Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Är du säker på att large är 18-19 tum bara? Kollar just på diagonalen på min minsta datorskärm som är 21 tum, och det blir inte mycket till cykelram.. Möjligen för ett dagis- eller lågstadiebarn kan jag tänka..
Det kan skilja mellan tillverkare. Ovan är enkla, "generella" mått. Det finns tillverkare som säger att deras "large" är 20tum...
Sen handlar det även om hur ramen ser ut. En modern MTB ser inte ut som de gjorde på "90-talet". Med spikraka överrör.
Jag är ca 180lång, har en MTB med ramstorlek 17tum, kolfiber, och 29tums hjul, framdämpare. Ja, ramen ser "liten" ut, men samtidigt så finns det långa sadelstolpar att köpa. Tycke och smak, och hur man vill cykla på hojjen... Skulle jag köra sadeln i botten så skulle nog en lågstadie-elev kunna cykla på hojen, absolut, men "hen" skulle knappt nå fram till styret... eller "positionen" på hojjen skulle bli märklig och cykeln svårmanövrerad
Ska man bli riktigt nitty-gritty så är även längd på ramen viktig... Men det känns som överkurs för TS...