Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-23, 05:15
  #721
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Absolut, ”skoj” utomlands. Utgår från att ni enligt svensk lag skrivit er som ”utvandrade” och därmed absolut aldrig kommer hit och snyltar på vården här hos svenska skattebetalare? Då ni ej längre betalar för det här: I annat fall kan jag tipsa om att MÅNGA i er närhet kommer 100% att anmäla er för sånt, om ni inte skriver ut er från landet och betalar egen sjukvård i Thailand osv. när ni bor där. Vår ekonomi är ansträngd här. Finns ej rum för några som helst fuskare. Just a heads up.

Så hoppas ni kollat er försäkring för att få IVA i Thailand osv?

Särskilt med Corona också. Det är svårt här i Sverige, pga politiken har vården blivit slutkörd.
Med det sagt så är det väldigt intressant att höra mer om hur coronasituationen är i Thailand osv. Berätta gärna utförligt vad som händer där, hur många smittade/ och andra stats, vad har de för åtgärder osv?

Snyltar?

Jag betalar nog mer skatt än väldigt många i detta land och, nej, jag är inte utvandrad och de perioder som jag har bott i Thailand s har mycket skatt betalats i Sverige under tiden för saker som jag uppenbarligen inte har belastat Sverige med men ändå betalat för.

Och hur skall vi kunna belasta sjukvården i Sverige om vi är i Thailand och får egen betald sjukvård där genom dyra försäkringar och/eller privatvård?

Du verkar snurra ganska så rejält och det verkar väldigt mycket jantelag på dig för att vara helt ärlig.

När det gäller Corona-situationen så kan du börja med att läsa alla inlägg så slipper vi upprepa allt för dig och du kan lätt hitta siffror online.

Ganska underligt inlägg må jag säga.
Citera
2021-08-23, 05:25
  #722
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Absolut, ”skoj” utomlands. Utgår från att ni enligt svensk lag skrivit er som ”utvandrade” och därmed absolut aldrig kommer hit och snyltar på vården här hos svenska skattebetalare? Då ni ej längre betalar för det här: I annat fall kan jag tipsa om att MÅNGA i er närhet kommer 100% att anmäla er för sånt, om ni inte skriver ut er från landet och betalar egen sjukvård i Thailand osv. när ni bor där. Vår ekonomi är ansträngd här. Finns ej rum för några som helst fuskare. Just a heads up.

Så hoppas ni kollat er försäkring för att få IVA i Thailand osv?

Särskilt med Corona också. Det är svårt här i Sverige, pga politiken har vården blivit slutkörd.
Med det sagt så är det väldigt intressant att höra mer om hur coronasituationen är i Thailand osv. Berätta gärna utförligt vad som händer där, hur många smittade/ och andra stats, vad har de för åtgärder osv?
Skulle aldrig komma till Sverige och begära vård på skattebetalares bekostnad och snylta osv aldrig!
Jag har avskrivit mig så jag har ingen adress jag är skriven på i Sverige.
Nej enda intresset att åka till Sverige är att komma in som en vanligturist.. Jag betalar alltid för mig när jag är på sjukhus, tandläkare osv.. Jag cashar upp sedelbunten direkt! Hatar krångla med byråkrati osv..

Jag har svenska kompisar här som betalar dyra svenska försäkringar som täcker när de är här men det tycker jag är onödigt när man kan få betydligt billigare och bra försäkring här. Sjukvården är väldigt bra här och överlag men det som thailändaren fortfarande är bedrövliga med är trafiken och de kör som galningar utan hjälm på mopeder och motorcyklar.

Just nu är det lockdown 21.00-04.00 och barer, restauranger, klubbar är i stort sett stängda men restaurangerna har öppet för avhämtning och leverans via foodpanda, Grab och så. Gallerior och det mesta är helt stängt. 1 September kommer allt öppna upp men är väldigt tveksam om det gäller Nattklubbar och gym.

