• 1
  • 2
2020-03-23, 00:14
Medlem
BensoSs avatar
Hej FB! Jag kan börja denna tråden med att säga att jag varit en blandmissbrukare i snart 8 år, under denna tiden har jag missbrukat i princip alla droger man kan tänka sig förutom opiater. Min största fiende är Alprazolam och alkohol men har också gått på stora mängder tjack och röka dagligen.

För ett litet tag sedan efter några dödsfall i min kompiskrets pga överdoser eller andra drog-relaterade incidenter tog jag själv en rätt kraftig överdos och var nära på att stryka med. Detta resulterade med att jag skickades till ett behandlingshem igen där jag för det mesta varit nykter. Jag är nu frisläppt och hemma igen.

Problemet är att jag klarar kanske 1-3 månader och sedan tar jag alltid ett kraftigt återfall, motivationen är på topp i början och jag vill verkligen kasta skiten åt helvete. Jag vet att det är jag som väljer att ta återfall men jag åker ändå alltid dit tillslut. Blir man starkare med åren? Hur är det för er som varit nyktra i 10+ år? Tänker ni fortfarande på drogerna hela tiden? Eller flyter livet liksom på mer o mer med åren?

Tacksam för svar! MVH
Citera
2020-03-23, 05:36
Medlem
Cannibalizations avatar
En sak du kan se över är din närmiljö och sociala situation. Det kan finnas många "triggers" där som man kanske inte ens tänker på innan man börjar se över läget.

Har man missbrukat, lyckats bli nykter och sedan återgår till en vardag som liknar den man brukade missbruka i så ökar risken att man tar samma beslut igen.

Det kan vara en idé att se över vilka förändringar man kan göra för att försöka bryta de mönster och beteenden man tidigare haft och ersätta dem med annat. Det är viktigt att poängtera att man inte bara ska sluta med någonting, utan även balansera upp det genom att påbörja någonting annat i dess ställe som är mer konstruktivt.
Citera
2020-03-23, 05:41
Medlem
Försök vara nykter 1-2 år åtminstone. Din hjärna behöver ställa om sig detta tar skitlång tid men om du lyckas med detta så kan du leva normalt.

Skaffa gymkort är bästa tipset.
Citera
2020-03-23, 10:42
Medlem
BensoSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
En sak du kan se över är din närmiljö och sociala situation. Det kan finnas många "triggers" där som man kanske inte ens tänker på innan man börjar se över läget.

Har man missbrukat, lyckats bli nykter och sedan återgår till en vardag som liknar den man brukade missbruka i så ökar risken att man tar samma beslut igen.

Det kan vara en idé att se över vilka förändringar man kan göra för att försöka bryta de mönster och beteenden man tidigare haft och ersätta dem med annat. Det är viktigt att poängtera att man inte bara ska sluta med någonting, utan även balansera upp det genom att påbörja någonting annat i dess ställe som är mer konstruktivt.

Jag umgås inte längre med personer som är "aktiva" utan har tagit avstånd från de flesta i mitt liv vilket var ett otroligt jobbigt steg att ta. Jag har börjat med gamla hobbies som jag tappade med åren som tex fiske så har annat att göra. Jag tror en stor risk ligger i att jag för det mesta sitter hemma eller är ute och dricker öl. Jag försöker verkligen sluta med alkoholen med men är alkolist i grunden så de blir lätt att jag triggar mina återfall med alkohol.

Kanske tryckte i mig 10st 7.5or om dagen innan, nu dricker jag fredag-söndag ungefär lika mkt. Det är en förbättring men problemet är fortfarande väldigt aktuellt.
Citera
2020-03-23, 10:44
Medlem
BensoSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Försök vara nykter 1-2 år åtminstone. Din hjärna behöver ställa om sig detta tar skitlång tid men om du lyckas med detta så kan du leva normalt.

Skaffa gymkort är bästa tipset.

Ja jag skaffade ett gymkort med hjälp utav soc och det har verkligen hjälpt mig. Det blir som ett nytt beroende faktist haha, gymmar varje dag.

Jo det ligger mycket i vad du säger, jag är nog fortfarande rätt knarkskadad och måste ge de mer tid.
Citera
2020-03-23, 11:12
Medlem
Tråknicks avatar
Jag är också alkoholist som dricker mindre idag. Hade skyhög konsumtion innan och är idag mer normal, med den skillnaden att det är smygdrickande, har fru och barn. Jag tycker dock att det verkligen är fråga om missbruk eftersom det är effekten jag så tydligt är efter i drickandet.

Jag har varit på AA vilket funkar bevisligen, dock kommer negativa saker med det också. Bland annat får man höra på historier om sådana som varit nyktra i många år för att sedan komma tillbaka till parkbänken igen.

