• 1
  • 2
2020-04-03, 19:23
Medlem
Denoms avatar
När jag äter en måltid lunch eller middag skippar jag alltid att äta ris, pasta, potatis och liknande då de bara ger viktuppgång och inte ens bidrar med särskilt mycket smakmässigt så vad är det som är så bra med att ha så mycket onödiga kalorier på tallriken och inte bara fylla på med mer mat och sallad?
Citera
2020-04-03, 19:28
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
När jag äter en måltid lunch eller middag skippar jag alltid att äta ris, pasta, potatis och liknande då de bara ger viktuppgång och inte ens bidrar med särskilt mycket smakmässigt så vad är det som är så bra med att ha så mycket onödiga kalorier på tallriken och inte bara fylla på med mer mat och sallad?

Brukar köra samma grej när jag har det strikt hemma dock tycker jag det är väldigt gott med pasta/ris så brukar unna mig det på helger typ idag blev det pasta carbonara. Det jag tycker är bra med pasta är att det är väldigt gott.
Citera
2020-04-03, 19:28
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Köttbullar utan spaghetti

Sushi utan sushiris

Potatisgratäng utan potatis

Jag vet inte jag, tycker nog mer "mat" och sallad inte låter något vidare.
Citera
2020-04-03, 19:29
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign

Vill man gå ner i vikt äter man nog inte köttbullar tror du missade poängen lite här.
Citera
2020-04-03, 19:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:

Sushi utan sushiris

Potatisgratäng utan potatis

Jag vet inte jag, tycker nog mer "mat" och sallad inte låter något vidare.
Till köttbullar äter ju normala människor makaroner och inte spaghetti.

Sushi utan ris finns ju redan och det heter sashimi.

Det går att gratinera blomkål eller spetskål, det är fantastiskt.
Citera
2020-04-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Vill man gå ner i vikt äter man nog inte köttbullar tror du missade poängen lite här.

Går utmärkt att äta köttbullar och gå ner i vikt.
Citera
2020-04-03, 19:36
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Vad äter du egentligen? Själv skulle jag knappast äta en bolognese utan pasta, en viltgryta utan potatis, kyckling med tikka mmasala utan ris osv.

Är det inte bättre att röra på sig och förbränna kalorier om det är dom man är rädd för? Fattar om man går på en kortvarig diet, men så uppfattar jag inte ditt inlägg.
Citera
2020-04-03, 19:39
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vad äter du egentligen? Själv skulle jag knappast äta en bolognese utan pasta, en viltgryta utan potatis, kyckling med tikka mmasala utan ris osv.

Är det inte bättre att röra på sig och förbränna kalorier om det är dom man är rädd för? Fattar om man går på en kortvarig diet, men så uppfattar jag inte ditt inlägg.
Att bara äta en gryta eller bolognese som det är går ju hur bra som helst och det är mycket godare än tråkig pasta och potatis som inte tillför något annat än att dryga ut rätten vilket är meningslöst eftersom jag vill ha smakerna.
Citera
2020-04-03, 19:40
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Går utmärkt att äta köttbullar och gå ner i vikt.

Om du gör dom själv kanske men köttbullar är inte det första man kommer att tänka på vid viktminskning.
Citera
2020-04-03, 19:42
Medlem
1. Kokt potatis är inte värst kaloririkt och då det mättar, så gör det kanske att man inte äter något kaloririkare istället.

2. Potatisen är fylld med diverse viktiga näringsämnen, som t.ex Kalium, C-vitamin, vitamin B6, kostfiber o.s.v.

3. Rent ekonomiskt är potatis kanske den råvara som ger mest näringsämnen per betald krona.

4. Få råvaror går att nyttja till så många olika goda rätter av olika slag. Det innebär så klart en motivation för att äta det istället för något onyttigare. Här ger Wikipedia exempel på några av de alla otaliga saker man kan göra med potatis, tycker man att det är smaklöst, så gör man antingen fel eller har fel på smaklökarna:

Citat:
Bakad potatis
Dillstuvad potatis
Hasselbackspotatis
Janssons frestelse
Klyftpotatis
Kokt potatis - med eller utan skal
Kokt stekt potatis
Kroppkakor
Palt
Patatas bravas - en tapasrätt som består av friterade potatisbitar.
Pommes frites
Potatisbullar - runda och något tillplattade bullar av potatismos, ägg och ströbröd
Potatischips
Potatisgratäng
Potatiskroketter
Potatismos
Potatisplättar - runda, platta, stekta potatiskakor av plättsmet och riven kokt potatis
Potatissallad
Raggmunkar - platta, stekta potatiskakor av plättsmet som dessutom innehåller råriven potatis
Råraka - platt, stekt potatiskaka av råriven potatis
Råstekt potatis
https://sv.wikipedia.org/wiki/Potatis

Nu är det i första hand potatis jag äter när jag i perioder äter nyttigare och mindre kaloririkt (kanske speciellt då kokt potatis som endast har ca 85 kCal/100 g, som jag piffar upp genom att använda mig av matfettet från det jag steker, genom att pressa det o.s.v.), så någon annan får tala för de andra basvarorna. Jag blir bara varje gång lika förvånad när folk uttrycker övertygelser om att potatis är något onyttigt och kaloririkt.
Citera
2020-04-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Om du gör dom själv kanske men köttbullar är inte det första man kommer att tänka på vid viktminskning.

Men det beror ju på att du inte vet nånting om viktminskning.
Citera
2020-04-03, 19:44
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Men det beror ju på att du inte vet nånting om viktminskning.

Och det vet du då eller gillar du bara att bråka med folk på Flashback?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in