2022-12-06, 23:49
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Förstår inte varför man inte fortsätter programmet med att renovera huset invändigt. Att gräva ut en källare och ta fram et slitet golv gör varken till eller ifrån. Borde man inte måla och fixa bostadsytan först.

Haha jo det finns ingen strategi alls!
Marie är känslostyrd varje vaken minut och därför blir inte en enda vrå färdig innan man börjar på en ny.
Alla andra människor skulle ge sig i kast med att färdigställa kök, badrum, tvättstuga, vardagsrum, sovrum, trappor och hallar (ja i stort sett allt) INNAN man börjar med vinkällaren

Jag blir helstressad av att se hur skitigt det är överallt och hur minsta tösen sitter och ritar ensam i allt byggdamm. Det är kokkärl, stekpannor och staplar av glas och porslin i det som kallas kök men som i själva verket är ett litet pentry. Lite varstans ligger det filtar, kläder och verktyg huller om buller i Ikea-kassar men istället för att få ordning så ska man ut och jaga trasiga speglar på loppis som man kan stänka upp lite snett på en vägg med hjälp av ögonmått.

Alla dessa klipp med Marie stegandes över kullersten, skjutandes på en paraplyvagn med Solveig i sitsen, bylsiga kassar och väskor hängandes runt vagnen, stor lusemössa på huvet och velourbyxor med klänning ovanpå. Där skjuter min vilopuls i höjden.

Men ☝️det är antagligen skönt att vara sådär aningslös och jag vet inte om jag är lite avundsjuk på det kanske. Att inte ha behov av att skapa ordning i kaos provocerar mig men samtidigt tycker jag att hon är lite härlig också.
Citera
2022-12-07, 09:34
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc

Alla dessa klipp med Marie stegandes över kullersten, skjutandes på en paraplyvagn med Solveig i sitsen, bylsiga kassar och väskor hängandes runt vagnen, stor lusemössa på huvet och velourbyxor med klänning ovanpå. Där skjuter min vilopuls i höjden.

Men ☝️det är antagligen skönt att vara sådär aningslös och jag vet inte om jag är lite avundsjuk på det kanske. Att inte ha behov av att skapa ordning i kaos provocerar mig men samtidigt tycker jag att hon är lite härlig också.

Svårt att veta hur mycket som är hon och hur mycket som är för programmet och för att sälja hennes personliga varumärke, ett varumärke hon tjänar rätt bra med pengar på.
Citera
2022-12-07, 11:30
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Haha jo det finns ingen strategi alls!
Marie är känslostyrd varje vaken minut och därför blir inte en enda vrå färdig innan man börjar på en ny.
Alla andra människor skulle ge sig i kast med att färdigställa kök, badrum, tvättstuga, vardagsrum, sovrum, trappor och hallar (ja i stort sett allt) INNAN man börjar med vinkällaren

Jag blir helstressad av att se hur skitigt det är överallt och hur minsta tösen sitter och ritar ensam i allt byggdamm. Det är kokkärl, stekpannor och staplar av glas och porslin i det som kallas kök men som i själva verket är ett litet pentry. Lite varstans ligger det filtar, kläder och verktyg huller om buller i Ikea-kassar men istället för att få ordning så ska man ut och jaga trasiga speglar på loppis som man kan stänka upp lite snett på en vägg med hjälp av ögonmått.

Bra beskrivet. Jag fascineras också över deras avslappnade positivitet i detta gamla, risiga kaos-bygge.
Husmardröm känner jag varje gång kameran zoomar in rucklet.
Men de kanske låtsas trivas?
Eller anpassat sig efter omständigheterna?

Vissa människor är ju väldigt flexibla och är inte så noga. Ta bara detta att de inte blinkar över att de åker omkring med en riktigt risig skrotbil, som antagligen är farlig, och som till och med invånarna tittar skeptiskt på.

Nu tittar de för övrigt på nytt hus såg jag i programmet. Jag tror de börjat bita i det sura äpplet med den deprimerade mardrömmen till ruin de har, och insett att de måste ha något som som har lite mer kvalitet från början om det ska bli beboeligt?
Men klart de låtsas som att det är för att de vill ha nya utmaningar (de kanske intalar sig det själva?). Och sen kan de ju få ett nytt program om sig.

Vad har de gjort då det gäller renovering de senaste programmen förresten?
De har åkt till vingårdar för att kolla in vin de ska ha i sin fuktiga grotta till källare, de har gått språklektioner, Bill med sin farliga bukfettsmage har svullat mängder med bakelser på en smakprovning i ett bageri etc.
Inte mycket till egen renovering av rucklet de har i det här programmet.
Förutom de italienare de lejt ut att slava i deras hemska, obrukbara källar-grotta.
Citera
2022-12-07, 17:15
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Lite varstans ligger det filtar, kläder och verktyg huller om buller i Ikea-kassar men istället för att få ordning så ska man ut och jaga trasiga speglar på loppis som man kan stänka upp lite snett på en vägg med hjälp av ögonmått.