Sånt gjorde mig trött på det. AA funkar och är bra men man får köpa att det är lite sektvarning och många som är lite självälskande där. Sen finns hela spektra.

Så näe, man blir nog aldrig frisk från alkoholen om man hållit på tillräckligt länge. Det handlar som jag förstår det, om att fylla sitt liv med annat.

För mig funkar alkohol jättebra som en belöning. Problemet är att det är väldigt svårt att avgöra för en alkoholist vad som är värt att belöna och inte. Sen såklart, har du väl börjat belöna dig en dag kan du ge dig fan på att du inte kan sluta med det tills dess du går och lägger dig, fyllan bygger på att den eskaleras över tid.

För mig blev det ännu krångligare när jag förstod mekanismerna bakom alkoholism, att det handlar om dopamin etc. Jag kände mig väldigt dum, som ett simpelt djur. Men sök på alcoholism och Jordan B Peterson på Youtube om du vill connecta lite dots där.

Jag tror att vill man verkligen bli av med det så innebär det att man måste förändra livet ganska drastiskt, man kanske behöver nytt jobb, flytta eller kanske plugga. Alternativt att man har en kompis som är i samma sits och att man kan göra det tillsammans.
Citera
2020-03-23, 11:44
Medlem
Julle128s avatar
Mitt tips är att radera alla kranar från telefonen och på sociala medier.
Sedan är det andra tipset att klippa kontakten med allt och alla som är aktiva.
Citera
2020-03-23, 11:59
Medlem
Buttersss avatar
Lyckades vara helt nykter i runt 6 månader efter avslutad rehabilitering av 5-6 års kraftigt blandmissbruk (amfetamin, lite heroin, benzo, tramadol m.m.)

Började röka mängder med Cannabis som var välförtjänt och det har hållt mig nykter från både alkohol och droger. Har accepterat att jag tycker om Cannabis, min omgivning har accepterat detta och försöker göra det bästa av situationen dvs framtidsplaner om att starta någon business inom området.

Det kanske inte fungerar för alla, men det är ett alldeles fantastiskt substitut som håller mig ovanför vattenytan med ett leende. Försökt mig på alkohol några gånger men det har känts smutsigt och äckligt. Kan inte med bakfyllan heller.

Cannabis är mycket fint för oss missbrukare, nästan som ämnat för. Det stillar mig och mina begär iallafall, ett mycket kraftigt verktyg som inte sliter på hälsan mer än lite soft passivitet. Rök med gott samvete och stanna där! Lyckas man sen använda det som belöning (efter skolan, efter ett hårt gympass osv) så är det de absolut bästa tipset jag har.

Cannabis bör finnas tillgängligt i alla rehabiliterings scenario, även i vården.
Senast redigerad av Butterss 2020-03-23 kl. 12:02.
Citera
2020-03-23, 13:08
Moderator
evilhoneys avatar
Glöm aldrig hur det var! Skaffa en skrivbok och skriv ner exakt hur jävla illa det har varit, dåliga upplevelser, precis hur ditt mående har varit osv.
Det är så lätt att glömma de bitarna, vår hjärna är konstruerad att sudda bort sånt för att vi ska överleva, men för någon som slutar missbruka är det bland det viktigaste att inte glömma varför man slutat. Varje gång du sen känner minsta känsla av att längta tillbaka så läs vad du själv skrivit om vad du faktiskt INTE vill ha. Lev dig in i skiten tills du är spyfärdig.

Om du känner dig ambitiös så kan du även skriva en lista på saker som får dig att må bra eller som kan ta bort tankarna på återfall en stund; lagade relationer, promenader, gymma, baka vad som helst som inte är den drog. En strategi för hur du ska hantera din nykterhet.

Hitta ett stöd i nykterheten. En vän som vet vad du pratar om, en behandlare, Flashback, gå på NA eller vad som passar dig bäst. Ibland kan man behöva hjälp utifrån.
Citera
2020-03-23, 14:08
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Lyckades vara helt nykter i runt 6 månader efter avslutad rehabilitering av 5-6 års kraftigt blandmissbruk (amfetamin, lite heroin, benzo, tramadol m.m.)

Började röka mängder med Cannabis som var välförtjänt och det har hållt mig nykter från både alkohol och droger. Har accepterat att jag tycker om Cannabis, min omgivning har accepterat detta och försöker göra det bästa av situationen dvs framtidsplaner om att starta någon business inom området.

Det kanske inte fungerar för alla, men det är ett alldeles fantastiskt substitut som håller mig ovanför vattenytan med ett leende. Försökt mig på alkohol några gånger men det har känts smutsigt och äckligt. Kan inte med bakfyllan heller.

