Struntade i extraskrm eftersom det skulle krva ett strre bord vilket hade gjort att det blivit trngt.

Det r nog vrt I lngden fr fretaget att lgga de tusenlapparna nu nr det frmodligen handlar om flera mnaders jobb hemifrn. Bde fr trivseln och fr produktiviteten.
Citera
2020-04-05, 10:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Vrat kontor r stngt och alla r beordrade att jobba hemma. Varit s i 2-3 veckor och lr ju fortstta.

Samma med min sambo som r gravid i 7e mnaden.

Sambon har kontoret hr hemma med datorbord, datorstol och dubbla monitorer.

Sjlv sitter jag med en laptop vid kksbordet p en matbordstol. Har endast en mus, men inget ordentligt tangentbord och ingen extraskrm. Och en upprttlutande stol utan armstd som verkligen inte r gjord fr 40h i veckan.

Har nu kroniskt ont i handleder, axlar och rygg.

Har inte arbetsgivaren ngot ansvar hr? Kan man krva att de ska buda hit kontorsstol, monitor och tangentbord?
Om ni nu bda jobbar hemma och "bara" har en set-up som r vettig kan det ju bli lite svrt. Men jag skulle tala med arbetsgivaren och hra om jag kan ta hem en dockningsstation, tv skrmar och ett tangentbord och mus. En vettig arbetsgivare hade inte knorrat om den saken. Sg att du kan ka in och hmta det och att du ser till att det kommer tillbaka nr det r s dags. Du kan skert ocks ta hem din kontorsstol under coronatiden.

(att jobba med en skrm r skit, har sjlv en bra set-up hemma, som jag ftt av arbetsgivaren, docka, dubbla skrmar, tangentbord, mus)
Citera
2020-04-05, 11:06
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Min chef erbjd sig att hjlpa till med det. Har ftt en ordentlig kontorsplats hr hemma med skrivbord, kontorsstol, skrm och datortillbehr. Struntade i extraskrm eftersom det skulle krva ett strre bord vilket hade gjort att det blivit trngt.

Det r nog vrt I lngden fr fretaget att lgga de tusenlapparna nu nr det frmodligen handlar om flera mnaders jobb hemifrn. Bde fr trivseln och fr produktiviteten.
Ja, de flesta arbetsgivare bistr med detta, i alla fall skrmar och dockningsplatser. Kontorsstol kan man skert f lna med, det har skett dr jag jobbar, krde hem en t en kollega.

Om nu inte arbetsgivaren litar p att utrustningen kommer tillbaka s fr de vl skriva ett utlningskvitto p prylarna i s fall. Sen som arbetstagare tycker jag att man kan kra hem grejerna sjlv och skippa budkostnader, i alla fall om man har bil.
Citera
2020-04-05, 11:17
Medlem
IRMEs avatar
Min arbetsgivare erbjuder att ta hem skrmar, dockningsstation, och allt man kan, vissa har tagit hem stol, ven sagts att om det blir beordrat att jobba hemma (nu r det mer bara sagt att man uppmuntras om det funkar), s ska man som arbetsgivare ta ansvar fr att arbetssituationen r god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in