• 1
  • 2
2020-03-31, 20:23
Medlem
Hej... jag har under en väldigt långt tid varit väldigt deprimerad... vill inte dra mitt livs historia men för en kort sammanfattning...

Blev blåst utav ett ex, fick jobba ihjäl mig för att sponsra hennes lyxliv att ligga på soffan och kolla film (jättedumt, jag vet, snälla inga bajsmackor om detta för mår redan skit utav det) ibland kunde jag nästan dygna mellan olika jobb, detta pågick i nästan 2 år. Sen när jag slutligen inte orkade det tempot längre, då var hon först otrogen med några av mina närmaste vänner. När jag konfronterade henne med detta och sa att det inte var okej, och förklarade att jag mådde väldigt dåligt paykiskt, då tog hon allt jag hade och bara drog. Vi pratar möbler och materialistiska saker för stora summor pengar

Idag lever jag fortfarande med problem, depression och ångest och en sån djup smärta inom mig för skäl jag egentligen inte vet varför... Har i princip inga vänner kvar, jag blev uppsagd från mitt arbete därför att en kollega/vän var en utav dom hon hade ihop det med... Så jag är arbetslös, söker jobb och kämpar som fan men får nej efter nej, ibland är jag lovad en anställning, och i princip dagarna innan jag skall skriva på papper blåser företaget av allting.

Jag kämpar varje dag ekonomiskt, psykiskt, fysiskt och allting känns så skit.

Jag har sökt hjälp för min ångest och depression, vården tar ingenting på allvar

Jag har provat lite saker på egen hand för att må bättre, alkohol, nikotin, meditation, mindfullness... men ingenting hjälper

Vissa dagar känner jag att jag bara inte orkar fortsätta leva ett miserabelt liv, hjälp finns inte att få ifrån vården, vänner har jag inga att prata med

Vänder mig hit inte för uppmärksamhet eller för att trolla eller något utan jag ber verkligen på mina bara knän på att bara få en lösning eller ens råd... vad ska jag göra?

Flytta? Dricka? Eller bara dö?

Jag vet bara att jag orkar inte med all skit i mitt eget huvud längre, mår jättedåligt psykiskt... snälla hjälp mig lösa detta på vilket sätt som, kommer inte ur det på egenhand
Citera
2020-03-31, 20:51
Sök vård igen, du behöver både antidepressiva och psykolog låter det som. Det är riktigt svårt att få komma till, för att spara pengar försöker de sålla bort alla, det är först när du träffar läkare som du kan få remiss till psykolog och recept på antidepp. Stå på dig, säg precis som det är, försök inte sätta upp en fasad.

Blir det för svårt i mellantiden så finns alltid möjligheten att söka psykiatrin akut, det låter som att du kanske ska göra det om du inte får hjälp via vårdcentral snart.

(EDIT: TS när jag läser ditt inlägg är jag övertygad om att du behöver hjälp snabbt, sök via psykiatriakuten nu, du behöver hjälp snabbt, inget blir bättre av att gå och dra med en obehandlad djup depression.)

I mellantiden:
Gå upp samma tid varje dag
Gå ut en promenad innan eller precis efter frukost, för att komma igång och för att simulera ”gå till jobbet”.
Tränar du? Om inte så börja, gärna hård fysisk träning som styrketräning, minst tre ggr vecka.

Fortsätt sök jobb, ta en fast dag i veckan där du lägger några timmar på detta.
Senast redigerad av Bertolucci 2020-03-31 kl. 20:54.
Citera
2020-03-31, 20:59
För att vara på säkra sidan, om du inte såg min Edit:

Jag tror att du behöver hjälp mycket snabbt, det känns som att du är i en akut fas av en mycket djup depression, som du inte ska behöva gå och dra med. Inget blir bättre av att dra ut på detta, sök hjälp via psykiatriakuten för snabb hjälp, så kan de koppla in resten av hjälpen därifrån, med psykolog och liknande.

Så här ska du inte behöva må, det ska ingen människa behöva bära.
Citera
2020-03-31, 21:26
Medlem
Mongoglads avatar
psykolog och antidepp. eller skaffa stesolid, det är balsam för trasiga hjärtan, i NORMALA doser.
spetsa till helgen med lite brass och släpp honan direkt!
spela spel eller liknande och fördriv tiden ett tag bara. kan du bör du kanske jobba lite mindre ett tag och bara tänka på dig själv. honor kan ställa till det ordentligt, lycka till. sup inte, då känns det bara mer!
pma om du vill snacka!
Citera
2020-03-31, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Sök vård igen, du behöver både antidepressiva och psykolog låter det som. Det är riktigt svårt att få komma till, för att spara pengar försöker de sålla bort alla, det är först när du träffar läkare som du kan få remiss till psykolog och recept på antidepp. Stå på dig, säg precis som det är, försök inte sätta upp en fasad.

Blir det för svårt i mellantiden så finns alltid möjligheten att söka psykiatrin akut, det låter som att du kanske ska göra det om du inte får hjälp via vårdcentral snart.

(EDIT: TS när jag läser ditt inlägg är jag övertygad om att du behöver hjälp snabbt, sök via psykiatriakuten nu, du behöver hjälp snabbt, inget blir bättre av att gå och dra med en obehandlad djup depression.)

I mellantiden:
Gå upp samma tid varje dag
Gå ut en promenad innan eller precis efter frukost, för att komma igång och för att simulera ”gå till jobbet”.
Tränar du? Om inte så börja, gärna hård fysisk träning som styrketräning, minst tre ggr vecka.

Fortsätt sök jobb, ta en fast dag i veckan där du lägger några timmar på detta.

Tack för svar! Vill inte gå in på detaljer och så men det finns vissa saker i livet just nu som gör att jag absolut inte kan gå sjukskriven, inte pga ekonomiska skäl utan annat... så det är bara keep on keeping on som gäller för mig... men anti depp lät som en dröm! Kan man få det utan att behöva gå på alla grupp grejer och sånt? (Är introvert så inget jättefan av sånt)

Och jodå träna gör jag! Och håller rutiner som upp varje morgon, käka i bra tid osv... men tack för svar! Nu fick jag lite nya saker att fundera över :-)
Citera
2020-03-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
psykolog och antidepp. eller skaffa stesolid, det är balsam för trasiga hjärtan, i NORMALA doser.
spetsa till helgen med lite brass och släpp honan direkt!
spela spel eller liknande och fördriv tiden ett tag bara. kan du bör du kanske jobba lite mindre ett tag och bara tänka på dig själv. honor kan ställa till det ordentligt, lycka till. sup inte, då känns det bara mer!
pma om du vill snacka!

Tack för svar du också! Honan är släppt sen länge, mer grejerna hon gjorde som sved...
psykologer känns som att dom bara ska ha in en i massa jävla team, grupper osv... om jag fick vara min egen psykolog skulle jag vilja ha lite antidepp, och komma och prata ensam nån gång i veckan... det är de andra sakerna som börjar bassla med som gör mig nervös... tack för erbjudandet om snack i pm! Kanske håller dig vid ditt ord på den 🙂
Citera
2020-03-31, 23:48
Citat:
Ursprungligen postat av Xiatatem
Tack för svar! Vill inte gå in på detaljer och så men det finns vissa saker i livet just nu som gör att jag absolut inte kan gå sjukskriven, inte pga ekonomiska skäl utan annat... så det är bara keep on keeping on som gäller för mig... men anti depp lät som en dröm! Kan man få det utan att behöva gå på alla grupp grejer och sånt? (Är introvert så inget jättefan av sånt)

Och jodå träna gör jag! Och håller rutiner som upp varje morgon, käka i bra tid osv... men tack för svar! Nu fick jag lite nya saker att fundera över :-)

Bra att du håller på rutinerna och tränar.

Du behöver inte sjukskrivas för att få hjälp, även om det kan vara bra ibland (men att gå till jobbet kan också vara en semester från jobbiga tankar som mal hemma).

Antidepp kan du få ändå, och gruppterapi är inte någon standard utan det är just ensamma besök hos psykolog som används.

Säg som det är så att de inte får för sig att det är jobbrelaterad stress eller liknande, så du får KBT terapi, det är klassisk samtalsterapi du behöver för att få hjälp att sortera allt som känns kaotiskt just nu.

Kommer du inte till via vårdcentral kan du få hjälp med medicin och remiss till VC läkare via psykiatriakuten som gör att du går förbi ”filtret” på vårdcentralen när man försöker boka tid.

Sök hjälp, det förtjänar du att få, att lida i ensamhet är inget liv.
Senast redigerad av Bertolucci 2020-03-31 kl. 23:51.
Citera
2020-04-01, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Bra att du håller på rutinerna och tränar.

