Citat:
Ursprungligen postat av
helsvensken
Ett fenomen jag observerat är hur vår "svenska pizza" skiljer sig väldigt mycket från den italienska pizzan. Dessa skillnader går att observera på olika sätt, såsom bl.a. att 1) att pizzan ofta rullas ihop 2) att det är förekommande att ha en massa såser på pizzan som kebabsås, vitlökssås, m.fl. såser och 3) att de råvaror pizzan är gjord på är av låg kvalitet.
Bland alla pizzerior finns det en minoritet som faktiskt serverar riktig italiensk pizza, men de är försvinnande få i relation till de som inte gör det. En vidare observation jag gjort när jag rest runt om i landet är den geografiska spridningen, även i relation till antal pizzerior. Det vill säga att på mindre orter finns det oftast inga kvalitativa italienska restauranger, utan princip allt är slafs och verkligen inte traditionellt italienskt. Jag ser också att på sådana restauranger förefaller det sig ofta vara en överrepresentation av arbetarklass med dålig smak, WT och liknande sociala grupper. Jag tycker dessa observationer är intressanta, och det leder mig vidare till några frågeställningar jag tänkte vi kunde diskutera, vilka är:
1) Varför uppskattar så många av oss inte den riktiga traditionella italienska pizzan?
2) Hur kommer det sig att arbetarklass, WT och andra tycker om slafs och låg kvalitet när det gäller restauranger (även om kostnaden relativt sätt inte behöver skilja sig enormt med något som har snäppet bättre kvalitet och trevligare miljö)?
3) Kommer vi svenskar i framtiden att uppskatta bra råvaror och lite mer finkultur i framtiden när det gäller gastronomi m.m.?
Jag själv uppskattar mer den italienska och franska typen av pizza. Är personligen inte så förtjust i våra svenska "turkpizzor".
Att vi har mycket saker som kebab, vitlökssås, och annat i Sverige beror nog på att de flesta av våra svenska pizzerior inte drivs av italienare (eller fransmän), utan att de ofta drivs av folk som migrerat hit från balkan, Turkiet och andra länder runt omkring de regionerna.
Så tror personligen att det är främst migration/invandring som påverkat vår svenska smak och vår (mat)kultur.