2020-03-30, 19:04
Medlem
mschiefs avatar
När någon börjar prata om att något är så cringe så märker jag direkt att personen är minderårig och tar inte dennes inlägg på allvar längre.
Citera
2020-03-30, 22:57
Medlem
DoMMs avatar
Ordet svans när det används för att beskriva meningsfränder till någon man ogillar, i princip alltid någon med åsikter till höger om mitten (dvs det används nästan uteslutande av någon med åsikter till vänster om mitten).
Senast redigerad av DoMM 2020-03-30 kl. 23:44.
Citera
2020-03-31, 14:54
Medlem
HerrGickhans avatar
När någon använder ehuru och emedan i tron att de är synonymer till hur och medan. Likaså när någon använder »ety« fast det heter ity. Slutligen när någon skriver: jag äro.
Citera
2020-03-31, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När någon använder ehuru och emedan i tron att de är synonymer till hur och medan. Likaså när någon använder »ety« fast det heter ity. Slutligen när någon skriver: jag äro.

Helt enig. Ironiskt nog är sådana personer ofta "nationella".
Citera
2020-03-31, 15:09
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Cuck - Är brett över hela internet. Kanske börjar dala i popularitet nu, tack och lov, och är väldigt begränsat på flashback, men ack så populärt på engelskspråkiga nätet. En stark indikator att personen har väldigt lite att ge i diskussionen.
Vänsterbliven - Superpopulärt på Flashback just nu. Modeord nummer ett. Därav också ett starkt tecken på att personen bara rapar upp icke-originella tankar som denne hört av någon annan. Ett får.
Haha mina favoritord när jag svarar en vänsterbliven cucks lögner

För mig är det inte direkt ett ord utan mer hur de uttrycker sig och hur långt inlägget är. Men visst, vissa nyckelord ger en en ledtråd och möjligen gör att man suckar och klickar vidare utan att läsa klart.
Citera
2020-03-31, 15:15
Bannlyst
När skribenten använder "en" istället för "man" så idiotförklarar jag reflexmässigt personen och slutar läsa seriöst.
Citera
2020-03-31, 15:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvhus
När skribenten använder "en" istället för "man" så idiotförklarar jag reflexmässigt personen och slutar läsa seriöst.

Ja, det är ju dessutom ofta fel eftersom »man« oftast är plural medan »en« inte är det.
Citera
2020-03-31, 15:51
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Många gånger använder,främst yngre,akademiker fackuttryck och annan ”mumbojumbo” för att imponera.

Texter som innehåller sådana ord lägger jag ingen tid på.Ord som de har lärt sig på fakulteten är t.ex:

Explicit.
Implicit.
Exkurs.
Implementera.
Kontext.
Citera
2020-04-01, 06:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Onödiga reflexiva possessiva pronomen: sin/sitt/sina, när det handlar om kroppsdelar eller när det uppenbart inte behövs eftersom sammanhanget redan klarjort det.

Exempel: Han hade ont i sin arm.

Här är det helt onödigt eftersom man inte kan ha ont i någon annans arm. Dessutom har de flesta två armar så det vore bättre att ange vilken i stället.

Förslag: Han hade ont i vänster arm.
Citera
2020-04-01, 09:55
Medlem
MaxWalters avatar
Jag anser personligen...

Det räcker med att säga eller skriva jag anser...

”Personligen” verkar en smula överflödigt.

Detta är nog vad språkvetare kallar
pleonasm eller tautologi.
Citera
2020-04-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning

Vilka sådana ord har du, och varför?

edit: inte felskrivningar och felanvändningar av ord alltså, utan korrekta ord, även om de ibland är påhittade (som alla ord är i grunden).
förtydligande nummer 2: -> SPECIFIKA ORD <-

Värdegrund.
Lika värde
Hen
Feminism
Könsdysfori
Ensamkommande
Allt kommunist relaterat dravel.
M,m.
Citera
2020-04-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Infantil. Löjligt ord.

Infantil. Autologiskt ord.

He-he.

Jag reagerar på alla ord som sticker ut och min hjärna skapar en intuition om varför just det ordet användes – varifrån skribenten har låtit sig influeras, vilka böcker denne har läst, om det finns en särskild agenda som bestämt ordvalens karaktär och försöker styra läsarens associationsbanor osv. – vilket gör att jag slutar läsa bl.a. om språkbruket är så schablonartat att allt som skribenten kommer att säga, tycka eller tänka redan är uppenbart, på så sätt att givet ordval A och skribent B, så följer argumentation C.

Utöver ett propagandistiskt språkbruk, som är tröttsamt att läsa (och därför inte läses mer än en gång, vilket räcker för att förstå argumentationen som därefter enbart kommer att upprepas), så har jag en relativt hög smärttröskel för udda, malplacerade eller märkliga ordval (så länge som tankegången är tydlig), även om de väcker funderingar över varför inte ett mer passande ord användes.

Jag är skeptisk till alla tendenser att tänka att det skulle finnas en enkel algoritm (undvik dessa ord, använd dessa ord) för att skapa läsvärda inlägg, eftersom värdet i ett inlägg inte finns i orden som valts, utan i tankarna, idéerna och koncepten som förmedlas, i historien som berättas eller i informationen som delges.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in