1. Kokt potatis är inte värst kaloririkt och då det mättar, så gör det kanske att man inte äter något kaloririkare istället.
2. Potatisen är fylld med diverse viktiga näringsämnen, som t.ex Kalium, C-vitamin, vitamin B6, kostfiber o.s.v.
3. Rent ekonomiskt är potatis kanske den råvara som ger mest näringsämnen per betald krona.
4. Få råvaror går att nyttja till så många olika goda rätter av olika slag. Det innebär så klart en motivation för att äta det istället för något onyttigare. Här ger Wikipedia exempel på några av de alla otaliga saker man kan göra med potatis, tycker man att det är smaklöst, så gör man antingen fel eller har fel på smaklökarna:
Citat:
Bakad potatis
Dillstuvad potatis
Hasselbackspotatis
Janssons frestelse
Klyftpotatis
Kokt potatis - med eller utan skal
Kokt stekt potatis
Kroppkakor
Palt
Patatas bravas - en tapasrätt som består av friterade potatisbitar.
Pommes frites
Potatisbullar - runda och något tillplattade bullar av potatismos, ägg och ströbröd
Potatischips
Potatisgratäng
Potatiskroketter
Potatismos
Potatisplättar - runda, platta, stekta potatiskakor av plättsmet och riven kokt potatis
Potatissallad
Raggmunkar - platta, stekta potatiskakor av plättsmet som dessutom innehåller råriven potatis
Råraka - platt, stekt potatiskaka av råriven potatis
Råstekt potatis
https://sv.wikipedia.org/wiki/Potatis
Nu är det i första hand potatis jag äter när jag i perioder äter nyttigare och mindre kaloririkt (kanske speciellt då kokt potatis som endast har ca 85 kCal/100 g, som jag piffar upp genom att använda mig av matfettet från det jag steker, genom att pressa det o.s.v.), så någon annan får tala för de andra basvarorna. Jag blir bara varje gång lika förvånad när folk uttrycker övertygelser om att potatis är något onyttigt och kaloririkt.