Citat:
Ursprungligen postat av
ADD-jag
Har ända sedan barnsben varit ett svårmotiverat barn. Det resulterade i att mina föräldrar gjorde saker åt mig då det annars skulle förbli ogjort på grund av inkompetens / svårinlärning / brist på intresse eller en kombination, så då var det enklare att bädda det för mig. Redan i ung ålder kom speciallärare in i bilden och märkte alla mina svårigheter som andra barn klarade hur enkelt som helst. Hade svårt för abstrakt tänkande, men allra mest var min finmotorik helt absurt dålig. Föräldrarna hade svårt att svälja faktumen och stred emot påståendena och sa att min son har minsann inga problem.
Gled igenom livet på en räkmacka och är i dag 25+. Är en sanslöst kass människa. Har inget driv, inget genuint intresse, enbart massa misslyckanden på grund av att jag är så svag mentalt. Mönstret ligger kvar, påbörja en massa saker, avsluta de lika fort på grund av att där inte finns något inom mig som egentligen vill någonting. När jag tror mig veta vad jag vill så visar det sig fort att så inte är fallet.
För att ens orka med mig själv gör jag bara massa snedsteg hela tiden. Belånar mig, knarkar, lever destruktivt.
Hur ska jag orka med alla år som är kvar när jag vet djupt inom mig att jag är själsligt död? Ser fan ingen anledning att fortsätta leva mycket längre.
Till att börja med en stor dos medkänsla. Har själv inte haft några besvär med droger men jag känner definitivt för dig och ditt lidande.
Det enkla resultatet till varför du är som du är orsak och verkan. Alla människor anpassar sig till sin omgivning för att passa in. Om du har haft vänner eller andra du identifierar dig med som också har missbruksproblem och som också lever destruktivt så är chansen väldigt stor att du även själv hamnar där. Likaså med hur du ser på att du skulle vara svag i sinnet och ha problem med finmotoriken; om du utsatts för något som gjort dig väldigt dömande kring t.ex. intelligens eller finmotoriken så är det extremt lätt att vi fastnar i tankar kring detta. För allt det du skrivit i din öppningspost är en produkt av dina tankar som i ditt fall tenderar att vara väldigt dömande mot dig själv. Och om du tar ett ögonblick, sluter ögonen och bara observerar vad du tänker på så märker du rätt snabbt att det är en kraftig ström av tankar som tar sig fram helt okontrollerat.
Det positiva i sammanhanget är att ingen av oss är våra tankar och vi behöver absolut inte vara förslavade under dem. Det finns ingen inne i ditt huvud som bestämt att du skulle bli den du är. På så vis finns det heller ingen som bestämmer vem du har möjlighet att bli. För du är den du är och det är det enda som är viktigt.
Det här kan låta ganska abstrakt men om du är mer intresserad så hjälper jag gärna till med lite tips hur du kan öva på detta