Ha, ha, exakt på den också.

Hyser sån beundran över att hon inte reflekterar över sin klädstil, heller (precis som de inte reflekterar över sitt primitiva boende heller då).
När de åkte och tittade på hus hade hon någon slipprig svart syntet heltäckande overall i tunt tyg, som såg tantig och wt ut på en och samma gång.

Vad är det egentligen hon sätter på sig?

Men de är ju inga snobbar på det sättet.
Det är ganska sympatiskt.

Drar ner med en skrotbil de köpt för 10 tusen från Sverige till Italien.
Jag tycker ändå det är lite skönt med dem. Det är inte så petigt.

Men samtidigt så tycker jag de lever så hårt liv med det där boendet. Och jag vete sjutton vilka det är som ska få inspiration av det?
Citera
2022-12-07, 17:25
Medlem
Samtidigt, i en annan del av världen, så undrar jag hur mycket betalt de får av vårat SvT. De har varit flera omgångar med dem nu.
Citera
2022-12-07, 17:27
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Samtidigt, i en annan del av världen, så undrar jag hur mycket betalt de får av vårat SvT. De har varit flera omgångar med dem nu.

Enligt SVT så får de inte betalt, svårt at ljuga om detta då det lätt skulle kunna kollas upp. Men sen tjänar hon givetvis mycket på att det bygger hennes personliga varumärke.
Citera
2022-12-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom

Ja intressant att få reda på - gör en killgissning på 500 tusen per säsong.
Citera
2022-12-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Enligt SVT så får de inte betalt, svårt at ljuga om detta då det lätt skulle kunna kollas upp. Men sen tjänar hon givetvis mycket på att det bygger hennes personliga varumärke.
Aha, tack för upplysningen.
Citera
2022-12-07, 22:37
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Hyser sån beundran över att hon inte reflekterar över sin klädstil, heller (precis som de inte reflekterar över sitt primitiva boende heller då).
När de åkte och tittade på hus hade hon någon slipprig svart syntet heltäckande overall i tunt tyg, som såg tantig och wt ut på en och samma gång.

Men samtidigt så tycker jag de lever så hårt liv med det där boendet. Och jag vete sjutton vilka det är som ska få inspiration av det?

Ja det är då rakt inte inspirerande i alla fall. Jag hade dött rakt upp och ned om min andra hälft föreslagit att vi skulle åka genom hela Europa i den där bilen med ett förskolebarn i baksätet.
Hej då ALLA i den smällen liksom.

Jag tycker också de verkar leva ett slitsamt och oharmoniskt liv. En väldigt stressig tillvaro för både vuxna och barn. Som att ”leva i nuet” tagit ohälsosamma proportioner.

Bill är väl anställd betongare? Hur kan han vara ledig från jobbet stup i kvarten?
Citera
2022-12-07, 22:51
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76

Vet inte om det är så bra för varumärket med halvfärdiga väggar, golv och tak. Smuts och damm, en familj som aldrig ser hel och ren ut och frisyrer som aldrig kammas.

Jag ser inte att det är så värst mycket som skapas trots allt. Det mesta är lika hemskt som det var från början för det har inte riktigt hjälpt med ett draperi här och en spegel där.
Citera
2022-12-08, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Hennes bohem-mismatch-stil ser nog dyr ut i ”rätt” ögon.

Den där tröjan Bill har på sig i flera avsnitt, grå med ett grönt monsteransikte på…? Det är Gucci och den verkar ha sålts för ca 10.000 kr.

Mycket av kläderna som Solveig har ser ut att vara Mini Rodini eller liknande, ett status-barnklädesmärke där varenda plagg går för flera hundralappar även second hand.
Senast redigerad av Rritt 2022-12-08 kl. 02:38.
Citera
2022-12-08, 13:49
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Hennes bohem-mismatch-stil ser nog dyr ut i ”rätt” ögon.

Den där tröjan Bill har på sig i flera avsnitt, grå med ett grönt monsteransikte på…? Det är Gucci och den verkar ha sålts för ca 10.000 kr.

Mycket av kläderna som Solveig har ser ut att vara Mini Rodini eller liknande, ett status-barnklädesmärke där varenda plagg går för flera hundralappar även second hand.

Där ser man. Någon som jag tror är billigt wt-klädd har på sig dyrbar exklusiv inne-klädsel då.
Synd om de som vill vara snofsigt klädda att de av mig misstas för att vara bag-ladies.

Hennes paraplyvagn och IKEA-kassar är väl ändå inte exklusivt inhandlade på Biblioteksgatan iallafall va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in