2020-03-23, 23:59
Medlem
Har jag blivit scammad på 450 kr, det verkar inte vara självklart att anmälningsavgiften ska återbetalas. Går det inte mot lagen att ta emot en avgift i förskott utan att leverera utlovad produkt?

Jävla såssar
Citera
2020-03-24, 00:15
Medlem
Mm samma här men tänker att det är en fis i rymden.. Ser hellre att staten lägger de ca 31 500 000 kr från HP avgiften till något samhällsnyttigt i denna kris.
Citera
2020-03-24, 00:17
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Har jag blivit scammad på 450 kr, det verkar inte vara självklart att anmälningsavgiften ska återbetalas. Går det inte mot lagen att ta emot en avgift i förskott utan att leverera utlovad produkt?

Jävla såssar

Jag är rätt övertygad om att pengarna kommer återbetalas. Men då det saknas ett återbetalningsystem behöver dom tid organisera detta. Högskoleprovet har inte ställts in sedan 1977 och då betalade man knappast in via internet. Då dom aldrig varit med om något liknande tidigare så kommer dom behöva pröjsa detta själva för att köpa in tjänsten, vilket kommer svida. Det är detta dom nu försöker komma runt genom att avvakta med besked i förhoppningen om att hitta något juridiskt kryphål som gör det möjligt att dom inte behöver göra en återbetalning

Ni kommer få era pengar men det lär dröja någon månad eller så. 70 tusen unika bankkonton. En rätt stor apparat som behöver styras upp.
Senast redigerad av Hensson 2020-03-24 kl. 00:25.
Citera
2020-03-24, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikeakatalog
Mm samma här men tänker att det är en fis i rymden.. Ser hellre att staten lägger de ca 31 500 000 kr från HP avgiften till något samhällsnyttigt i denna kris.

Jo vars, det är väl mer hur det lades fram i mailet. Att de ”utreder om det går att få tillbaka pengarna”. Bichh gimme my money i got no product, blev hasslad senast och sista gången (trodde jag) när jag var 13 och fick oregano ist för gissa vad. Men näj nu blir man pippad av staten, blir tokig om jag får någon check på gratis hp nästa. För skulle inte ens göra hp 4 apr
Citera
2020-03-24, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Jag är rätt övertygad om att pengarna kommer återbetalas. Men då det saknas ett återbetalningsystem behöver dom tid organisera detta. Högskoleprovet har inte ställts in sedan 1977 och då betalade man knappast in via internet. Då dom aldrig varit med om något liknande tidigare så kommer dom behöva pröjsa detta själva för att köpa in tjänsten, vilket kommer svida. Det är detta dom nu försöker komma runt genom att avvakta med besked i förhoppningen om att hitta något juridiskt kryphål som gör det möjligt att dom inte behöver göra en återbetalning

Ni kommer få era pengar men det lär dröja någon månad eller så. 70 tusen unika bankkonton. En rätt stor apparat som behöver styras upp.

Håller med i allt du skriver, men kan de inte bara trycka på en knapp för att skicka tillbaka 450 kr till de 70000 som har betalat. Registret finns, kontonummer finns. Det finns väl massa myndigheter som kan låna ut deras autogiro system 1 gång. Fast det är väl den där ”knappen” som måste programmeras att utföra exakt rätt jobb utan fuck ups. Annars får de väl outsourca till 70 kineser som manuellt kör 1000 om dagen. Säkert billigaste lösningen, men då är man väl rasist om man ger en kines ett jobb.
Citera
2020-03-25, 13:03
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-03-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Håller med i allt du skriver, men kan de inte bara trycka på en knapp för att skicka tillbaka 450 kr till de 70000 som har betalat. Registret finns, kontonummer finns. Det finns väl massa myndigheter som kan låna ut deras autogiro system 1 gång. Fast det är väl den där ”knappen” som måste programmeras att utföra exakt rätt jobb utan fuck ups. Annars får de väl outsourca till 70 kineser som manuellt kör 1000 om dagen. Säkert billigaste lösningen, men då är man väl rasist om man ger en kines ett jobb.
Register på vilka som erlagt avgift finns givetvis, men "kontonummer", var skulle de se detta?

Sedan kanske det kan vara troligt att de vilka nu ej kan genomföra provet ifråga har för avsikt att så göra vid senare tillfälle, då med redan erlagd avgift. Så antingen erfordras ett frågeformulär utsänt, alternativt får var och en som har åstundan om att få avgiften i retur inkomma med en skriftlig hemställan vari det skall fogas uppgift om kontonummer.
Citera
2020-03-26, 18:29
Medlem
miikoss avatar
Återbetalning kan ju inte ske med de regler som finns idag.

Högskoleförordningen säger att man ska betala 450 kr för att anmäla sig.

Ett Regeringsbeslut kan ändra på det, frågan är dock hur lång tid det tar.

21 §****/Upphör att gälla U:2022-01-01/*Den som vill delta i högskoleprovet ska betala en avgift på 450*kronor i samband med anmälan till provet.

Den som genom användning av otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid högskoleprov ska stängas av från deltagande i provet under en period av två år från tidpunkten för försöket. Beslut om avstängning fattas av Universitets- och högskolerådet. Förordning (2016:846).
Senast redigerad av miikos 2020-03-26 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in