• 1
  • 2
2020-03-29, 20:46
Medlem
Henssons avatar
I en tid det där det mesta i nyhetsväg kretsar kring coronapandemin domineras nu tv-sändningarna av intervjuer med nya, ibland för allmänheten okända ansikten. En som seglat upp som mångas favorit i debatten är Tegnells företrädare på posten, tillika WHO-rådgivaren vid namn Johan Giesecke.

-Något man uppskattar med Leif GW är hur rakt och ärligt han svarar på frågor. Tycker han något så säger han det, utan att linda in sig i krångliga resonemang. Denna rakhet utstrålar även Giesecke.
-Kändiskriminologen ger inte sällan ett lite överlägset och drygt intryck, då han som bekant inte drar sig för att göra sig lustig över andra, samtidigt som han lyfter fram sin egen förträfflighet. Giesecke verkar inte heller ha några större problem med detta.
-Inte sällan sätter Leif GW Persson journalister på plats med de mest dräpande kommentarer, som utstrålar just denna överlägsenhet och arrogans som nämns ovan. Ett drag som även WHO-rådgivaren ibland utstrålar.
-Med samma raka ärlighet som GW när han avfärdar Göran Lambertz, avskriver Giesecke hans efterträdares, Anders Tegnell, påstående – utan en endaste blinkning.
-Få personer är väl mer citerade i svenska medier än vår egen kriminologiprofessor. Giesecke visar även han prov på att vara en citatmaskin. Nedan följer ett axplock av klockrena citat:

”Att gå på nattklubb verkar äventyrligt.”
– Johan Gieseckes svar på en tittarfråga under en intervju i Nyhetsmorgon.

”Vilka är det som har nyckeljobb? Har ni nyckeljobb? Jag tror att många människor kommer att tycka att just deras jobb är nyckeljobb.”
– Johan Giesecke ställer syrlig motfråga till SVT:s journalister när han gästade Aktuellt.

De stänger skolan och de stänger gränserna. Det är helt verkningslösa åtgärder.”
– Johan Giesecke om de nordiska grannländernas agerande. Intervjun gjordes med SVT.

Vad tycker ni?
Citera
2020-03-29, 21:32
Medlem
Intelligentdesigns avatar
"Jag tror det kommer bli så att Sverige får mycket kredd när allt är klart, att det var vi som gjorde rätt."

"Då antar vi inte att det blir någon fjällsemester i påsk?

– Jo, vi planerar att åka till Romme. Men vi får se hur det blir, vi har ännu inte bokat av det."

Fotnot: Skidanläggningen i Romme stängde kort efter att intervjun gjorts
Senast redigerad av Intelligentdesign 2020-03-29 kl. 21:34.
Citera
2020-03-29, 22:03
Medlem
S.O.Stolps avatar
Han är för för läkarkåren vad GW är för kriminologin.

Hans korthuggna och pregnanta formuleringar rörande sakernas tillstånd borde få även den mest inbitne preppern att glädjerusigt öppna en burk konserverad ravioli och känna hur lugnet sprider sig genom hela kroppen.

Jag såg när nyhetsankarna tappade hakan när Giesecke frågade "Vilka är det som har nyckeljobb? Har ni nyckeljobb? " Hade han inte fortsatt prata, så hade det varit tyst i studion än idag.
Citera
2020-03-29, 22:07
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag såg när nyhetsankarna tappade hakan när Giesecke frågade "Vilka är det som har nyckeljobb? Har ni nyckeljobb? " Hade han inte fortsatt prata, så hade det varit tyst i studion än idag.

Ett minne jag bär med mig också!
Citera
2020-03-29, 22:50
Medlem
han ger ett lugnt och pålitligt intryck samtidigt som en stor del av det han säger är felaktigt skitsnack. Men det verkar som att så länge man bara talar lugnt och som att man vet vad man talar om så tror folk på det igen och igen. Som med Anders Ygeman och Jerzy Sarnecki, eller för den delen den nya stjärnan Emma Frans. Ja Giesecke kan säkert komma med i det gänget av orakel. Fast jag kan ju råda folk att granska Gieseckes "självklarheter" lite bättre.

Ta det där med nyckeljobb. Ja oj så fyndigt att komma med den där piken om nyckeljobb. Sådär punkterade han diskussionen. Fast i andra länder såsom Frankrike har man definierat vad nyckeljobb är. Som vanligt är det just i Sverige som saker är så omöjligt att definiera att de påstås bli omöjlig genomföra, tills de plötsligt genomförs i alla fall och alla experter byter då sida och förklarar med pondus varför det måste göras på det sättet.
Citera
2020-03-29, 22:55
Medlem
PaulPaljetts avatar
Läste nyss en intervju med honom där han klart uttalar att han inte har intresse av att bli någon medial figur. En vecka till, sen är det stopp för intervjuer sa han.

GW och de andra tjänar pengar på att fläka ut sig. Giesecke gör det inte.
Citera
2020-03-29, 23:30
Medlem
Fanndiss avatar
Redan första gången jag såg Giesecke i TV-rutan så tyckte jag att han påminde om GW i hållningen, rösten och sättet han uttrycker sig på.
Både dessa män är på något vis mysiga att höra, trots att de pratar om brott respektive sjukdomar. Knepigt det där...
Johan Giesecke kan väl få smeknamnet JG, det matchar ju GW.
Citera
2020-03-30, 07:24
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Läste nyss en intervju med honom där han klart uttalar att han inte har intresse av att bli någon medial figur. En vecka till, sen är det stopp för intervjuer sa han.

GW och de andra tjänar pengar på att fläka ut sig. Giesecke gör det inte.

Tråkigt! Även om det hedrar honom.
Citera
2020-03-30, 07:42
Medlem
Jaha. Ännu en idiot som får uppmärksamhet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...estriktionerna

”Smittar bara när man nyser och hostar”
Citera
2020-03-30, 08:01
Bannlyst
Han är en senil idiot som svarar lite som han känner för, utan ha vetenskapliga grunder för det.
Citera
2020-03-30, 08:03
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
"Jag tror det kommer bli så att Sverige får mycket kredd när allt är klart, att det var vi som gjorde rätt."

"Då antar vi inte att det blir någon fjällsemester i påsk?

– Jo, vi planerar att åka till Romme. Men vi får se hur det blir, vi har ännu inte bokat av det."

Fotnot: Skidanläggningen i Romme stängde kort efter att intervjun gjorts

Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Jaha. Ännu en idiot som får uppmärksamhet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...estriktionerna

”Smittar bara när man nyser och hostar”

Ni i imbecillhögern har det verkligen tufft nu. Era åsiktsbaserade argument biter inte på fakta.

Gieske, Wold och Tegnell är i en helt annan nivå än GW, Sarnecki eller Sanandaji. De har haft högre internationell konkurrens och kommer från en bakgrund där forskning bygger på fakta. Krimonolgi, sociologi och nationalekonomi är en svensk plaskdamm där de som når högre akademiska positioner är de som inte duger utanför universiteten. Man bedriver åsiktdriven forskning i syfte att passa på rådande politiska trend för finansiering.

Det blir uppenbart i dessa skvaller/smutskastnings trådar att imbecillhögern misslyckas med att få fram något på Gieske och övriga.
Citera
2020-03-30, 08:44
Medlem
enfindams avatar
Jag är mycket imponerad av Johan Gieseckes kunskap och erfarenhet. Jag vill gärna se mer av honom i dessa oroliga tider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in