Citat:
Ursprungligen postat av
HCHANNELH
Hur kan det vara så svårt för företagen att göra godis med tex dessa ingredienser : gelatin aromämnen och typ erytriol / aspartam / acesulfam k eller liknande kalorifri sötningsmedel ? istället så använder ju dom malitol eller liknande så att kolhydratmämgden och kalorinängden blir nästan samma som vanligt godis . Varför ? Ska det vara så svårt att göra rätt ?
BONUSFRÅGA : varför är det sojaolja i barebells proetinbars ? Vad är syftet ? Det lär ju inte vara proetin eftersom att det är mest mjölk proetin i dessa .
Jag brukar köra med Delicatobollar utan tillsatt socker, istället för de vanliga negerbollarna som Delicato har fullproppat med socker. Den innehåller maltitol hur som helst istället för socker, smakar ärligt talat bättre än standard Delicatobollarna. Däremot borde man inte äta Delicatobollar överhuvudtaget eftersom fettsammansättningen är en blandning av palm, shea, raps och kokos. Rapsolja är okej, men övriga oljor är bara mättat fett, vilket precis som animaliskt fett, skadar våra telomerer. Men detta är typ den enda osötade veganska chokladen, så jag kör med den ibland när jag är sugen på choklad.
Men annars håller jag med dig. Varför säljer till exempel Alpro inte deras blåbärssoygurt och sojachokladmjölk med sötningsmedel som steviolglykosider och acesulfam k, sockeralkoholer som maltitol eller åtminstone en mycket hälsosam långsam kolhydrat som isomaltulos istället för att kränga socker? Helt efterblivet, den här sockerindustrin måste förbjudas. Finns betydligt hälsosammare sötningsalternativ än raffinerat socker.
Angående gelatingodis så äter jag inte det överhuvudtaget.