2020-04-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Allt du säger hos psykologen är hemligt, inget sparas i dina journaler, men psykologen kan göra lite stödanteckningar för att kunna arbeta sammanhållet över tid. Det är dock inget som han eller hon måste, vill eller ens får dela med sig av. När du slutar gå förstörs anteckningarna.

I dina vanliga journaler skriver läkaren in din behandling och remisser, men det är patientsekretess och inget som lämnas ut. Du ska vara rejält tok-panne crazy för att de ska behöva anmäla det till något (då främst mht till körkort och ev vapenlicenser - men då snackar vi vanföreställningar och psykoser i den högre skolan). Du kan också när som begära att din journal förstörs (men gör inte det, det är bara dina behandlande läkare som kan läsa i dom, och det för att kunna ge dig rätt vård).

Depressioner och ångest är väldigt vanligt, men tyvärr är det fortfarande ett stigma, och få som pratar om det. Du behöver inte oroa dig, ingen i vården kommer döma dig, du är inte ”crazy”, men mår rejält illa. Detta är motsvarigheten till ett brutet ben, hjälp finns men det kan kännas jobbigt att våga be om den. Halta inte runt på brutet ben onödigt länge.

Okej jag ska ta tag i det igen och se vad som händer! Tusen tack för all hjälp! Uppskattas verkligen
Citera
2020-04-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiatatem
Samma tanke har slagit mig... sen å andra sidan är det rätt skönt att slippa o ha med henne att göra 🤷🏻‍♂️

just try.
Citera
2020-04-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Allt du säger hos psykologen är hemligt, inget sparas i dina journaler, men psykologen kan göra lite stödanteckningar för att kunna arbeta sammanhållet över tid. Det är dock inget som han eller hon måste, vill eller ens får dela med sig av. När du slutar gå förstörs anteckningarna.

I dina vanliga journaler skriver läkaren in din behandling och remisser, men det är patientsekretess och inget som lämnas ut. Du ska vara rejält tok-panne crazy för att de ska behöva anmäla det till något (då främst mht till körkort och ev vapenlicenser - men då snackar vi vanföreställningar och psykoser i den högre skolan). Du kan också när som begära att din journal förstörs (men gör inte det, det är bara dina behandlande läkare som kan läsa i dom, och det för att kunna ge dig rätt vård).

Depressioner och ångest är väldigt vanligt, men tyvärr är det fortfarande ett stigma, och få som pratar om det. Du behöver inte oroa dig, ingen i vården kommer döma dig, du är inte ”crazy”, men mår rejält illa. Detta är motsvarigheten till ett brutet ben, hjälp finns men det kan kännas jobbigt att våga be om den. Halta inte runt på brutet ben onödigt länge.

Det du säger är viktigt. Det är så synd att depressioner är ett stigma, då det kan ge förödande konsekvenser på en människa. Nu säger jag inte att det är såhär i TS fall; Jag tror att problemet för stigmat är väl det om det ligger i kemiska balansen i hjärnan som inte kan återhämta sig, eller individen har skapat en dålig kemisk balans i hjärnan, av självinlärd svaghet.
Citera
2020-04-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Det du säger är viktigt. Det är så synd att depressioner är ett stigma, då det kan ge förödande konsekvenser på en människa. Nu säger jag inte att det är såhär i TS fall; Jag tror att problemet för stigmat är väl det om det ligger i kemiska balansen i hjärnan som inte kan återhämta sig, eller individen har skapat en dålig kemisk balans i hjärnan, av självinlärd svaghet.

Varför är depressioner ett stigma för?🤔
Citera
2020-04-03, 09:49
Medlem
Citat:
Varför är depressioner ett stigma för?🤔

För att i dagens arbetsliv så får man inte vara "Inte glad"; man ska alltid vara ett glatt ansikte utåt.
Ananrs är du inte en till gång för företaget, dina medarbetare vill också alltid ha glädje, och idaghar man myntat uttrycket "energitjuvar" - allt för att tvingas till att alltid le på arbetsplatsen.

Du får helt enkelt inte må dåligt.

Då är du en börda. På företaget. I samhället.
Du stigmatiseras.
Citera
2020-04-03, 10:04
Medlem
Citat:
För att i dagens arbetsliv så får man inte vara "Inte glad"; man ska alltid vara ett glatt ansikte utåt.
Ananrs är du inte en till gång för företaget, dina medarbetare vill också alltid ha glädje, och idaghar man myntat uttrycket "energitjuvar" - allt för att tvingas till att alltid le på arbetsplatsen.

Du får helt enkelt inte må dåligt.

Då är du en börda. På företaget. I samhället.
Du stigmatiseras.

Kan relatera mycket till det du säger faktiskt...😕
Citera
2020-04-03, 10:13
Medlem
Citat:
Kan relatera mycket till det du säger faktiskt...😕

Vi ställer upp för dig.
Vi behöver varandra, man måste få stöttning, support när man mår dåligt - för att kunna må bra.

