2020-04-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har noterat följande samband: det finns intelligenta människor som använder de som objektsform men i princip alla som använder dem som subjektsform är korkade och skriver inget värt att läsa. Det ska dock sägas att jag ofta läser det ändå, men jag tar det inte på allvar.

Det roliga är att detta direkt pekar ut en användare som sinnebilden av detta fenomen. Dessutom håller jag med.
Citera
2020-04-18, 15:35
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag glömde ett par saker. Frekventa särskrivningar är i princip alltid ett tecken på att någon inte har något vettigt att säga. Om någon inte vet att man i Sverige bara har stor första bokstav i egennamn och i första ordet i en ny mening så är det för det mesta så att personen inte tillhör de smartaste, men det är inte alls lika illa som "dem-subjektarna" och särskrivarna.

Instämmer.

Två tips till språkligt obegåvade:

Är man osäker på när "de" och "dem" skall användas är det bättre att alltid skriva "dom".

Ord som uttalas som ett ord skrivs alltid ihop.
Citera
2020-04-18, 15:45
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Folk som använder ordet invektiv. Verkar vara någon trend bland "språkinitierade" att använda det ordet. Vad är det för fel att använda ordet: "förolämpning"??

Sedan gillar jag inte "akademikersvenska", folk som svänger sig med ord som "diskurs tex.
Citera
2020-04-18, 15:52
Avslutad
Nu kan jag inte minnas exakta ord som fick jag att lämna Flashback men det var incels som fick mig att lämna Flashback. Jag är väl ingen feminist och så, tror på jämställdhet (mellan alla, båda könen osv) men inte mer än så.

Annars är det ord som negrer, sandnegrer, folk som generaliserar ALLA invandrare.
Jag är 2a generation, jag är ej etniskt svenskt så det är lite skrämmande att läsa såna inlägg!
Citera
2020-04-25, 22:14
Medlem
bringeroflights avatar
Kommer aldrig något vettigt ur en text som innehåller sjuklövern eller ”öppna era hjärtan” så det är lika bra att sluta läsa.
Citera
2020-04-26, 02:45
Medlem
Fake news - Då vet man att den man diskuterar med är en envis åsna och att det är lönlöst att fortsätta.
Citera
2020-05-08, 10:21
Medlem
Enkom. Låter alltid pretentiöst och styltigt, inte minst för att det bara används av tonåringar på Twitter.
Citera
2020-05-08, 14:30
Medlem
estrelladeoros avatar
Jag tycker det är mer irriterande när folk anmärker på ord istället för att diskutera sakfrågan.
Citera
2020-05-08, 16:02
Medlem
Dem
Höger
Socialliberal
Demokrati är bra

Men i huvudsak ser jag till hur idiotisk och obildad skribenten är och inte till enskilda ord.
Citera
2020-05-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Tack för förklaring! Och tack för du påminde om ännu ett ord - även om jag i ditt fall läste hela inlägget, det var kort och i min tråd, så ett av undantagen.

NPC - Ett av de starkaste modeorden. Som ironiskt nog nästan uteslutande bara används av just de som är det innebörden av vad NPC betyder. Personer med oförmåga att tänka själva, och återrepeterar det deras egen lilla fårahede sagt att de ska repetera. Ett av de absolut tydligaste får-orden, och stark antydan på bristande självinsikt, då man så pass omedvetet kastar stenar i glashus.
Ja, tyvärr är inte högertrollen inte så originella de som skulle vela tro (inget anspråk på att jag skulle vara originell fdd).

Tråkiga ord som får mig att sluta läsa är "juden", "Bonnier", "Soros", "globalist", "pedofilkyrkan", "godhetsknarkande"..
Citera
2020-05-10, 15:57
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Folk som använder ordet invektiv. Verkar vara någon trend bland "språkinitierade" att använda det ordet. Vad är det för fel att använda ordet: "förolämpning"??

Sedan gillar jag inte "akademikersvenska", folk som svänger sig med ord som "diskurs tex.

Ja, invektiv brukas av den som just tycker sig ha lärt sig ett fint ord som hen vill visa upp; bättre att använda ”okvädingsord”
Citera
2020-05-14, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estrelladeoro
Jag tycker det är mer irriterande när folk anmärker på ord istället för att diskutera sakfrågan.
Kan så vara.
Men av någon anledning uppfattas argument, förpackade i korrekt språkdräkt, som mer tillförlitliga.
Mer pålästa, liksom. .Hur orättvist det än kan synas?
(Att ta SAOL till hjälp, för säkerhets skull, är ingen dum idé)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in