Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-29, 06:27
  #1
Medlem
SpaniStans avatar
Hallå där allihopa, hoppas att ni och era närmsta och käraste klarat er ifrån corvid-19!

Har undrat ett tag om L-Dopa är en bra idé att konsumera för att återställa dopamin nivån efter intag av kokain eller andra substanser som tömmer dopaminet i hjärnan?

Har nämligen en burk liggandes som jag fick mot restless-legs men som inte fungerade för mig.

Vad tror ni? Går det att återhämta sig snabbare med Levodopa efter intag av substanser som tömmer dopaminet?
Citera
2020-03-29, 06:37
  #2
Medlem
Är Levodopa som voxra? I så fall kan jag säga att det inte funkar.
Citera
2020-12-21, 10:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaniStan
Hallå där allihopa, hoppas att ni och era närmsta och käraste klarat er ifrån corvid-19!

Har undrat ett tag om L-Dopa är en bra idé att konsumera för att återställa dopamin nivån efter intag av kokain eller andra substanser som tömmer dopaminet i hjärnan?

Har nämligen en burk liggandes som jag fick mot restless-legs men som inte fungerade för mig.

Vad tror ni? Går det att återhämta sig snabbare med Levodopa efter intag av substanser som tömmer dopaminet?

Min uppfattning av att ha testat L-DOPA är att för att kunna känna av preparatats verkliga effekt, måste du också kombinera det med carbidopa. Denna kombination förskrivs enbart till parkinsonspatienter.

Carbidopa förhindrar att dopaminet bryts ned i blodet och istället kan passera upp till hjärnan.
Att ta L-DOPA utan en DDC-hämmare brukar bidra till att 80-90 % av dopaminet går förlorat i kroppens nedbrytning/metabolism i blodet. Du får dopamin men det går ej upp till hjärnan - som att slänga pengar i sjön.

Att kombinera l-dopa med carbidopa, om du inte har parkinsons, gör dig hög/euforisk som folk också nämner. Att ta l-dopa ensamt när du inte har parkinsons ger typ noll effekt, på högre doser kanske oönskade effekter som illamående. Därför som L-DOPA får säljas som kosttillskott utanför Sverige antagligen för att det är ganska ofarligt och säkert i sin vanliga form & rekomenderad "serving". I Sverige får det inte säljas liksom allt annat för att det finns i registrerade läkemedel.

Kanske en riktig läkare kan uttala sig. Annars 100-300 mg L-DOPA ensamt kommer inte att fylla på dina dopaminnivåer nämnvärt utan en DDC-hämmare (DDCI på engelska) som sagt
__________________
Senast redigerad av fonzen 2020-12-21 kl. 11:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback