2020-03-19, 16:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finns inte lokaltrafik? Bor TS mitt i buschen också? Universitet ligger i tätorter där lokaltrafik finns.

För över 30 år sedan läste jag en distanskurs på LIU. (Jag bor i Göteborg). Kan säga att det var väldigt praktiskt att ha bil på den tiden!

(Var två salstentor på LIU om jag minns rätt, allt övrigt var hemtentor/inskick).
Citera
2020-03-19, 16:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
TS har kanske inte tänkt på att för att få 100% från csn måste han studera 100%.
Annars borde han få 10800 per månad.

Ok, pluggar han 50% får han givetvis 50% i studiestöd.
(Visste inte att han/hon pluggar "halvtid").

"Få och få" förresten, det mesta är ju lån..
Citera
2020-03-19, 17:50
Medlem
FarbrorTrevligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o2h
Nu har mina planer gått alldeles åt helvetet.

Planen:
- Säga upp sig från heltidsanställning och börja plugga. (Gjort)
- Få CSN (Gjort)
- Jobba extra här och där för att täcka hyran etc. (Gjort hittils)

Problemen: 1. CSN ger mig inte mer än 5500kr nu tydligen för att jag pluggar på distans!

2. Finns inget arbete att gå tillbaks till tack vare Corona!

3. A-kassa är ohjälpsamma och tycker att jag borde säga upp studierna först för att kunna gå på a-kassa. Men då har jag 45 dagars uppsägning. Det har jag inte råd med för då kommer hyran och bankerna och knackar på.

4. Kan inte jobba extra heller någonstans i rådande läge.

Hur hade ni löst detta utan att hamna på kronofogden? Lång

Tack.

Begär ett intyg från där du erhåller stöd för existens. Dom måste intyga från när och till när du behövt denna form utav existensminimum, sedan skickar du in det till CSN och begär en paus i skuldåterbetalningarna, för annars hamnar de på automatik hos Kronofogden. Ett slags moment 22. Söka jobb, dom betraktar din kreditvänlighet, och tackar nej. Utan jobb och pengar inga betalda räkningar. Har själv skickat in dem retroaktivt flera gånger förr så att CSN omedelbart dragit tillbaka Kronofogdekravet. Också viktigt ifall du önskar skatteåterbäring i dina egna händer, annars försvinner de dit.
Citera
2020-03-19, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av o2h
Nu har mina planer gått alldeles åt helvetet.

Planen:
- Säga upp sig från heltidsanställning och börja plugga. (Gjort)
- Få CSN (Gjort)
- Jobba extra här och där för att täcka hyran etc. (Gjort hittils)

Problemen: 1. CSN ger mig inte mer än 5500kr nu tydligen för att jag pluggar på distans!

2. Finns inget arbete att gå tillbaks till tack vare Corona!

3. A-kassa är ohjälpsamma och tycker att jag borde säga upp studierna först för att kunna gå på a-kassa. Men då har jag 45 dagars uppsägning. Det har jag inte råd med för då kommer hyran och bankerna och knackar på.

4. Kan inte jobba extra heller någonstans i rådande läge.

Hur hade ni löst detta utan att hamna på kronofogden? Lång

Tack.

Sök jobb inom vård/omsorg.något jobb är bättre än inget . Kommer garanterat behövas folk där
Citera
2020-03-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Frågan är om TS ska tenta på annan ort och behöver bilen för att ta sig dit då.
(Tenta på annan ort är rätt vanligt vid distansstudier. Man kan väl ta tåget, men frågan är väl om det går några tåg?)

Man kan ofta tenta på högskolan närmast sin hemort om man själv arrangerar det i förväg.

Universiteten har goda resemöjligheter.
Citera
2020-03-19, 18:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man kan ofta tenta på högskolan närmast sin hemort om man själv arrangerar det i förväg.

Universiteten har goda resemöjligheter.

Okej. Så var det i alla fall inte förr.
Citera
2020-03-19, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ok, pluggar han 50% får han givetvis 50% i studiestöd.
(Visste inte att han/hon pluggar "halvtid").

"Få och få" förresten, det mesta är ju lån..
Jag vet inte heller om hur mycket TS pluggar men det skulle kunna förklara att TS endast får 5800 kr per månad
Citera
2020-03-19, 18:15
Medlem
Citat:
Okej. Så var det i alla fall inte förr.

Universiteten har avtal med varandra idag.

Det är lite klydd men verkar ofta funka.
Citera
2020-03-19, 18:17
Medlem
Mbekis avatar
Ge inte upp mon ami!
Det finns ALLTID och kommer ALLTID att finnas jobb. Tag dig i kragen
Citera
2020-03-19, 20:19
Medlem
JustZlatans avatar
SMS-lån?

Nej, ta inte det. Coronan kommer förstöra mångas planer och ekonomi. Det blir på håret att jag själv klarar det.
Citera
2020-03-19, 21:39
Medlem
Jobb finns. Min arbetsplats söker folk akut p.g.a personalbrist tack vare corona. Just nu är läget inte akut men ledningen spår ännu mer övertid och då blir det billigare med vikarier för att täcka upp de lättare arbetena. Den där bilen kan dock behövas för att pendla till ett jobb. M a o du får försöka gå på CSN och studera samtidigt jobba.
Citera
2020-03-19, 22:05
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Åh herregud förfan. Du har ju ingen plan ens.. Du bara harvar..

Flera jobb för att kunna gå runt på hyran? How about ett enda jobb som betalar fan så mkt bättre? Då behöver du inte slita sönder ryggen.

Beställ hem Rich dad Poor Dad av Robert T. Kiyosaki.

En bok för småbarn som köper en kostym och leker rik. Vafan alla ekonomitöntar köper en sån tattarbok. Den är skriven för apor, därför så många har läst den. Ja han blev ju rik på att sälja boken till några apor iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in