• 1
  • 2
2020-03-30, 20:23
Medlem
Ja detta är något jag grubblar på.

Teknologi är fantastiskt. Vi kan skicka e-post och köpa aktier på nätet på ett par sekunder.

Men det finns mycket skit där också. Ändlöst, ändlöst utbud av Youtube-klipp, Flashback-trådar, Instagram-bilder och nyheter. Utbudet är så pass enormt att under en livstid finns det inte ens en chans att ta till sig en bråkdel av allt som erbjuds.

Vi lägger mycket tid på våra skärmar, här menar jag datan, tv:n och mobilen. Föreställ dig att du i genomsnitt lägger 2 h om dagen på skärmar. 14h veckan. 56h månaden. 672h år.

672 h per år. Och då är det rätt lite med 2h per dag. Det har många människor gjort sedan Tv kom för en herrans massa år sedan, och när smartphonen kom 2010 så har användandet gått upp.

Tänk vad tid man lagt sedan 2010? Sedan 2000?

Brukar ni tänka på det här?

Våra päron hade ju inte telefoner på detta sätt, vad gjorde många av dom med tiden istället?

Det här är en enorm omställning som är anmärkningsvärd t.o.m. ur ett evolutionsperspektiv. Så sent som på början av 80-talet, när ett kompisgäng åkte tåg, satt man och snacka då? Idag kollar alla på luren.

Dela med er av tankar ni har!
Citera
2020-03-30, 20:26
Medlem
Vad hade du gjort med din tid annars? Du hade absolut inte upplevt allt det fantastiska som finns på nätet. Man kan vara precis var som helst i världen med några knapptryck, lära sig i princip allt, hur man slår upp läger till bygger kärnvapen. Du kan kontakta vem som helst, när som helst.

Om du får ångest över tiden du lägger på internet så är det antingen för att du lägger energi åt fel saker eller för att du är korkad.

Stäng av internet och lev utan internet i en månad så får du se hur jävla bra liv du har. Då lär du få riktig ångest. Lycka till med tristessen.

Internet är det bästa som hänt mänskligheten sen de lärde sig gå på två ben.
Citera
2020-03-30, 20:29
Citat:
Ursprungligen postat av vQCJMvvh
Vad hade du gjort med din tid annars? Du hade absolut inte upplevt allt det fantastiska som finns på nätet. Man kan vara precis var som helst i världen med några knapptryck, lära sig i princip allt, hur man slår upp läger till bygger kärnvapen. Du kan kontakta vem som helst, när som helst.

Om du får ångest över tiden du lägger på internet så är det antingen för att du lägger energi åt fel saker eller för att du är korkad.

Stäng av internet och lev utan internet i en månad så får du se hur jävla bra liv du har. Då lär du få riktig ångest. Lycka till med tristessen.

Fast jag kan inte direkt komma ihåg att vi hade tråkigt på 90-talet.

Snarare tvärtom
Citera
2020-03-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Fast jag kan inte direkt komma ihåg att vi hade tråkigt på 90-talet.

Snarare tvärtom

Kallas nostalgi. Vidare var du yngre och antagligen hade fler vänner då än nu.
Citera
2020-03-30, 20:33
Citat:
Kallas nostalgi. Vidare var du yngre och antagligen hade fler vänner då än nu.

Så farfar(född 1901)
Han hade alltså ett jättetråkigt liv i 89 år?

Han va de roligaste och trevligaste gubben jag någo sin träffat.
Han hade alltid nåt på gång
Citera
2020-03-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Ja detta är något jag grubblar på.

Teknologi är fantastiskt. Vi kan skicka e-post och köpa aktier på nätet på ett par sekunder.

Men det finns mycket skit där också. Ändlöst, ändlöst utbud av Youtube-klipp, Flashback-trådar, Instagram-bilder och nyheter. Utbudet är så pass enormt att under en livstid finns det inte ens en chans att ta till sig en bråkdel av allt som erbjuds.

Vi lägger mycket tid på våra skärmar, här menar jag datan, tv:n och mobilen. Föreställ dig att du i genomsnitt lägger 2 h om dagen på skärmar. 14h veckan. 56h månaden. 672h år.

672 h per år. Och då är det rätt lite med 2h per dag. Det har många människor gjort sedan Tv kom för en herrans massa år sedan, och när smartphonen kom 2010 så har användandet gått upp.

Tänk vad tid man lagt sedan 2010? Sedan 2000?

Brukar ni tänka på det här?

Våra päron hade ju inte telefoner på detta sätt, vad gjorde många av dom med tiden istället?

Det här är en enorm omställning som är anmärkningsvärd t.o.m. ur ett evolutionsperspektiv. Så sent som på början av 80-talet, när ett kompisgäng åkte tåg, satt man och snacka då? Idag kollar alla på luren.

Dela med er av tankar ni har!
Javisst!

Jag hade helst velat ha äventyr m.m i min vardag.

Ibland brukar jag drömma mig bort till Stenåldern och/eller Vikingatiden. Trevligare samhälle. Ingen stress och annat skit. Sedan fanns det nog en massa jobbiga saker där. Men aja....Hehehe....
Citera
2020-03-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Så farfar(född 1901)
Han hade alltså ett jättetråkigt liv i 89 år?

Han va de roligaste och trevligaste gubben jag någo sin träffat.
Han hade alltid nåt på gång

Nej, men han visste inte vad internet var och vad som erbjöds. Ignorance is bliss. Sedan skapade han väl egna hobbys och intressen.
Citera
2020-03-30, 20:39
Medlem
vtcs avatar
Citat:
672 h per år. Och då är det rätt lite med 2h per dag.
365 * 2 = 730

Citera
2020-03-30, 20:39
Medlem
Citat:

Ibland är det produktiva saker man lägger tiden på, ibland blir det bara skit.

Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Javisst!

Jag hade helst velat ha äventyr m.m i min vardag.

Ibland brukar jag drömma mig bort till Stenåldern och/eller Vikingatiden. Trevligare samhälle. Ingen stress och annat skit. Sedan fanns det nog en massa jobbiga saker där. Men aja....Hehehe....

Ja det är rätt skönt att köra en offline-vecka här och där
Citera
2020-03-30, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
365 * 2 = 730

Ja visst, slängde bara ihop nåt rätt fort. Matte är inte min grej
Citera
2020-03-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ibland är det produktiva saker man lägger tiden på, ibland blir det bara skit.

Ja det är rätt skönt att köra en offline-vecka här och där
Kan tyvärr inte köra någon offline. Mitt jobb kräver Intenret, dessutom är jag frivillig administratör i två sidor. Så kan inte alls vara offline.

Kanske därför som jag drömmer mig extra bort till naturen, där jag egentligen har mitt största intresse.

Stenålder/Vikingatiden. Hmm...Tjaa..Dit skulle man vilja ha sin långa semester Jag vill ha action & äventyr!
Citera
2020-03-30, 20:44
Medlem
svartnatt666s avatar
Haha. Härlig du är. Jaja. Jag ska sluta internet. Godnatt. Bara lite flashback till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in