• 3
  • 4
2025-04-28, 18:19
Medlem
Knivur-273s avatar
Skall du cykla över stock och sten i skogen, så anses 26" vara bättre än 28".
Skall du cykla långt lätt och fint, anses 28" vara bättre.

26" anses vara bättre om du envisas med att köra på stenar och grova rötter på stigar.
Citera
2025-04-28, 18:50
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Skall du cykla över stock och sten i skogen, så anses 26" vara bättre än 28".

26" anses vara bättre om du envisas med att köra på stenar och grova rötter på stigar.

Vilket jag inte håller med om.

Med både 27.5" och 29" däck så rullar man mjukt över stock och sten med påföljd att man kan hålla högre hastighet utan att förlora kontrollen. (under förutsättning att man har rätt däckstryck)
Citera
2025-04-28, 19:40
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Vilket jag inte håller med om.

Med både 27.5" och 29" däck så rullar man mjukt över stock och sten med påföljd att man kan hålla högre hastighet utan att förlora kontrollen. (under förutsättning att man har rätt däckstryck)
Med all respekt, så anses 26 tum vara något starkare i fälgen än 28 tum. Den blir icke lika lätt skev av ett slag på sidan.

Jag föredrar 28 tum eller 622 mm personligen, så där är vi lika. om jag monterar 47 mm tjocka däck, så kallas det 28,5 eller 29 tum.

Men kallas egentligen 622 x 47.

Det är ekerlängden som skiljer. Kortare ekrar = starkare hjul.

Större hjul rullar bättre, men är känsligare för stötar av stock och sten sidledes.

Spänner man upp alla ekrar 2,0 mm tjocka till 1000 Newton +/- 10 % lika på ett symmetriskt hjul med lika långa ekrar på var sida och hjulet är rakt till 0,1 mm lateralt och maximalt 0,5 mm radiellt, så har man ett mycket fint hjul.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-28 kl. 20:15.
Citera
2025-04-28, 21:05
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Med all respekt, så anses 26 tum vara något starkare i fälgen än 28 tum. Den blir icke lika lätt skev av ett slag på sidan.

Jag föredrar 28 tum eller 622 mm personligen, så där är vi lika. om jag monterar 47 mm tjocka däck, så kallas det 28,5 eller 29 tum.

Men kallas egentligen 622 x 47.

Det är ekerlängden som skiljer. Kortare ekrar = starkare hjul.

Större hjul rullar bättre, men är känsligare för stötar av stock och sten sidledes.

Spänner man upp alla ekrar 2,0 mm tjocka till 1000 Newton +/- 10 % lika på ett symmetriskt hjul med lika långa ekrar på var sida och hjulet är rakt till 0,1 mm lateralt och maximalt 0,5 mm radiellt, så har man ett mycket fint hjul.

Även om ekrarna är kortare så betyder det inte att fälgen i sig är starkare, då de kan ha försökt att spara vikt genom att använda mindre material i själva fälgen. och det är oftast där det brister om du kör åt pipsvängen ute i skogen.
Och jo, jag har knäckt en del hjul i mina dar, allt från 26 upp till 29.
De som har hållit bäst är 29" DT swiss enduro hjulen...
Citera
2025-05-02, 19:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Välj en cykelram som har den höjden så att du kan stå med båda fötterna på marken utan att det horisontella ramröret klämmer i grenen för mycket, för det är mycket bra att kunna stanna cykeln utan svåra åthävor.

Sedan har hjuldiametern inte så stor betydelse, jag föredrar dock 28" eller 622 mm personligen. Större hjul rullar lite bättre, men är något sämre på att ta stock och sten, eftersom de är litet svagare i sin konstruktion än 26".
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-02 kl. 19:39.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in