Citat:
Ursprungligen postat av
Inkommer
Infantil. Löjligt ord.
Infantil. Autologiskt ord.
He-he.
Jag reagerar på alla ord som sticker ut och min hjärna skapar en intuition om varför just det ordet användes – varifrån skribenten har låtit sig influeras, vilka böcker denne har läst, om det finns en särskild agenda som bestämt ordvalens karaktär och försöker styra läsarens associationsbanor osv. – vilket gör att jag slutar läsa bl.a. om språkbruket är så schablonartat att allt som skribenten kommer att säga, tycka eller tänka redan är uppenbart, på så sätt att givet ordval A och skribent B, så följer argumentation C.
Utöver ett propagandistiskt språkbruk, som är tröttsamt att läsa (och därför inte läses mer än en gång, vilket räcker för att förstå argumentationen som därefter enbart kommer att upprepas), så har jag en relativt hög smärttröskel för udda, malplacerade eller märkliga ordval (så länge som tankegången är tydlig), även om de väcker funderingar över varför inte ett mer passande ord användes.
Jag är skeptisk till alla tendenser att tänka att det skulle finnas en enkel algoritm (undvik dessa ord, använd dessa ord) för att skapa läsvärda inlägg, eftersom värdet i ett inlägg inte finns i orden som valts, utan i tankarna, idéerna och koncepten som förmedlas, i historien som berättas eller i informationen som delges.