Du behöver inte sjukskrivas för att få hjälp, även om det kan vara bra ibland (men att gå till jobbet kan också vara en semester från jobbiga tankar som mal hemma).

Antidepp kan du få ändå, och gruppterapi är inte någon standard utan det är just ensamma besök hos psykolog som används.

Säg som det är så att de inte får för sig att det är jobbrelaterad stress eller liknande, så du får KBT terapi, det är klassisk samtalsterapi du behöver för att få hjälp att sortera allt som känns kaotiskt just nu.

Kommer du inte till via vårdcentral kan du få hjälp med medicin och remiss till VC läkare via psykiatriakuten som gör att du går förbi ”filtret” på vårdcentralen när man försöker boka tid.

Sök hjälp, det förtjänar du att få, att lida i ensamhet är inget liv.

Tack igen för hjälpen! Ska följa upp ditt råd! Nej det värsta är när man till slut inte vet varför man mår skit, man bara gör det naturligt🤷🏻‍♂️
Citera
2020-04-01, 06:41
Medlem
En av de svårare sakerna är att det dåliga måendet ökar och minskar... finns alltid där, men ibland ”hanterbart” och ibland helt värdelöst... just i skrivande stund är det rätt okej ändå, men vet samtidigt att det kan dala ner igen när som...

Kan man få en stämpel som ”crazy” som hänger kvar och ger en problem längre fram? T.ex som samma sätt en betalningsanmärkning kan påverka framtida lån om ni förstår vad jag menar? Hur mycket vågar jag öppna upp för en psykolog t.ex?

Vill som sagt inte ha ”crazy-stämpeln” samtidigt som jag egentligen vill ha hjälp
Citera
2020-04-01, 21:45
Medlem
Sök hjälp och skicka räkningen till din ex- flickvän.
När man hanterar någon på det sättet, helt galet att hon får ta alla saker.

Skicka räknignen och se vad hon säger. Hon måste förstå att hon satt ett djut jack i dig.
Kanske stämma henne på något sätt?
Citera
2020-04-01, 23:20
Citat:
Ursprungligen postat av Xiatatem
En av de svårare sakerna är att det dåliga måendet ökar och minskar... finns alltid där, men ibland ”hanterbart” och ibland helt värdelöst... just i skrivande stund är det rätt okej ändå, men vet samtidigt att det kan dala ner igen när som...

Kan man få en stämpel som ”crazy” som hänger kvar och ger en problem längre fram? T.ex som samma sätt en betalningsanmärkning kan påverka framtida lån om ni förstår vad jag menar? Hur mycket vågar jag öppna upp för en psykolog t.ex?

Vill som sagt inte ha ”crazy-stämpeln” samtidigt som jag egentligen vill ha hjälp

Allt du säger hos psykologen är hemligt, inget sparas i dina journaler, men psykologen kan göra lite stödanteckningar för att kunna arbeta sammanhållet över tid. Det är dock inget som han eller hon måste, vill eller ens får dela med sig av. När du slutar gå förstörs anteckningarna.

I dina vanliga journaler skriver läkaren in din behandling och remisser, men det är patientsekretess och inget som lämnas ut. Du ska vara rejält tok-panne crazy för att de ska behöva anmäla det till något (då främst mht till körkort och ev vapenlicenser - men då snackar vi vanföreställningar och psykoser i den högre skolan). Du kan också när som begära att din journal förstörs (men gör inte det, det är bara dina behandlande läkare som kan läsa i dom, och det för att kunna ge dig rätt vård).

Depressioner och ångest är väldigt vanligt, men tyvärr är det fortfarande ett stigma, och få som pratar om det. Du behöver inte oroa dig, ingen i vården kommer döma dig, du är inte ”crazy”, men mår rejält illa. Detta är motsvarigheten till ett brutet ben, hjälp finns men det kan kännas jobbigt att våga be om den. Halta inte runt på brutet ben onödigt länge.
Citera
2020-04-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Sök hjälp och skicka räkningen till din ex- flickvän.
När man hanterar någon på det sättet, helt galet att hon får ta alla saker.

Skicka räknignen och se vad hon säger. Hon måste förstå att hon satt ett djut jack i dig.
Kanske stämma henne på något sätt?

Samma tanke har slagit mig... sen å andra sidan är det rätt skönt att slippa o ha med henne att göra 🤷🏻‍♂️
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in