2020-03-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Mina barn har jättegod skolmat, jag äter där själv ett par gånger i veckan, alla gillar inte allt, men så kommer det alltid att vara, generellt är skolmaten mycket godare än för 40 år sedan.

Leverbiff och Lapskojs serveras aldrig nu för tiden.

LL

Leverbiff och lappskojs. Det var tider det. Då jag gick i skolan var dessa rätter de man längtade efter. Får inte dagens skolbarn det? I övrigt håller jag med de som säger "ät det som serveras eller var hungrig".
Citera
2020-03-26, 12:55
Medlem
Bluebeast72s avatar
Vilken jävla skittråd.

Far o farfar o mig dög fan ta mig maten åt. Ät o var nöjda era ungjävlar får mat..jävla hipsterfasoner
Citera
2020-03-26, 13:02
Medlem
Mina ungar avskyr 90% av all skolmat som serverades i Sverige.

Min äldsta grabb spydde i matsalen för att man prompt skulle ha han att äta en vegetarisk linssoppa. 😆

Då hette det att han måste vara magsjuk och måste stanna hemma i minst 3 dagar.

Skolan mina ungar gick i hade veganmat och vegetarisk mat 2 gånger i veckan.

Mina ungar älskar kött och jag uppmuntrar det. Blir visserligen dyrare, men det är bättre att ungarna äter sig mätta på kött, grönt och fett än dessa tomma kalorier som dom flesta använder som stapelvara i sin matlagning (potatis, pasta och ris).

Bönor? Jag har alltid hatat bönor och ungarna kan inte ens svälja en munnfull med bönor utan att det vänder sig i magen på dom.

Svensk skolmat ÄR sämre än maten förut. Då fick man åtminstone husmanskost serverad och inte dessa vidriga skapelser man ger ungarna idag.
Citera
2020-03-26, 13:12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Skolmaten var äcklig redan i min barndom för 40 år sedan, troligen äckligare än idag. Invandringen på den tiden var mycket låg jämfört med idag.
Och under min barndom, för runt 30 år sen så var den helt jävla okej. Ingen gourmetmat precis men sällan eller aldrig dålig. Ibland var det så klart saker som man inte gillade men det hade minst lika mycket med rätten i sig att göra som att det var skolmat.
Citera
2020-03-26, 13:28
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Tyckte själv att maten var jättegod i skolan, men många andra hatade den och jag fattade aldrig varför. De var knappast bortskämda utan det var mer en cool grej att ogilla skolmaten. Riktigt korkat.

Ca 10-15 år sedan dock. Kan ha hänt mycket sedan dess.
Citera
2020-03-26, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Tyckte själv att maten var jättegod i skolan, men många andra hatade den och jag fattade aldrig varför. De var knappast bortskämda utan det var mer en cool grej att ogilla skolmaten. Riktigt korkat.

Ca 10-15 år sedan dock. Kan ha hänt mycket sedan dess.

Skolans köttbullar och pannkakor smakade inte alls som mammas och mormors köttbullar och pannkakor. Dessutom hade skolan mat som jag aldrig åt hemma, ofta i konstiga kombinationer, t.ex. grovt riven vitkål ihop med någon pytteliten bit frukt, vilket var en kombination som jag inte alls gillade. Blodpudding och potatisbullar åt vi aldrig hemma. Etc.
Citera
2020-03-26, 13:45
Medlem
pollenpers avatar
Det var exakt samma problem på 50 å 60-talet.
Köttsoppa med klimp
Oxtunga
Dillkött
Seg lever

De glömmer jag inte.
Inge bra
Citera
2020-03-26, 13:49
Medlem
PotatisLampans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Om bortskämda snorungar som inte kan nöja sig med vad som serveras.
Varför byta ut maten till skit om den redan var god? Handlar inte om bortskämdhet det är bara skumt
Citera
2020-03-26, 13:51
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisLampan
Varför byta ut maten till skit om den redan var god? Handlar inte om bortskämdhet det är bara skumt

Maten ÄR ju redan bra, det är nutidens horungar som är bortskämda!
Värdelösa värddjur till föräldrar sätter käppar i hjulet.
Citera
2020-03-26, 14:07
Medlem
Man kan inte alltid få som man vill. Ju tidigare man lär sig det desto bättre.

Klart som fan man inte alltid gillade skolmaten. Men att grina som en prinsessa på ärten kommer inte hjälpa dig i livet.
Citera
2020-03-26, 14:49
Medlem
Hackenbush55s avatar
Tycker att skolmaten idag är godare än den var förr. Äter ibland i matsalen då jag jobbar i skola.
Vi har även en fräsch salladsbuffe varje dag. Kostar 60:-
Citera
2020-03-26, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Tycker att skolmaten idag är godare än den var förr. Äter ibland i matsalen då jag jobbar i skola.
Vi har även en fräsch salladsbuffe varje dag. Kostar 60:-

Den är troligen överlag bättre än förr. De kan förstås göra god skolmat om de vill. När jag gick i gymnasiet hade den ena gymnasieskolan eget kök, eftersom de hade en restauranglinje på skolan. Den skolmaten var alltid god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in