Cannabis är mycket fint för oss missbrukare, nästan som ämnat för. Det stillar mig och mina begär iallafall, ett mycket kraftigt verktyg som inte sliter på hälsan mer än lite soft passivitet. Rök med gott samvete och stanna där! Lyckas man sen använda det som belöning (efter skolan, efter ett hårt gympass osv) så är det de absolut bästa tipset jag har.

Cannabis bör finnas tillgängligt i alla rehabiliterings scenario, även i vården.

Är väl inte det bästa tipset?!
Visst älskade själv att röka cannabis, men idag skulle det inte funka, jag skulle snart börja med dom tyngre bitarna igen. Saken är ju den att om man har kontakter med folk som tar droger så är risken stor att man själv gör det. Sedan får du tycka vad du vill, men jag menar att det är antingen eller som gäller, om du fattar hur jag menar!?
Citera
2020-03-23, 14:16
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Är väl inte det bästa tipset?!
Visst älskade själv att röka cannabis, men idag skulle det inte funka, jag skulle snart börja med dom tyngre bitarna igen. Saken är ju den att om man har kontakter med folk som tar droger så är risken stor att man själv gör det. Sedan får du tycka vad du vill, men jag menar att det är antingen eller som gäller, om du fattar hur jag menar!?

Nja, där gäller ju självdisciplin och att inte klandra själva Cannabis för eventuellt elände. Varför skulle du börja med dem tyngre bitarna? Cannabis hjälper med självinsikter om att inte börja bruka igen. Under ett rus av Cannabis vill man ju vara nyttig, så fungerar iallafall jag. För bättre dialoger med mig själv.

Att det skulle vara antingen eller är för mig en stor bluff, då är det nästan oundvikligt för återfall, ingen vill bli en renlevnads munk i celibat. Men kan man någonstans möta sina begär i mitten och acceptera att man tycker om något som inte är skadligt så är det bara till att köra på (cannabis)

Hade förmodligen inte klarat utav livet helt nykter. Cannabis är en tröst, en belöning och morot att ta sig igenom små som stora hinder. Varför slopa något som hjälper mot allt i rädslan av att börja bruka tyngre droger bara för att dem finns tillgängliga?

Har man ingen självdisciplin alls så blir det ju svårt när man drar till sin lokale kran, men har man förmågan att skilja på vad som är gott och ont samt lärt sig av föregående läxor i livet kan man rättfärdigt bruka Cannabis med ett mycket gott samvete.

Ytterligare stigmatisering av Cannabis är inte vägen att gå, det är ett utmärkt naturligt verktyg som bör brukas mer flitigt.
Senast redigerad av Butterss 2020-03-23 kl. 14:20.
Citera
2020-03-23, 14:25
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Nja, där gäller ju självdisciplin och att inte klandra själva Cannabis för eventuellt elände. Varför skulle du börja med dem tyngre bitarna? Cannabis hjälper med självinsikter om att inte börja bruka igen. Under ett rus av Cannabis vill man ju vara nyttig, så fungerar iallafall jag. För bättre dialoger med mig själv.

Att det skulle vara antingen eller är för mig en stor bluff, då är det nästan oundvikligt för återfall, ingen vill bli en renlevnads munk i celibat. Men kan man någonstans möta sina begär i mitten och acceptera att man tycker om något som inte är skadligt så är det bara till att köra på (cannabis)

Hade förmodligen inte klarat utav livet helt nykter. Cannabis är en tröst, en belöning och morot att ta sig igenom små som stora hinder. Varför slopa något som hjälper mot allt i rädslan av att börja bruka tyngre droger bara för att dem finns tillgängliga?

Har man ingen självdisciplin alls så blir det ju svårt när man drar till sin lokale kran, men har man förmågan att skilja på vad som är gott och ont samt lärt sig av föregående läxor i livet kan man rättfärdigt bruka Cannabis med ett mycket gott samvete.

Ytterligare stigmatisering av Cannabis är inte vägen att gå, det är ett utmärkt naturligt verktyg som bör brukas mer flitigt.

Beskyller absolut inte själva cannabiset, men jo visst är det så att man måste ta ställning, röker du så är du inte drogfri. Sedan är det givetvis upp till var och en vart gränsen skall gå. Men för mig gäller det antingen håller jag på med droger eller så håller jag inte på, allt annat är bara att ljuga och rättfärdiga mig själv om jag skulle köra på din filosofi. Visst skulle jag vilja kunna röka, men jag har kommit dit att jag inte vill använda droger och tyvärr så är cannabis en drog och så kommer det förbli (oavsett vilken legal status den har eller inte har) .

Citat:
det är ett utmärkt naturligt verktyg
Även opium är naturligt... Just saying..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in