2023-06-24, 16:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Tycker det är godare med burkchampinjoner på pizza än färska.

Beror på vad det är för pizza imo, vissa passar bättre med burkchampinjoner och andra med färska.
Citera
2023-06-25, 01:13
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är endast grillen en sten/stål för pizza kan vara aktuellt.
Inne så har jag en teknik som ger toppresultat, så slösa pengar på en sten/stål är bortkastade pengar för mig.

Jag kör den nästan enbart i ungen, och ganska sällan på grillen. Sätter den absolut längst upp som det går så att den bara är några cm från taket i ugnen, och sedan max temp som ugnen kan ge (300 grader eller högre) i en timme. Sedan är det bara att grädda på så blir pizzorna grymma.

Du vet inte vad du missar. Det är verkligen inget "slöseri" kan jag lova dig.

Har testat och experimenterat, och jämfört med enbart bakplåt, med pizzasten/kermisk sten och med det massiva stålet. Stålet vinner helt klart och gräddar de godaste pizzorna.
Citera
2023-06-25, 11:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jag kör den nästan enbart i ungen, och ganska sällan på grillen. Sätter den absolut längst upp som det går så att den bara är några cm från taket i ugnen, och sedan max temp som ugnen kan ge (300 grader eller högre) i en timme. Sedan är det bara att grädda på så blir pizzorna grymma.

Du vet inte vad du missar. Det är verkligen inget "slöseri" kan jag lova dig.

Har testat och experimenterat, och jämfört med enbart bakplåt, med pizzasten/kermisk sten och med det massiva stålet. Stålet vinner helt klart och gräddar de godaste pizzorna.
Min metod fungerar utmärkt, det är ett slöseri med pengar att köpa en och med så gott resultat redan.
Och missar inget, och tack vare sin lathet att köpa den där stenen/plåten, jag kom på detta utmärkta sätt att få en pizza bra i ugnen.

Rätt intressant och se hur detta stör dig svårt att jag har en metod som gör pizzor utmärkta och utan sten/plåt.
Jag är redan supernöjd och ser ingen som helst anledning att köpa nått, dock före så var man inte nöjd med hur de bakades.
Citera
2023-06-25, 12:08
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Min metod fungerar utmärkt, det är ett slöseri med pengar att köpa en och med så gott resultat redan.
Och missar inget, och tack vare sin lathet att köpa den där stenen/plåten, jag kom på detta utmärkta sätt att få en pizza bra i ugnen.

Rätt intressant och se hur detta stör dig svårt att jag har en metod som gör pizzor utmärkta och utan sten/plåt.
Jag är redan supernöjd och ser ingen som helst anledning att köpa nått, dock före så var man inte nöjd med hur de bakades.

Inte alls.

Har dock jämfört, men och utan, och med olika material (keramik vs stål), så jag har själv märkt skillnaden. Därav att jag rekommenderar det varmt till alla, inte bara dig. Har inget koppling till de som tillverkar produkten, utan bara en grymt nöjd kund!

Är dock lite fascinerad av din attityd måste jag erkänna (som framstår som du är ovillig att testa nyasaker, för att du minsann vet bäst gällande precis allt, inklusive saker du aldrig ens provat). Men det är helt OK. Det påverkar inte mig. Vi är alla olika personer, och har olika sätt att fungera i livet.

Du får baka en fin pizza på ditt invanda vis och så tror jag vi håller det där i vår diskussion mellan oss två.

För er andra (förhoppningsvis så är det inte bara du och jag) som läser tråden, och som är intresserade av att baka pizza hemma, oavsett om en äkta eller balkaniserad sådan, så kan jag dock rekommendera att prova mitt tips med pizzastål. Gör underverk för pizzan!

Ett ytterligare tips är att byta ut den vanliga osten mot västerbottensost. Blir grymt goda pizzor med det!

Det är ju en fin försvenskning av pizzan, om inte annat.
Citera
2023-06-25, 12:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Inte alls.

Har dock jämfört, men och utan, och med olika material (keramik vs stål), så jag har själv märkt skillnaden. Därav att jag rekommenderar det varmt till alla, inte bara dig. Har inget koppling till de som tillverkar produkten, utan bara en grymt nöjd kund!

Är dock lite fascinerad av din attityd måste jag erkänna (som framstår som du är ovillig att testa nyasaker, för att du minsann vet bäst gällande precis allt, inklusive saker du aldrig ens provat). Men det är helt OK. Det påverkar inte mig. Vi är alla olika personer, och har olika sätt att fungera i livet.

Du får baka en fin pizza på ditt invanda vis och så tror jag vi håller det där i vår diskussion mellan oss två.

För er andra (förhoppningsvis så är det inte bara du och jag) som läser tråden, och som är intresserade av att baka pizza hemma, oavsett om en äkta eller balkaniserad sådan, så kan jag dock rekommendera att prova mitt tips med pizzastål. Gör underverk för pizzan!

Ett ytterligare tips är att byta ut den vanliga osten mot västerbottensost. Blir grymt goda pizzor med det!

Det är ju en fin försvenskning av pizzan, om inte annat.
Jag är supernöjd med min metod.

Det där med ost, det kan bli nästan vad som helst, men genomgående är väl att det är smakrika ostar.
Och där ingår västerbottenosten, men haft alla möjliga sorter på.
Och Willys har ju en låda där de lägger mot utgångna ostar, där har jag hittat mycket och som hamnat på pizzan senare.
Ofta är det rätt dyra ostar mot andra också, även när de plockat bort 40% av priset.
Men vanligast är väl en lagrad cheddar och denna västerbottenost, och så klart även mozzarellan har sin plats beroende på pizzan.
Citera
2024-01-12, 06:56
Medlem
En svensk pizza är ju en helt annan produkt än en napoletansk pizza.

En svensk pizzadeg är allt för ofta snabbläst och bakad med ett annat typ av mjöl än en napolitansk pizza. Således smakar själva pizzabotten mycket mindre eller ingenting alls på en svensk pizza. Den finns där mest för textur, snarare än smak. Påläggen skiljer sig också väldigt mycket, och även om man beställer en enkel pizza så som en Margherita kommer den svenska versionen av den smaka annorlunda pga hur tomatsåsen är tillredd, val av ost samt den smaklösa pizzabotten.

En svensk pizza fyller mest syfte som ren bukfyllnad, men särskilt gott är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in