Ser ut som att det är cirka 20.000 pers som åker på Covid-19 varje dag men nästan lika många blir friskförklarade på samma dag så det känns som att det går mot rätt väg men vet inte hur vaccin-biten här.. Någon annan här kan nog svara på vilka vaccin man kan ta i Thailand?
Citera
2021-08-23, 05:41
  #723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Absolut, ”skoj” utomlands. Utgår från att ni enligt svensk lag skrivit er som ”utvandrade” och därmed absolut aldrig kommer hit och snyltar på vården här hos svenska skattebetalare? Då ni ej längre betalar för det här: I annat fall kan jag tipsa om att MÅNGA i er närhet kommer 100% att anmäla er för sånt, om ni inte skriver ut er från landet och betalar egen sjukvård i Thailand osv. när ni bor där. Vår ekonomi är ansträngd här. Finns ej rum för några som helst fuskare. Just a heads up.

Så hoppas ni kollat er försäkring för att få IVA i Thailand osv?

Särskilt med Corona också. Det är svårt här i Sverige, pga politiken har vården blivit slutkörd.
Med det sagt så är det väldigt intressant att höra mer om hur coronasituationen är i Thailand osv. Berätta gärna utförligt vad som händer där, hur många smittade/ och andra stats, vad har de för åtgärder osv?

Ja, jag är utskriven sen länge. Som du säkert vet så har man som svensk alltid rättighet att skriva in sig igen, om man nu skulle vilja det, och därmed ta del av "välfärden" trots att man inte betalat skatt på många år. För vissa är det säkert ett alternativ om man t.ex. skulle drabbas av någon allvarlig sjukdom som ens försäkring inte täcker.

Att man har vänner som skulle anmäla en för att inte vara utskriven tror jag inte jag har. Jag tog några år på mig att skriva ut mig, mest av lathet, och blev inte "tvångsutskriven" som jag vet vissa har blivit.

Jag har dock en försäkring som täcker det mesta, och har väl inga direkta planer på att skriva in mig i Sverige igen, inte på ett bra tag iaf.

Vad för åtgärder kan du läsa i tråden. Samma sak med antalet rapporterade smittade och så vidare.
Citera
2021-08-23, 06:59
  #724
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Absolut, ”skoj” utomlands. Utgår från att ni enligt svensk lag skrivit er som ”utvandrade” och därmed absolut aldrig kommer hit och snyltar på vården här hos svenska skattebetalare? Då ni ej längre betalar för det här: I annat fall kan jag tipsa om att MÅNGA i er närhet kommer 100% att anmäla er för sånt, om ni inte skriver ut er från landet och betalar egen sjukvård i Thailand osv. när ni bor där. Vår ekonomi är ansträngd här. Finns ej rum för några som helst fuskare. Just a heads up.

Så hoppas ni kollat er försäkring för att få IVA i Thailand osv?

Särskilt med Corona också. Det är svårt här i Sverige, pga politiken har vården blivit slutkörd.
Med det sagt så är det väldigt intressant att höra mer om hur coronasituationen är i Thailand osv. Berätta gärna utförligt vad som händer där, hur många smittade/ och andra stats, vad har de för åtgärder osv?
Ni vänsternissar importerar 100 000 årligen som direkt får full tillgång till välfärdssystemet och så gnäller du över lite folk som emigrerar till Thailand. Patetiskt.
Citera
2021-08-23, 07:33
  #725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Sverige, tryggt och stabilt men ack så jävla tråkigt
Tryggt så länge du inte uttrycker något som går emot rådande konsensus, annars kan du bli av med jobbet eller få väldigt svårt att få ett nytt beroende på yrke.

Tryggheten kan även försvinna om du skadar dig eller blir sjuk. Det finns flera länder i Europa som är tryggare än Sverige.
Citera
2021-08-23, 08:09
  #726
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ni vänsternissar importerar 100 000 årligen som direkt får full tillgång till välfärdssystemet och så gnäller du över lite folk som emigrerar till Thailand. Patetiskt.
Inget att bry sig om egentligen.. En del tror att vi utlandssvenskar sitter på våra arslen med förmögenheter utomlands endast för att slippa svensk skatt och sedan komma till Sverige och få allt serverat på något sätt. Mycket märkligt tänk.