Jag har också privat just nu en jobbig period, med prata ut - behov.
Citera
2020-04-03, 16:35
Medlem
nonameds avatar
Hur länge har du varit deppig? En normal depression går över efter någon månad kanske tre. Svårt att jobba sig ur därför väljer många den enkla vägen med antidepressiva som läkarna är glada att skriva ut.
Citera
2020-04-03, 20:37
Medlem
Citat:
Vi ställer upp för dig.
Vi behöver varandra, man måste få stöttning, support när man mår dåligt - för att kunna må bra.

Jag har också privat just nu en jobbig period, med prata ut - behov.

Uppskattar det! Hör av dig du också om du vill snacka :-)
Citera
2020-04-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Hur länge har du varit deppig? En normal depression går över efter någon månad kanske tre. Svårt att jobba sig ur därför väljer många den enkla vägen med antidepressiva som läkarna är glada att skriva ut.

Totalt ca 5 år... första året plus lite till var rätt okej, var inget som jag tänkte på mer än att jag var lite lägre, sen de 2 åren på mitten var ganska jobbiga och den resterande tiden har varit sjukt jobbig... Jag är också en som inte gärna pratar, jag går hellre och typ stretar själv så gott det går... Och nu för tiden definitivt inte litar på folk... Enda anledningen att jag kan vara öppen med er alla här inne är att ni inte har den blekaste aning om vem jag är eller hur jag ser ut... Det är guldkanten med att vara anonym på internet 😉

Vet att det är rätt dumt sätt att resonera på men bara sån jag är 🤷🏻‍♂️
Citera
2020-04-03, 20:52
Medlem
Cyprezs avatar
Citat:
Tack för svar! Vill inte gå in på detaljer och så men det finns vissa saker i livet just nu som gör att jag absolut inte kan gå sjukskriven, inte pga ekonomiska skäl utan annat... så det är bara keep on keeping on som gäller för mig... men anti depp lät som en dröm! Kan man få det utan att behöva gå på alla grupp grejer och sånt? (Är introvert så inget jättefan av sånt)

Och jodå träna gör jag! Och håller rutiner som upp varje morgon, käka i bra tid osv... men tack för svar! Nu fick jag lite nya saker att fundera över :-)

Ditt resonemang är alltså följande: Det är bättre att riskera självmord än att bli sjukskriven därför att det finns saker i livet som hindrar dig från sjukskrivning.

Vad är det som hindrar dig från sjukskrivning? Och vad än detta är - värderar du det högre än ditt eget liv? Skulle du vilja leva om du mådde bra? Är det möjligt att du mår bra? Om svaret är ''ja'' på någon av dessa frågor vill du egentligen leva. Det mest effektiva sättet att få tillbaka livsgnistan är att kontakta vårdcentralen. Skriv ett meddelande i 1177. Berätta att du har tankar på självmord. Sedan kontaktar de dig. Du får tala med läkare och utbildade psykologer. Vad har du att förlora på att testa? Om du har gått och mått dåligt i fem år visar det att du inte lyckats lösa problemen själv - och det behöver du inte göra heller, lika lite som en patient med hjärtfel bör utföra en operation på sig själv. Det finns en anledning till att psykologer och läkare finns till. Du har ditt liv att förlora om du inte testar. Det är dessutom ingen mer än psykolog och läkare som får reda på det (och de har tystnadsplikt). All information om dig i vården är sekretessbelagd. Till och med triviala saker som om du har pollenallergi. Informationen får inte lämnas ut till andra. Om du är orolig för att de ska ''låsa in dig'' eller liknande är risken obefintlig - för att tvångsvårdas krävs i stort sett att du inte vet var du är eller vem du är eller att du är en fara för andra. Du är inte direkt ensam i att vara deprimerad. Ingen läkare eller psykolog kommer tycka det är märkligt. Tyvärr är det många som lider av psykisk ohälsa.
Senast redigerad av Cyprez 2020-04-03 kl. 21:02.
Citera
2020-04-03, 21:55
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Totalt ca 5 år... första året plus lite till var rätt okej, var inget som jag tänkte på mer än att jag var lite lägre, sen de 2 åren på mitten var ganska jobbiga och den resterande tiden har varit sjukt jobbig... Jag är också en som inte gärna pratar, jag går hellre och typ stretar själv så gott det går... Och nu för tiden definitivt inte litar på folk... Enda anledningen att jag kan vara öppen med er alla här inne är att ni inte har den blekaste aning om vem jag är eller hur jag ser ut... Det är guldkanten med att vara anonym på internet 😉

Vet att det är rätt dumt sätt att resonera på men bara sån jag är 🤷🏻‍♂️
Skulle rekommendera att du provar mirtazapin framför andra antidepressiva om du nu väljer att ta mediciner. 5 år låter mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in