2020-03-24, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast i detta fall var min fråga kommen ur följande påstående:

Jag har noterat följande samband: det finns intelligenta människor som använder de som objektsform men i princip alla som använder dem som subjektsform är korkade och skriver inget värt att läsa. Det ska dock sägas att jag ofta läser det ändå, men jag tar det inte på allvar.

Jag tar heller inte någon på allvar som talar om alfa, beta, cuck, vänsterbliven etc. Det är i princip alltid projektioner. Inte heller tar jag någon på allvar om den tror att det finns ett samhällskontrakt eller att det finns demokrati.
Citera
2020-03-24, 14:59
Bannlyst
Jag glömde ett par saker. Frekventa särskrivningar är i princip alltid ett tecken på att någon inte har något vettigt att säga. Om någon inte vet att man i Sverige bara har stor första bokstav i egennamn och i första ordet i en ny mening så är det för det mesta så att personen inte tillhör de smartaste, men det är inte alls lika illa som "dem-subjektarna" och särskrivarna.
Citera
2020-03-24, 15:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Själv tycker jag att skäggbarn är ett genialt ord! Att med ett enda ord kunna beskriva företeelsen ”migranter som utger sig för att vara omyndiga för att på så sätt kunna tillskansa sig förmåner de annars inte haft rätt till” kan inte vara annat än genialt. Ordet borde komma in i alla ordböcker som finns.
Skäggbarn är ett bra exempel på Zipfs språkekonomi, ett relativt kort ord som ersätter en utläggning på 3-4 meningar.
Citera
2020-03-28, 07:59
Medlem
Jag slutar läsa en artikel eller ett inlägg om jag stöter på svengelska, alltså om skribenten inte behärskar svenskan ordentligt utan uttrycker på sätt som utmärker engelska idiom. Nedan är inklippt ett exempel på denna svengelska:

Citat:
Vi la till varandra på Facebook och jag lärde mig att hon bor fortfarande hos sina föräldrar, inkl hennes syster som är 37 år.

Bristen på språkkänsla är ju uppenbar. "Jag lärde mig" är inte samma sak som " I learned". "learn " betyder i fallet ovan "erfara, få reda på"

Annat som får mig att tappa intresset att läsa vidare på en text är exempelvis "att hedra en överenskommelse". "Gå för guld". Och "hen" naturligtvis.
Citera
2020-03-29, 10:07
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Nya modeord, från främst internet, göra att jag inte tar inlägget på allvar.

”Prank”. Ett skämt,som även kallas practical joke.

”Mukbang”. Man spelar in sig själv med en kamera och talar till publiken samtidigt som man äter mat.

”Haul”. En video där en person berättar och visar upp sina inköp av varor.
Citera
2020-03-29, 10:11
Medlem
nezzoms avatar
När folk på allvar lägger in ordet värdegrund och allt vad det innbär i en positiv mening🤮då loggar jag ut
Citera
2020-03-29, 12:28
Avslutad
Killgissa
Hen
Dem (när det används fel)

Finns många ord som får mig att sluta läsa, men just användandet av "killgissa" och "hen" får mig ärligt att må dåligt. Tycker ändå att "hen" har börjat avta i forumet, kanske för att dessa personer sällan har intresse för seriösa diskussioner.

Sedan de som av någon anledning lyckas med bedriften att både särskriva och stava uppåt väggarna galet i långa meningar. "Killgissa" är nog det jag avskyr mest av allt. Om jag någon gång i framtiden skulle åka dit för mord, så är det när jag för första gången träffar på en person som använder sig av "killgissa" i livet utanför internet. Dödsstraff på det!
Senast redigerad av RollonHomie 2020-03-29 kl. 12:36.
Citera
2020-03-29, 12:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Killgissa
Hen
Dem (när det används fel)

Finns många ord som får mig att sluta läsa, men just användandet av "killgissa" och "hen" får mig ärligt att må dåligt. Tycker ändå att "hen" har börjat avta i forumet, kanske för att dessa personer sällan har intresse för seriösa diskussioner.

Sedan de som av någon anledning lyckas med bedriften att både särskriva och stava uppåt väggarna galet i långa meningar. "Killgissa" är nog det jag avskyr mest av allt. Om jag någon gång i framtiden skulle åka dit för mord, så är det när jag för första gången träffar på en person som använder sig av "killgissa" i livet utanför internet. Dödsstraff på det!

Kombinationen: överanvända »hen«, felaktigt använda »dem«, särskriva, rikligt med engelska ord/uttryck och »killgissa«, är ju tyvärr ganska vanligt på FB.

Ett ord som får mig att sluta läsa är »narrativ«.
Citera
2020-03-29, 14:10
Medlem
PeterNosters avatar
Jag kommer bara till första meningen i detta stycke innan det börjar ta emot. Har fetat det värsta.

Citat:
Som svar på din fråga gällande inom den gråa citat-rutan , ger jag dig följande svar enligt nedan skrivet.

Efter som det fortfarande , och enligt KammarÅklagare Åsa Hiding råder förundersöknings-sekretess , äger jag ingen rätt att beskriva dessa av mig tidigare omtalade klädesplaggen som Polisen kunde säkra på den då aktuella brottsplatsen , å Lördagen den 19 Maj år 2018.

Jag vet vilka sorts klädesplagg som säkrades på brottsplatsen av Polisen.

Vad jag vill att du gör , är vidare sagt , att du svarar på en av de av mig tidigare ställda fyra stycken frågor , så skall jag försöka leda dina tankar på rätt spår , utan att behöva avslöja sådana detaljer som jag inte har tillåtelse eller äger rätt till att göra i nuläget under fortsatt mordutredning.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-03-29 kl. 14:12.
Citera
2020-03-29, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kombinationen: överanvända »hen«, felaktigt använda »dem«, särskriva, rikligt med engelska ord/uttryck och »killgissa«, är ju tyvärr ganska vanligt på FB.

Ett ord som får mig att sluta läsa är »narrativ«.

Tänka sig att förklaringen till killgissa skulle innehålla det jag avskyr mest...

"Killgissa används när en person gissar friskt om saker hen egentligen inte har stenkoll på".
Citera
2020-03-30, 17:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag kommer bara till första meningen i detta stycke innan det börjar ta emot. Har fetat det värsta.

När riktigt obegåvade människor påstår att någon ”skriver bra”, så är det oftast exakt sånt språk som i ditt exempel som den personen använder sig av. Mycket krusiduller, onödigt tillkrånglat och ofta helt enkelt fel.
Citera
2020-03-30, 17:40
Medlem
Slottsherres avatar
När någon säger sig tala för "folket" men menar den delen av folket som röstar på SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in