Många i Thailand blir vaccinerade dagligen nu och det går åt rätt håll men det tar lång tid. Är glad att restaurangerna kan öppna igen nästa vecka.
Citera
2021-08-23, 08:28
  #727
Medlem
För att vaccinationerna ska lyckas måste i princip hela världen vara vaccinerad. Sverige ska ju hjälpa världen. Då hade man kunnat hjälpt Thailand och samtidigt vaccinerat svenskar där nere. England, USA och mfl hjälper redan Thailand.

Sverige och de rika länderna lär behöva hjälpa fattiga länder vare sig vi vill eller inte. Gör vi inte det riskerar vi få nya varianter som man behöver vaccinera sig i mot och det ökar bara riskerna och kostnaderna.
Citera
2021-08-23, 08:41
  #728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
För att vaccinationerna ska lyckas måste i princip hela världen vara vaccinerad. Sverige ska ju hjälpa världen. Då hade man kunnat hjälpt Thailand och samtidigt vaccinerat svenskar där nere. England, USA och mfl hjälper redan Thailand.

Sverige och de rika länderna lär behöva hjälpa fattiga länder vare sig vi vill eller inte. Gör vi inte det riskerar vi få nya varianter som man behöver vaccinera sig i mot och det ökar bara riskerna och kostnaderna.

Sveriges kapacitet att hjälpa världen ska ses i ljuset av att det tagit många månader för Sverige att vaccinera halva sin befolkning, dvs 5-6 miljoner.

Så jag förstår inte riktigt ditt tänk här att Sverige skulle kunna hjälpa världen och vaccinera hundratals miljoner människor? Hur mycket muskler tror du Sverige har? Om Sverige hjälper världen kommer det handla om några få miljoner doser som man skänker och sedan har man inget ansvar för att bygga upp sjukvård eller andra resurser som ska fördela doserna och all annan resurser som behövs för att nå i mål.
Citera
2021-08-23, 08:49
  #729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Sveriges kapacitet att hjälpa världen ska ses i ljuset av att det tagit många månader för Sverige att vaccinera halva sin befolkning, dvs 5-6 miljoner.

Så jag förstår inte riktigt ditt tänk här att Sverige skulle kunna hjälpa världen och vaccinera hundratals miljoner människor? Hur mycket muskler tror du Sverige har? Om Sverige hjälper världen kommer det handla om några få miljoner doser som man skänker och sedan har man inget ansvar för att bygga upp sjukvård eller andra resurser som ska fördela doserna och all annan resurser som behövs för att nå i mål.

Sverige gör redan det.
Citera
2021-08-23, 08:51
  #730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
För att vaccinationerna ska lyckas måste i princip hela världen vara vaccinerad. Sverige ska ju hjälpa världen. Då hade man kunnat hjälpt Thailand och samtidigt vaccinerat svenskar där nere. England, USA och mfl hjälper redan Thailand.

Sverige och de rika länderna lär behöva hjälpa fattiga länder vare sig vi vill eller inte. Gör vi inte det riskerar vi få nya varianter som man behöver vaccinera sig i mot och det ökar bara riskerna och kostnaderna.

Jag fattar inte varför inte fitt landet Kina kan hjälpa till lite mer. Det var dom som starta hela skiten. Dom är enormt bra på massproduktion.
Citera
2021-08-23, 08:57
  #731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Jag fattar inte varför inte fitt landet Kina kan hjälpa till lite mer. Det var dom som starta hela skiten. Dom är enormt bra på massproduktion.

De har skickat vaccin till Thailand mfl. Problemet är att deras vaccin är uselt.
Citera
2021-08-23, 09:31
  #732
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Tryggt så länge du inte uttrycker något som går emot rådande konsensus, annars kan du bli av med jobbet eller få väldigt svårt att få ett nytt beroende på yrke.

Tryggheten kan även försvinna om du skadar dig eller blir sjuk. Det finns flera länder i Europa som är tryggare än Sverige.

Jag har gått emot konsensus i största delen av mitt liv och det har gått bra för mig.

Vill man följa flocken så får man givetvis göra det men det är ett val och vi alla har valmöjligheter.

Och visst, finns säkerligen tryggare länder än Sverige i Europe, men vad har det att göra med vad vi diskuterar här?

Du svävar nog ut lite för mycket nu för att det skall passa i en tråd om Thailand när du börjar jämföra Sveriges trygghet vs andra EU länders trygghet.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3130000

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback